Persbericht

Nieuwe prijsverhogingen bij Orange en Proximus: waarom de prijzen ook met een vierde telecomspeler stijgen

19 november 2025
telecom factuur

19 november 2025
Orange kondigde begin deze week – opnieuw – prijsverhogingen aan voor haar abonnementen. Inflatie, gestegen loonkosten en investeringen in het netwerk worden aangehaald als reden, zoals ook Proximus en Telenet eerder al aangaven bij hun eerdere prijsverhogingen. Voor consumentenorganisatie Testaankoop zit achter die verhogingen vooral een gebrek aan concurrentie op de Belgische telecommarkt. Zolang de 3 grote spelers het leeuwendeel van de markt in handen hebben, en onderling samenwerken voor de uitrol van fiber in rurale gebieden, zullen ze prijsverhogingen kunnen blijven opdringen. Testaankoop uit die bezwaren dan ook in een bevraging van de Mededingingsautoriteit over de Belgische telecommarkt.

Opnieuw prijsverhogingen

Het is een jaarlijkse gewoonte bij de telecomoperatoren: de prijsverhogingen. Proximus en Scarlet kondigden eerder al aan dat de prijzen vanaf 1 januari zullen stijgen, Telenet werd de voorbije 3 jaar al fel duurder, en nu kom ook Orange met de aankondiging dat haar eigen prijzen en die van haar merk VOO aangepast worden. In 12 jaar tijd hebben de Belgische consumenten al veel prijsverhogingen te slikken gekregen.

 

Evolutie van de standaardprijs van een 3-pack (TV/TEL/INT) in € (2014-2026)

 

Onvoldoende concurrentie

Aanhoudende kostenstijgingen en de nood aan verdere investeringen in het netwerk – vooral dan het fiber-netwerk – worden genoemd als reden voor de sterke stijgingen. Volgens Testaankoop is er echter ook een verklaring te zoeken in het gebrek aan concurrentie. Het lijkt misschien alsof consumenten de keuze hebben uit 7 operatoren, maar in realiteit behoren die tot 3 grote groepen: Telenet bezit Base, Proximus heeft Scarlet en Mobile Vikings, en Orange heeft hey!telecom en in Wallonië VOO. Klanten die de hoge prijzen bij het A-merk beu zijn, worden geleid naar het goedkopere B-merk en blijven op die manier klant bij dezelfde groep. Bovendien werken Telenet en Orange samen voor hun netwerken. 

Uit eerder onderzoek van de consumentenorganisatie blijkt ook nog eens dat ons land erg duur is voor telecom in vergelijking met onze buurlanden. Het feit dat daarbovenop vele prijsverhogingen in zeer korte tijd volgen, duidt op een machtspositie die niet past binnen een goed functionerende en concurrerende markt.

 

Vierde telecomspeler

De komst van DIGI vorig jaar, met een internetabonnement aan 10 euro per maand, toont dat het wél kan. Alleen maken de bestaande operatoren het de nieuwe speler niet gemakkelijk, bijvoorbeeld door DIGI niet zomaar toegang te geven tot wachtbuizen waarin het nieuwe kabels kan trekken.

Die bevindingen geven we dan ook mee aan de Mededingingsautoriteit, die een onderzoek heeft gedaan naar de telecommarkt in België”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Het is erg belangrijk dat nieuwe spelers zoals DIGI alle mogelijkheden krijgen om hun aanbod uit te rollen, om de rol van uitdager te kunnen spelen. In de tussentijd zal er voor Belgen hoogst waarschijnlijk weinig veranderen, op nog meer prijsverhogingen na. We kunnen consumenten alleen maar aanraden om toch te blijven vergelijken en te kiezen voor goedkopere tarieven of tarieven die zijn aangepast aan hun verbruik.”

Vergelijken kan op de telecomvergelijker van Testaankoop.

 

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.