Aandachtspunten voor de technische controle van je wagen in België
Ontdek alles over de belangrijkste aspecten van technische controles voor voertuigen in België, van planning tot prijzen. Hoe bereid je je voertuig voor, welke documenten heb je nodig en wat betekenen de groene en rode kaarten? Lees ook alles over procedures na een ongeval, verkoop van een tweedehands auto en specifieke kenmerken van elektrische voertuigen.
In dit artikel
- Wanneer moet je voertuig een technische keuring ondergaan in België?
- Moet ik een afspraak maken voor de technische controle?
- Kun je het keuringscentrum voor je technische keuring in België kiezen?
- Welke documenten zijn vereist voor technische controles in België?
- Je wagen klaarmaken voor de technische controle
- Wat wordt er gecontroleerd tijdens de technische keuring in België?
- Hoeveel kost een technische controle in België?
- Verschillende types en geldigheidsperiodes van keuringsbewijzen: rood en groen
- Wat moet ik doen als ik mijn uitnodiging voor de technische controle niet heb ontvangen?
- Technische controle na een ongeval
- Technische controles en de verkoop van tweedehands auto's
- Technische controle voor oldtimers
- Technische keuring van elektrische auto's
- Wat zijn de risico's van rijden zonder geldig keuringsbewijs?
- Kun je een besluit over een technische keuring aanvechten?
- Wat gebeurt er tijdens een herkeuring?
Wanneer moet je voertuig een technische keuring ondergaan in België?
Frequentie van verplichte keuringen
Er zijn 2 soorten technische controles:
- Periodieke keuringen: deze zijn verplicht op regelmatige basis na een vooraf bepaalde periode;
- Niet-periodieke keuringen: onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld wanneer een auto wordt doorverkocht.
Periodieke keuringen gelden voor alle personenauto's vanaf het moment dat ze 4 jaar oud zijn, te rekenen vanaf het moment dat ze voor het eerst op de weg zijn gezet.
Je kunt 2 maanden voor deze datum terecht voor de keuring.
Daarna moet het voertuig in principe jaarlijks opnieuw moeten gekeurd maar binnen bepaalde voorwaarden krijg je een keuringsbewijs dat 2 jaar geldig is. De regels verschillen per gewest :
- Vlaanderen: in Vlaanderen wordt de keuring om de 2 jaar trapsgewijs ingevoerd voor voertuigen tot 10 jaar of 160.000 km https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en-openbare-werken/auto-en-motor/technische-keuring-van-voertuigen/wanneer-naar-de-technische-keuring
- Brussel: keuringsbewijs voor 2 jaar voor voertuigen van max. 6 jaar en 100.000 km
- Wallonië: keuringsbewijs voor 2 jaar voor voertuigen van minder dan 8 jaar en 110.000km.
Als je te laat naar de keuring gaat, zal je een toeslag moeten betalen. In geval van overmacht (bv. ziekte, overlijden, auto-ongeval) die zich heeft voorgedaan binnen de 15 dagen voor de datum waarop het voertuig gekeurd had moeten zijn, kun je terugbetaling van de toeslag aanvragen via volgende linken:
Terug naar bovenMoet ik een afspraak maken voor de technische controle?
De afspraakprocedure
Dit verschilt van regio tot regio en soms zelfs van keuringscentrum tot keuringscentrum.
- In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest moet je een afspraak maken.
- In Vlaanderen kun je op de meeste plaatsen zonder afspraak terecht, maar er zijn uitzonderingen.
- Voor auto's in Wallonië moet je een afspraak maken.
Maak tijdig je afspraak voor de keuring, want er zijn vaak lange wachttijden en als je te lang wacht met een afspraak maken, riskeer je niet meer op tijd naar de keuring te kunnen gaan.
Terug naar bovenKun je het keuringscentrum voor je technische keuring in België kiezen?
Waar leg ik de technische keuring af in België?
Keuringcentrum kiezen
Je kunt zelf kiezen waar in België je je voertuig laat keuren.
De enige beperking is dat als er een nieuwe keuring nodig is, je naar hetzelfde keuringscentrum moet terugkeren.
De regels kunnen echter per regio verschillen. Het voertuig wordt gekeurd volgens de regels van de regio waar het keuringscentrum zich bevindt.
Terug naar bovenWelke documenten zijn vereist voor technische controles in België?
Lijst van documenten die vereist zijn voor technische controles
De volgende documenten moeten worden voorgelegd bij de technische keuring:
- Het inschrijvingsbewijs;
- Gelijkvormigheidsattest;
- Geldig verzekeringsbewijs;
- Het laatste keuringsbewijs.
Je wagen klaarmaken voor de technische controle
Terug naar bovenWat wordt er gecontroleerd tijdens de technische keuring in België?
Beschrijving van de specifieke punten die tijdens de keuring worden gecontroleerd
De volgende punten worden gecontroleerd tijdens de technische keuring:
- het remsysteem;
- stuurinrichting;
- voorruit, spiegels en ruitenwissers;
- verlichting;
- assen, wielen, banden en ophanging;
- chassis;
- veiligheidsgordels en andere uitrusting;
- emissies (CO-test voor benzinemotoren, roettest voor dieselmotoren);
- nummerplaat en chassisnummer.
Terug naar boven
Hoeveel kost een technische controle in België?
Vergoedingen en heffingen voor technische controles
Terug naar bovenVerschillende types en geldigheidsperiodes van keuringsbewijzen: rood en groen
Uitleg van de certificaten en hun betekenis
Na de keuring ontvang je een groen of rood keuringsbewijs.
Een groen keuringsbewijs zonder opmerkingen betekent dat alles in orde is en dat je zonder zorgen met je auto kunt blijven rijden tot de volgende keuring.
Er kunnen aan een groen keuringsbewijs echter ook opmerkingen toegevoegd worden. Er zijn 3 codes:
- Code 5: gebreken die zo snel mogelijk gerepareerd moeten worden, maar waarvoor geen nieuwe keuring nodig is;
- Code 4: Dit gaat over onderdelen van de auto die op het moment van de controle nog in orde waren, maar die je in de gaten moet houden;
- Code 3: Dit zijn administratieve tekortkomingen die zijn vastgesteld. Het keuringsbewijs is geldig voor een beperkte periode van 3 maanden, waarin het voertuig opnieuw gekeurd moet worden;
Bij een rood keuringsbewijs zijn er twee mogelijkheden:
- Code 2: Het voertuig heeft ernstige gebreken die zo snel mogelijk verholpen moeten worden. Het voertuig moet binnen 15 dagen opnieuw gekeurd worden. Tijdens die 15 dagen mag je op de openbare weg rijden als de gebreken hersteld zijn;
- Code 1: De gebreken zijn zo ernstig dat er niet meer met het voertuig gereden mag worden. Het voertuig mag alleen nog op de weg op de kortste route tussen het keuringscentrum en de woning van de eigenaar of reparateur, en vice versa, zonder passagiers. Het voertuig moet binnen de 2 maanden herkeurd worden.
Wat moet ik doen als ik mijn uitnodiging voor de technische controle niet heb ontvangen?
Procedure bij het niet ontvangen van de uitnodiging
Je bent wettelijk verplicht om zelf in de gaten te houden wanneer je op de technische controle moet verschijnen. In principe ontvang je een herinneringskaart, maar als je die om welke reden dan ook niet ontvangt, is dat geen excuus om niet op tijd op de keuring te verschijnen.Terug naar boven
Technische controle na een ongeval
Na een ongeval kan een expert beslissen dat het voertuig een specifieke "keuring na ongeval" moet ondergaan. Deze specifieke inspectie is verplicht voor alle onderdelen die als zeer belangrijk worden beschouwd voor de veiligheid van zowel inzittenden als andere weggebruikers:
- het chassis;
- stuurinrichting;
- de ophanging;
- het remsysteem.
Keuringen na ongeval worden alleen uitgevoerd bij keuringscentra die hiervoor erkend zijn. Controleer dus van tevoren waar je terecht kunt.
Terug naar bovenTechnische controles en de verkoop van tweedehands auto's
De gevolgen van technische controles bij de verkoop van een tweedehands auto
Wanneer een tweedehands auto wordt verkocht, moet deze een extra technische keuring ondergaan voordat deze op naam van de nieuwe eigenaar wordt gezet. Het doel van deze keuring is om de (potentiële) nieuwe eigenaar een beter beeld te geven van de auto.
Na de technische keuring van de tweedehands auto wordt een tweedehandsrapport van de auto opgesteld. Je ontvangt ook een keuringsbewijs, een Car-Pass en een registratieaanvraag. Deze registratieaanvraag is 2 maanden geldig. Binnen deze periode moet de nieuwe eigenaar het voertuig inschrijven. Het keuringsbewijs is 1 jaar geldig.
In Brussel en Vlaanderen kan je genieten van een vereenvoudigde visuele keuring als het voertuig minder dan twee maanden geleden werd gekeurd en toen een groen keuringsbewijs kreeg.
In 2025 kost een tweedehands keuring in Vlaanderen en Brussel € 77,70 voor een benzineauto en € 87,90 voor een diesel. Een vereenvoudigde visuele keuring zal € 50,80 kosten. In Wallonië kost een tweedehands autokeuring in 2025 € 87,30.
De Car-Pass kost € 10,80 (gratis als hij minder dan vier kilometerstanden vermeldt).
Terug naar bovenTechnische controle voor oldtimers
Specifieke vereisten voor oldtimers
De definitie van een oldtimer is een auto die minstens 30 jaar geleden in het verkeer werd gesteld en waarvan de nummerplaat met een O begint.
Wie een oldtimer als dusdanig wil inschrijven, moet naar de eerste oldtimerkeuring. Daarnaast is de periodieke keuring verplicht voor de meeste oldtimers.
Basisregels Vlaanderen en Brussel:
- Voertuigen tussen 25 en 29 jaar oud moeten jaarlijks worden gekeurd;
- Voertuigen tussen 30 en 49 jaar oud moeten om de twee jaar worden gekeurd;
- Voertuigen van 50 jaar en ouder moeten om de vijf jaar worden gekeurd.
Basisregels Wallonië:
- Voertuigen tussen 25 en 29 jaar oud moeten jaarlijks worden gekeurd;
- Voertuigen tussen 30 en 49 jaar oud moeten om de twee jaar worden gekeurd (vrijstelling voor voertuigen met historisch karakter)
- Voertuigen van 50 jaar of ouder: vrijgesteld.
Terug naar boven
Technische keuring van elektrische auto's
Speciale inspectiepunten voor elektrische voertuigen
Een elektrische auto moet ook naar de keuring, op dezelfde momenten als elke andere auto. Het enige verschil is dat een 100 % elektrische auto uiteraard niet onderworpen is aan emissietests. In het geval van een hybride auto wel.
Controle van de trekhaak/fietsendrager
Uit te voeren controles op trekhaken en fietsendragers
Voertuigen met een trekhaak voor het trekken van aanhangwagens met een maximaal toegestane massa (MTM) van 750 kg of minder of voor een fietsendrager moeten hiervoor worden gecontroleerd. De eerste keer onmiddellijk na de installatie van de uitrusting en vervolgens telkens wanneer het voertuig zelf wordt gecontroleerd.
De koppelinrichting, de bevestiging en de elektrische aansluiting worden gecontroleerd.
Een trekhaak voor meer dan 750 kg moet ook onmiddellijk na de installatie worden gecontroleerd en daarna elk jaar, zelfs voor een jonge auto.
Terug naar bovenWat zijn de risico's van rijden zonder geldig keuringsbewijs?
Juridische gevolgen van het ontbreken van een keuringsbewijs
Als je door de politie wordt aangehouden terwijl je zonder geldig keuringsbewijs rijdt, riskeer je een boete van tussen de € 80 en € 80 000 en/of een gevangenisstraf van tussen de 8 dagen en 3 maanden.
Een ongeval met een auto zonder geldig keuringsbewijs kan ook ernstige financiële gevolgen hebben.
De verzekeringsmaatschappij kan bijvoorbeeld de bedragen terugvorderen die ze aan de slachtoffers van een ongeval met een ongekeurde wagen heeft uitbetaald, tenzij je kunt bewijzen dat er geen verband is tussen de technische staat van het voertuig en het ongeval.
Terug naar bovenKun je een besluit over een technische keuring aanvechten?
Beroep als je het niet eens bent met de resultaten van de keuring
Als je het niet eens bent met de manier waarop de technische controle is uitgevoerd of met het keuringsbewijs, moet je eerst contact opnemen met de verantwoordelijke van het keuringscentrum. Je kunt een klacht indienen bij het bedrijf waartoe het keuringscentrum behoort.
Als het probleem niet naar wens wordt opgelost, kunt u contact opnemen met de betreffende afdeling in de regio waar het keuringscentrum is gevestigd:
- Klachten over een autokeuringscentrum in Vlaanderen via het Contactpunt Departement Mobiliteit en Openbare Werken
- Klachten over een autokeuringscentrum in Brussel via de directie Verkeersveiligheid op 0800 94 001 of mobiliteit@gob.brussels
- Klachten over een autokeuringscentrum in Wallonië via het Waals gewest op 081 77 32 32 of controle.technique.automobile@spw.wallonie.be
Terug naar boven
Wat gebeurt er tijdens een herkeuring?
Een herkeuring wordt gebruikt om te controleren of de problemen die tijdens de eerste keuring zijn vastgesteld, zijn opgelost. Hiervoor moet je teruggaan naar het keuringscentrum waar de eerste keuring plaatsvond.
Als je naar een ander centrum gaat, vindt er een volledig nieuwe inspectie plaats.
Terug naar boven