Nieuwe prijsverhogingen bij Orange en Proximus: waarom de prijzen ook met een vierde telecomspeler stijgen
Opnieuw prijsverhogingen
Het is een jaarlijkse gewoonte bij de telecomoperatoren: de prijsverhogingen. Proximus en Scarlet kondigden eerder al aan dat de prijzen vanaf 1 januari zullen stijgen, Telenet werd de voorbije 3 jaar al fel duurder, en nu kom ook Orange met de aankondiging dat haar eigen prijzen en die van haar merk VOO aangepast worden. In 12 jaar tijd hebben de Belgische consumenten al veel prijsverhogingen te slikken gekregen.
Evolutie van de standaardprijs van een 3-pack (TV/TEL/INT) in € (2014-2026)

Onvoldoende concurrentie
Aanhoudende kostenstijgingen en de nood aan verdere investeringen in het netwerk – vooral dan het fiber-netwerk – worden genoemd als reden voor de sterke stijgingen. Volgens Testaankoop is er echter ook een verklaring te zoeken in het gebrek aan concurrentie. Het lijkt misschien alsof consumenten de keuze hebben uit 7 operatoren, maar in realiteit behoren die tot 3 grote groepen: Telenet bezit Base, Proximus heeft Scarlet en Mobile Vikings, en Orange heeft hey!telecom en in Wallonië VOO. Klanten die de hoge prijzen bij het A-merk beu zijn, worden geleid naar het goedkopere B-merk en blijven op die manier klant bij dezelfde groep. Bovendien werken Telenet en Orange samen voor hun netwerken.
Uit eerder onderzoek van de consumentenorganisatie blijkt ook nog eens dat ons land erg duur is voor telecom in vergelijking met onze buurlanden. Het feit dat daarbovenop vele prijsverhogingen in zeer korte tijd volgen, duidt op een machtspositie die niet past binnen een goed functionerende en concurrerende markt.
Vierde telecomspeler
De komst van DIGI vorig jaar, met een internetabonnement aan 10 euro per maand, toont dat het wél kan. Alleen maken de bestaande operatoren het de nieuwe speler niet gemakkelijk, bijvoorbeeld door DIGI niet zomaar toegang te geven tot wachtbuizen waarin het nieuwe kabels kan trekken.
“Die bevindingen geven we dan ook mee aan de Mededingingsautoriteit, die een onderzoek heeft gedaan naar de telecommarkt in België”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Het is erg belangrijk dat nieuwe spelers zoals DIGI alle mogelijkheden krijgen om hun aanbod uit te rollen, om de rol van uitdager te kunnen spelen. In de tussentijd zal er voor Belgen hoogst waarschijnlijk weinig veranderen, op nog meer prijsverhogingen na. We kunnen consumenten alleen maar aanraden om toch te blijven vergelijken en te kiezen voor goedkopere tarieven of tarieven die zijn aangepast aan hun verbruik.”
Vergelijken kan op de telecomvergelijker van Testaankoop.
Toegang pers