Nieuws

Smarttv's: internetfuncties weinig gebruikt

31 oktober 2012
Smarttv's: internetfuncties weinig gebruikt

31 oktober 2012

Voor weinig consumenten zijn de geavanceerde functies de voornaamste reden om een smarttelevisie te kopen. De beeldkwaliteit en de goede werking kunnen wél bekoren.

Smarttv’s kunnen, net zoals smartphones, verbinden met het internet via uw thuisnetwerk en bieden heel wat geavanceerde functies. U kunt ermee surfen op het web of internettoepassingen zoals YouTube of Facebook gebruiken. Toch zijn deze functies niet de voornaamste reden voor gebruikers om zo’n toestel aan te schaffen, zo blijkt uit onze tevredenheidsenquête bij 300 Belgische consumenten.

Internetfuncties worden amper gebruikt

Meer dan de helft van de respondenten heeft een smarttv van het merk Samsung. Ook Sony (17 %) en Philips (16 %) zijn populair. Meestal gaat het om een led-scherm (89 %) van 40 à 46 inch (66 %). De televisies worden meestal op het internet aangesloten via wifi of een Ethernetkabel.

De internetaansluiting is echter zelden de belangrijkste reden om een smarttv aan te kopen (slechts in 4 % van de gevallen). De meesten wilden gewoon hun vorige televisie vervangen door een nieuw model. Dat laat zich voelen, want slechts één op de tien gebruikt effectief de apps op zijn televisie en nog minder mensen surfen ermee op het web.

Geen uitschieters onder de merken

Over het algemeen worden vooral de beeldkwaliteit en de goede technische werking van de toestellen gesmaakt. De meer geavanceerde functies, zoals het gebruik van applicaties, opslag van gegevens, stem- of bewegingsbesturing en integratie van een smartphone of tablet, stellen minder tevreden.

Geen enkel merk weet de andere te overtroeven wat betreft de algemene tevredenheid. De afstandsbedieningen van Panasonic en Samsung worden beter geapprecieerd, terwijl Philips teleurstelt qua apps.

Tot slot vindt slechts één op de vijf respondenten (18 %) dat smarttv hun manier van televisiekijken werkelijk heeft verbeterd. En amper 16 % zou er eentje aanraden aan vrienden of familie.