Nieuws

Update: Telenet neemt definitief afscheid van het analoge tv-signaal

02 december 2021

Door de coronacrisis werden de plannen van Telenet om het analoge tv-signaal in Vlaanderen stop te zetten even in de ijskast gezet. Oorspronkelijk zou die vanaf september 2020 starten, maar na een testperiode begin dit jaar werd de stopzetting gefaseerd opgestart in maart 2021 en afgerond op 30 november 2021.

Beerse, Sint-Joris-Winge, Perk, Geel, Stabroek en Middelkerke waren de laatste netwerkregio’s waar je tot eind november bij Telenet nog naar analoge tv kon kijken. Wie de overstap naar een digitaal signaal nog niet maakte, krijgt dan enkel ‘sneeuw’ op het televisietoestel te zien.

Volgens Telenet verliep ‘De Signaal Switch’ “heel vlot”. Wie geen hulp kon krijgen van familie, vrienden of buren, kon een technieker laten langskomen die hielp met de overstap. Het oude analoge signaal werd uitgeschakeld, zodat Telenet meer ruimte kan vrijmaken voor het “stijgende dataverkeer” op het netwerk. Wij registreerden het voorbije jaar ook maar een handvol klachten van consumenten rond de afschakeling van analoge televisie, wat het vlotte verloop lijkt te bevestigen.

De Signaal Switch: dit zijn nog steeds je opties

De kabeloperator heeft drie opties uitgewerkt voor analoge tv-kijkers.

  • Televisies niet ouder dan 9 jaar, beschikken meer dan waarschijnlijk over een DVB-C-tuner. Via het compacte tv- en radiosignaal dat Telenet ook aanbiedt, kunnen analoge gebruikers hun favoriete tv-zenders behouden door hun televisie opnieuw te laten scannen naar beschikbare kanalen. De zenders zullen voornamelijk beschikbaar zijn in SD-kwaliteit, behalve de zenders van Eén en Canvas (in HD). Je kijkt dan eigenlijk niet meer analoog maar digitaal.
  • Heb je tv geen DVB-C-tuner, dan kun je een digibox of -corder huren of kopen.
  • Ten slotte kun je een nieuwe televisie kopen die wel over een DVB-C tuner beschikt. Daarnaast kun je ook overstappen naar "tv met een kaartje", de CI+-module, zo'n kaartje kost je éénmalig € 69.

Vind je niet wat je zoekt in het aanbod van Telenet of overweeg je omwille van de afschaffing van het analoge signaal om een nieuwe televisite te kopen, klik dan zeker door naar onze koopwijzer televisies.

Naar onze koopwijzer televisies

Ondervind je zelf (of ‘oudere’ familie van je) toch nog problemen door het afschakelen van het analoge tv-signaal, laat het ons dan weten via onze klachtenbox.

Naar Onze Klachtenbox

Wat met Wallonië?

De Waalse kabeloperator VOO is nog niet zo ver gevorderd met het volledig afschakelen van zijn analoge tv-signaal. De verwachting is dat ze dit in 2022 zullen afronden.

FAQ

Waarom schakelt Telenet analoge televisie uit?

Het analoge signaal neemt op het netwerk vandaag nog erg veel ruimte in. Vergelijk de kabel met een autosnelweg: met een rijvak voor digitale tv, een verouderd en extra breed rijvak voor analoge tv, één breed rijvak voor analoge radio … en een paar rijvakken voor internet.

Omdat we met z’n allen meer series, films en muziek streamen en er veel meer data over het netwerk van Telenet gaan, moet Telenet die oude analoge kabeltelevisie en -radio stopzetten en vervangen door een veel compacter signaal. Als ze dat niet zouden doen, zou het hele internetverkeer op termijn zelfs kunnen vastlopen. Om dat te vermijden doet Telenet een Signaal Switch. Ze communiceren bewust lang op voorhand om al hun klanten die vandaag nog analoog kijken en luisteren de kans te geven zich goed voor te bereiden.

Dit is een beslissing die reeds eerder bij andere kabelmaatschappijen in binnen- en buitenland heeft plaatsgevonden (Coditel/SFR, Duitsland, Zwitserland, NL) om dezelfde redenen.

Wanneer en hoe gaat Telenet analoge televisie uitschakelen?
Vanaf midden maart 2021 zal het analoge televisie-signaal regio per regio uitgeschakeld worden. Er wordt gestart met een test in de netwerkregio's Beringen, Lochristi, Sint-Niklaas en Dendermonde vanaf begin januari 2021.
Wat zal er gebeuren met klanten die niets doen omdat ze niet op de hoogte zijn?

Op een gegeven datum zal het analoge tv-signaal worden afgesloten. Klanten die analoog kijken en nog niets hebben gedaan zullen een boodschap te zien krijgen met meer informatie over deze switch. Zo zal er een boodschap op het scherm worden weergegeven alvorens het signaal wordt afgesloten (vanaf 8 weken voor het afsluiten), en na het afsluiten van het analoge televisiesignaal zal een pancarte verschijnen met meer informatie.

Klanten die geen hulp vinden in hun onmiddellijke omgeving (vrienden, familie en buren) kunnen altijd bellen naar de klantendienst van Telenet voor hulp van een medewerker.

Wat met klanten die hulp nodig hebben van buitenaf? Het is toch niet coronaproof om oudere mensen bezoek te laten ontvangen?

Om dit op te vangen vinden er dus eerst tests plaats in vier gemeenten in Vlaanderen. Mocht daaruit blijken dat bepaalde onderdelen van het beleid aangepast dienen te worden, dan kan Telenet hier bijsturen. Ze rekenen er echter ook op dat deze personen terecht kunnen bij vrienden, buren, familie om even coronaproof een handje toe te steken. 

Hoe communiceert Telenet naar zijn klanten?
Minstens vier weken op voorhand ontvangen alle klanten persoonlijke communicatie via brief, mail of sms. Op de website telenet.be/signaalswitch vinden ze filmpjes, allerhande informatie en een concreet stappenplan. Er worden tickers (informatiebalken) op de betrokken zenders geplaatst en je krijgt een pancarte te zien wanneer het signaal niet meer wordt doorgegeven.
Wat bedoelt Telenet met een “compacter” signaal?

In het compacte tv-signaal worden alle analoge tv-zenders ter beschikking gesteld (van 23 zenders in Vlaanderen tot 38 zenders in Brussel).

Deze tv-zenders zijn hoofdzakelijk beschikbaar in SD-beeldkwaliteit (standard definition). Het compacte tv-signaal kan je ontvangen zonder digibox, digicorder of tv-kaartje. Elke Telenet-klant met een televisieabonnement kan de zenders van het compacte tv-signaal rechtstreeks ontvangen op zijn flatscreen-tv.

Deze flatscreen-tv moet wel beschikken over een DVB-C-tuner die het MPEG4-videosignaal ondersteunt. De meeste flatscreen-tv's, jonger dan 9 jaar, ondersteunen dit compacte signaal.

Blijft het kabelabonnement hetzelfde? Moet ik evenveel betalen?

Het kabelabonnement voor televisie kost momenteel € 18,58/ maand of € 223,09 / jaar (inclusief btw).

De prijs van dit kabelabonnement blijft ongewijzigd, ook na de Signaal Switch. Je kunt namelijk hetzelfde aantal analoge zenders ontvangen via het compacte tv-signaal, er gaan geen tv-zenders verloren.

Is deze stopzetting wel echt nodig? Telenet heeft meer capaciteit nodig, terwijl ze de piek in het verkeer tijdens corona toch prima aankonden?
Volgens Telenet is dit project zeker nodig. Tijdens de lockdown konden ze de toename van het verkeer aan omdat er nog extra marge was om dit op te vangen. Maar we leven in een steeds meer digitale samenleving. Videobellen, streamen, up- en downloaden: het digitale verkeer neemt almaar toe en dat werd door de coronacrisis nog versterkt. Het stopzetten van het analoge signaal en de capaciteit die daarmee vrijkomt is meegenomen in de capaciteitsberekeningen van Telenet sinds 2019. Ze hebben dit project al een jaar uitgesteld, maar zijn van mening dat ze er nu stilaan wel degelijk werk van moeten maken.
Kan dit niet wachten tot na de coronacrisis?

Gezien de onzekerheid van de huidige situatie, heeft Telenet beslist om niet langer te wachten. De eerste maanden van de crisis hebben ze het signaal al terug aangeschakeld waar het al was stopgezet en de campagne dus uitgesteld. Dit om ervoor te zorgen dat iedereen toegang zou blijven hebben tot informatie over de situatie en maatregelen. Een heropstart in de herfst werd uitgesteld omdat er dan een nieuwe lockdown was. Het stopzetten van het analoge signaal en de vrijgekomen capaciteit is voor Telenet cruciaal om de toestroom aan data op te vangen.

De bedoeling is echter dat iedereen geconnecteerd blijft. Komt er bijvoorbeeld een nieuwe lockdown en sluiting van de winkels, dan zal het project opnieuw gepauzeerd worden.

Telenet jaagt mensen naar de winkels om een decoder te gaan afhalen. Dat kan toch niet in deze tijden?

Een decoder is niet steeds noodzakelijk, voor de overgrote meerderheid van de klanten zal het volstaan om éénmalig de instellingen van hun televisietoestel aan te passen. Hiervoor hoeven ze dus niet naar de winkel.

Mocht je toch naar de winkel moeten, dan worden daar uiteraard de gangbare maatregelen toegepast. Telenet communiceert ook ruim op voorhand om drukte in de winkels te voorkomen. Er wordt overigens bekeken of het ook mogelijk is om de decoders aan huis te laten leveren.