Uitspraak van de Raad voor de Journalistiek inzake Reizendeals
De Raad voor de Journalistiek heeft een klacht van Reizendeals tegen test-aankoop.be deels gegrond verklaard. Het artikel gaat over het boekingsproces voor verrassingsreizen bij Reizendeals.nl. Volgens het artikel kreeg Testaankoop het afgelopen jaar meer dan vijftig klachten binnen en schakelde het daarom de Economische Inspectie in.
De Raad stelt vast dat Testaankoop als consumentenorganisatie een dubbele rol heeft. Enerzijds informeert ze het publiek over onderzoek naar producten en diensten en anderzijds komt ze in geval van een dispuut tussenbeide om de belangen van consumenten te verdedigen en hun problemen op te lossen. De Raad is van oordeel dat het bij voorliggende publicatie onvoldoende duidelijk is vanuit welke rol Testaankoop de tekst over Reizendeals gepubliceerd heeft. Artikel 12 van de Code vraagt nochtans dat de journalist transparant is over zijn opdracht en manier van werken.
Testaankoop bericht over onduidelijkheden in en klachten over het boekingsproces voor verrassingsreizen op de website van Reizendeals. In welke fase van het boekingsproces en door het aanklikken van welke button(s) de vermelde betwistingen vóór en op het moment van publicatie van het artikel precies ontstonden, kan de Raad niet uitmaken. Maar Testaankoop maakt wel aannemelijk dat dit kwam door onduidelijkheid en verwarring over de term “reserveren”, zoals in het artikel wordt aangegeven. Daarom is er volgens de Raad geen sprake van een inbreuk op het principe van waarheidsgetrouw berichten. De klacht is ongegrond op dit punt.
Klaagster zegt dat Testaankoop haar met het artikel bewust wil schaden, maar maakt niet aannemelijk dat Testaankoop vooringenomen zou hebben gehandeld of Reizendeals onrechtmatig zou hebben geviseerd. De klacht is ongegrond op dit punt.
Het artikel en de getuigenissen van consumenten die erin aan bod komen over het onduidelijke boekingsproces en over abnormaal hoge annuleringskosten bevatten ernstige aantijgingen die de eer en goede naam van Reizendeals als reisorganisatie betreffen en waarvoor Testaankoop een kans op wederhoor had moeten bieden. Dat is niet gebeurd. Testaankoop was door eerdere contacten op de hoogte van de reactie van Reizendeals en het heeft ook die reactie niet weergegeven in het artikel. Deze aanpak strookt niet met artikel 20 van de Code over loyaal wederhoor. De klacht is gegrond op dit punt.
De klacht is gegrond wat gebrek aan loyaal wederhoor betreft. De klacht is ongegrond wat waarheidsgetrouwe berichtgeving en het bewust toebrengen van schade betreft.
De volledige uitspraak leest u via deze link.
