Koopgids

Koopgids scooters

06 juli 2018
Scooters

06 juli 2018
Waar moet je op letten bij je keuze? Welke vragen moet je je stellen om het meest geschikte model te vinden? In onze koopgids vind je meer uitleg en advies.

Als je de gepaste gemotoriseerde tweewieler zoekt, vraag je dan in de eerste plaats af hoe snel je wil snorren, hoeveel je ervoor over hebt en welk rijbewijs je nodig hebt. Dat verschilt naargelang de motor een cilinderinhoud van 50 of 125 cm³ heeft.

50 of 125 cm³?

Een scooter met een 50 cm³-motor heeft een beperkt vermogen en is daardoor ideaal om ervaring op te doen. De snelheid ervan is wettelijk beperkt tot 45 km/uur. Als je enkel in de stad wil rijden, is dat ruim voldoende. Rijden met zo’n scooter kan al vanaf 16 jaar, op voorwaarde dat je een A3-rijbewijs op zak hebt. Haalde je je rijbewijs B (auto’s) vóór 1 januari 1989 dan kun je er eveneens de weg mee op. Een 50 cm³ scooter kost minimum € 1 000.

Modellen met 125 cm³-motor zijn langer en zwaarder. Hun vermogen ligt dan ook veel hoger. Wettelijk gezien bestaat er geen maximumsnelheid voor deze scooters. Ben je een wat meer ervaren bestuurder die zich ook buiten de stad wil wagen, dan is zo’n 125 cm³-scooter meer iets voor jou. Je moet wel 18 zijn en ofwel een rijbewijs A (motorfietsen) ofwel een rijbewijs B van vóór 1 september 2001 hebben (zolang het vermogen niet hoger ligt dan 11 kW). Opnieuw mogen personen met een rijbewijs B van vóór 1 januari 1989 er ook mee rijden, ongeacht het vermogen. 125 cm³-scooters zijn veel duurder dan die met 50 cm³-motor: ze kosten minstens € 3 000 à 3 500.

Kies een scooter mét ABS-remmen!

125 cm³-scooters hebben vooraan en achteraan een schijfrem, die met een cilinderinhoud van 50 cm³ hebben vooraan eveneens een schijfrem, maar achteraan enkel een trommelrem. Trommelremmen zijn goedkoper, maar ook minder krachtig. Geef sowieso de voorkeur aan een scooter met ABS-remmen. 

 

Andere criteria

Wat moet je je nog afvragen wanneer je een scooter uitkiest?

  • Heeft het model een 2-takt- of een 4-taktmotor? Voor nieuwe scooters stelt de vraag zich niet, want 2-takt wordt niet meer verkocht. Tweedehandse 2-taktmotoren vind je nog wel. 2-takt draait op een mengsel van benzine en olie. Het afzonderlijke oliereservoir moet regelmatig bijgetankt worden. Bij een 4-takt hoef je je daar niets van aan te trekken. 2-taktmotoren zijn krachtiger, maar ook minder soepel en minder milieuvriendelijk.
  • Hoe groot zijn de wielen? Een scooter met “grote wielen” is wendbaarder en makkelijker om de stoeprand mee op te rijden. Om te vertrekken zijn ze echter minder levendig.
  • Heeft de scooter enkel een elektrische starter of ook een traditionele kick-starter? Met deze laatste kan je de motor starten wanneer de batterij van de elektrische starter leeg is. Zonder kick-starter ben je genoodzaakt de batterijen op te laden.
  • In welke mate is je scooter beveiligd tegen diefstal? Een stuurslot hebben ze allemaal, maar sommige modellen zijn ook uitgerust met een elektronische transponder waardoor de scooter niet gebruikt kan worden zonder de juiste sleutel. Andere hebben een antidiefstalsysteem.
  • Is er bagageruimte onder de zitting? En kun je er één of twee helmen in opbergen?
  • Is het dashboard goed opgesteld voor jou?
  • Heeft de scooter een centrale of een linkse standaard? Of heeft hij ze allebei?
  • Is er voldoende plaats voor de passagier?
  • Is het model uitgerust met een voorruit om je te beschermen tegen de wind? Vooral bij 125 cm³-modellen is dit van belang gezien de hoge snelheid die ze kunnen halen.
  • Maakt de scooter veel lawaai?

Kijk uit!

Vergeet niet dat rijden met een scooter risico’s met zich meebrengt. Lange ritten zijn niet aan te raden en wanneer het wegdek erg glad is, laat je de scooter beter in de garage staan. Automobilisten merken je heel vaak niet op; je houdt er dus maar beter een preventieve rijstijl op na!