Nieuws

Update: Telenet zet analoge tv-signaal stop. Wat nu?

14 januari 2021

Door de coronacrisis werden de plannen van Telenet om het analoge tv-signaal in Vlaanderen stop te zetten even in de ijskast gezet. Oorspronkelijk zou die vanaf september 2020 starten, maar na een testperiode begin dit jaar zal de stopzetting gefaseerd plaatsvinden vanaf maart 2021.

Eind 2019 maakte Telenet bekend zijn analoge radio- en tv-signaal stop te zetten. Verhoogde internetsnelheden (tot 1 Gbps) en het alsmaar groter wordende verbruik van videostreaming en andere internettoepassingen nemen steeds meer beschikbare bandbreedte op de kabel in. De stopzetting van het analoge signaal moet dus ruimte vrijmaken op de kabel voor ons internetverbruik.  

De stopzetting van het analoge radiosignaal werd volgens Telenet succesvol afgerond in 2020. De geïmpacteerde klanten kregen een aantal voorstellen ter vervanging van hun analoge radiosignaal. Zo ontving Telenet ruim 60 000 aanvragen voor een gratis FM radio-antenne. Omwille van de impact van de coronacrisis (onder andere de Telenet-shops waren tijdelijk gesloten) werd beslist om niet verder te gaan met het stopzetten van het tv-signaal. De campagne "Signaal Switch" wordt nu echter hervat.

De Signaal Switch: dit zijn je opties

Telenet hervat de campagne nu met een testfase in vier gemeenten in Vlaanderen, namelijk Beringen, Lochristi, Sint-Niklaas en Dendermonde. In totaal zullen in Vlaanderen zo'n 130 000 analoge tv-kijkers geïmpacteerd worden. Met "De Signaal Switch" willen ze deze kijkers informeren en wegwijs maken in de keuzemogelijkheden om tijdig over te schakelen naar een alternatief alvorens hun analoge signaal wordt stopgezet.

De kabeloperator heeft drie opties uitgewerkt voor analoge tv-kijkers.

  • Televisies niet ouder dan 9 jaar, beschikken meer dan waarschijnlijk over een DVB-C-tuner. Via het compacte tv- en radiosignaal dat Telenet ook aanbiedt, kunnen analoge gebruikers hun favoriete tv-zenders behouden door hun televisie opnieuw te laten scannen naar beschikbare kanalen. De zenders zullen voornamelijk beschikbaar zijn in SD-kwaliteit, behalve de zenders van Eén en Canvas (in HD). Je kijkt dan eigenlijk niet meer analoog maar digitaal.
  • Heeft je tv geen DVB-C-tuner, dan kun je een digibox of -corder huren of kopen. Telenet biedt hiervoor 1 jaar gratis huur van jouw box naar keuze aan. Op ons aandringen geeft Telenet ook kortingen op de koopformules: een korting van € 35 op € 249 voor een digicorder (dus € 214) en van € 15 op € 99 voor een digibox (dus € 84). Wij wensen nog steeds dat Telenet een grotere inspanning doet en een digibox voor € 50 aanbiedt aan wie geen DVB-C-tuner heeft.
  • Een laatste optie houdt in dat je een nieuwe televisie kunt kopen met een speciale promotie die Telenet aanbiedt. Daarnaast kan je ook kiezen om over te stappen naar "tv met een kaartje", de CI+-module, maar hier maakt Telenet geen concreet aanbod rond. Zo'n kaartje kost je éénmalig € 69.

Vind je niet wat je zoekt in het aanbod van Telenet of overweeg je omwille van de afschaffing van het analoge signaal om een nieuwe televisite te kopen, klik dan zeker door naar onze koopwijzer televisies.

Naar onze koopwijzer televisies

Vanaf maart 2021

Sinds vorige week is Telenet gestart met klanten in de testgemeenten te informeren. Zij zullen de komende weken verschillende reminders via diverse kanalen ontvangen (sms, e-mail, brief, een pancarte op het televisiescherm alsook een reminder-balk op elke tv-zender). Indien je nu nog analoog kijkt, zal je een mozaïekbeeld te zien krijgen vanaf het moment dat jouw gemeente aan de beurt is. Na een periode van 12 weken zonder actie zal je enkel nog een boodschap te zien krijgen op de analoge tv-kanalen en nog eens vier weken later zal die vervangen worden door ruis. Half maart zou de stopzetting van het analoge tv-signaal in de testgemeenten afgerond moeten zijn en vervolgens is de rest van Vlaanderen aan de beurt.    

Correcte begeleiding analoge klanten

Vroeg of laat moest Telenet het analoge kanaal wel afschakelen. Wij hebben er begrip voor dat Telenet de digitale evolutie voorrang moet geven, maar we zullen er wel op toezien dat analoge gebruikers niet zomaar zonder een alternatieve dienstverlening vallen.

Telenet heeft een uitvoerig online-stappenplan ontwikkeld om deze analoge gebruikers te begeleiden in de overgang naar het door hun gekozen alternatief. Wij houden er echter rekening mee dat zeker niet alle gebruikers vlot hun weg vinden op het internet, laat staan dat ze zelf over een internetverbinding beschikken.

Wij hopen dan ook dat Telenet het nodige doet om alle analoge gebruikers mee te krijgen via bijkomende initiatieven zoals de "Helemaal-Mee-Tournee" en dit binnen de huidige realiteit van de coronacrisis.

De Waalse kabeloperator VOO heeft nog niet over een concreet afschakelplan voor zijn analoge signaal gecommuniceerd.

FAQ

Waarom schakelt Telenet analoge televisie uit?

Het analoge signaal neemt op het netwerk vandaag nog erg veel ruimte in. Vergelijk de kabel met een autosnelweg: met een rijvak voor digitale tv, een verouderd en extra breed rijvak voor analoge tv, één breed rijvak voor analoge radio … en een paar rijvakken voor internet.

Omdat we met z’n allen meer series, films en muziek streamen en er veel meer data over het netwerk van Telenet gaan, moet Telenet die oude analoge kabeltelevisie en -radio stopzetten en vervangen door een veel compacter signaal. Als ze dat niet zouden doen, zou het hele internetverkeer op termijn zelfs kunnen vastlopen. Om dat te vermijden doet Telenet een Signaal Switch. Ze communiceren bewust lang op voorhand om al hun klanten die vandaag nog analoog kijken en luisteren de kans te geven zich goed voor te bereiden.

Dit is een beslissing die reeds eerder bij andere kabelmaatschappijen in binnen- en buitenland heeft plaatsgevonden (Coditel/SFR, Duitsland, Zwitserland, NL) om dezelfde redenen.

Wanneer en hoe gaat Telenet analoge televisie uitschakelen?
Vanaf midden maart 2021 zal het analoge televisie-signaal regio per regio uitgeschakeld worden. Er wordt gestart met een test in de netwerkregio's Beringen, Lochristi, Sint-Niklaas en Dendermonde vanaf begin januari 2021.
Wat zal er gebeuren met klanten die niets doen omdat ze niet op de hoogte zijn?

Op een gegeven datum zal het analoge tv-signaal worden afgesloten. Klanten die analoog kijken en nog niets hebben gedaan zullen een boodschap te zien krijgen met meer informatie over deze switch. Zo zal er een boodschap op het scherm worden weergegeven alvorens het signaal wordt afgesloten (vanaf 8 weken voor het afsluiten), en na het afsluiten van het analoge televisiesignaal zal een pancarte verschijnen met meer informatie.

Klanten die geen hulp vinden in hun onmiddellijke omgeving (vrienden, familie en buren) kunnen altijd bellen naar de klantendienst van Telenet voor hulp van een medewerker.

Wat met klanten die hulp nodig hebben van buitenaf? Het is toch niet coronaproof om oudere mensen bezoek te laten ontvangen?

Om dit op te vangen vinden er dus eerst tests plaats in vier gemeenten in Vlaanderen. Mocht daaruit blijken dat bepaalde onderdelen van het beleid aangepast dienen te worden, dan kan Telenet hier bijsturen. Ze rekenen er echter ook op dat deze personen terecht kunnen bij vrienden, buren, familie om even coronaproof een handje toe te steken. 

Hoe communiceert Telenet naar zijn klanten?
Minstens vier weken op voorhand ontvangen alle klanten persoonlijke communicatie via brief, mail of sms. Op de website telenet.be/signaalswitch vinden ze filmpjes, allerhande informatie en een concreet stappenplan. Er worden tickers (informatiebalken) op de betrokken zenders geplaatst en je krijgt een pancarte te zien wanneer het signaal niet meer wordt doorgegeven.
Wat bedoelt Telenet met een “compacter” signaal?

In het compacte tv-signaal worden alle analoge tv-zenders ter beschikking gesteld (van 23 zenders in Vlaanderen tot 38 zenders in Brussel).

Deze tv-zenders zijn hoofdzakelijk beschikbaar in SD-beeldkwaliteit (standard definition). Het compacte tv-signaal kan je ontvangen zonder digibox, digicorder of tv-kaartje. Elke Telenet-klant met een televisieabonnement kan de zenders van het compacte tv-signaal rechtstreeks ontvangen op zijn flatscreen-tv.

Deze flatscreen-tv moet wel beschikken over een DVB-C-tuner die het MPEG4-videosignaal ondersteunt. De meeste flatscreen-tv's, jonger dan 9 jaar, ondersteunen dit compacte signaal.

Blijft het kabelabonnement hetzelfde? Moet ik evenveel betalen?

Het kabelabonnement voor televisie kost momenteel € 18,41/ maand of € 220,92 / jaar (inclusief btw).

De prijs van dit kabelabonnement blijft ongewijzigd, ook na de Signaal Switch. Je kunt namelijk hetzelfde aantal analoge zenders ontvangen via het compacte tv-signaal, er gaan geen tv-zenders verloren.

Is deze stopzetting wel echt nodig? Telenet heeft meer capaciteit nodig, terwijl ze de piek in het verkeer tijdens corona toch prima aankonden?
Volgens Telenet is dit project zeker nodig. Tijdens de lockdown konden ze de toename van het verkeer aan omdat er nog extra marge was om dit op te vangen. Maar we leven in een steeds meer digitale samenleving. Videobellen, streamen, up- en downloaden: het digitale verkeer neemt almaar toe en dat werd door de coronacrisis nog versterkt. Het stopzetten van het analoge signaal en de capaciteit die daarmee vrijkomt is meegenomen in de capaciteitsberekeningen van Telenet sinds 2019. Ze hebben dit project al een jaar uitgesteld, maar zijn van mening dat ze er nu stilaan wel degelijk werk van moeten maken.
Kan dit niet wachten tot na de coronacrisis?

Gezien de onzekerheid van de huidige situatie, heeft Telenet beslist om niet langer te wachten. De eerste maanden van de crisis hebben ze het signaal al terug aangeschakeld waar het al was stopgezet en de campagne dus uitgesteld. Dit om ervoor te zorgen dat iedereen toegang zou blijven hebben tot informatie over de situatie en maatregelen. Een heropstart in de herfst werd uitgesteld omdat er dan een nieuwe lockdown was. Het stopzetten van het analoge signaal en de vrijgekomen capaciteit is voor Telenet cruciaal om de toestroom aan data op te vangen.

De bedoeling is echter dat iedereen geconnecteerd blijft. Komt er bijvoorbeeld een nieuwe lockdown en sluiting van de winkels, dan zal het project opnieuw gepauzeerd worden.

Telenet jaagt mensen naar de winkels om een decoder te gaan afhalen. Dat kan toch niet in deze tijden?

Een decoder is niet steeds noodzakelijk, voor de overgrote meerderheid van de klanten zal het volstaan om éénmalig de instellingen van hun televisietoestel aan te passen. Hiervoor hoeven ze dus niet naar de winkel.

Mocht je toch naar de winkel moeten, dan worden daar uiteraard de gangbare maatregelen toegepast. Telenet communiceert ook ruim op voorhand om drukte in de winkels te voorkomen. Er wordt overigens bekeken of het ook mogelijk is om de decoders aan huis te laten leveren.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

122 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/04/2021

Ik tachtig jaar zijnde sluit me aan bij het feit dat wij ouderen geen nood hebben aan streamingdiensten, tientallen zenders in alle alle talen die ik toch niet begrijp en commerciële zenders met hun stomvervelende reclame.
Dat jongeren; handelaars; industriëlen daar wel willen instappen is hun goed recht; maar dan moeten zij dan maar zelf de omschakeling volledig betalen. Want het klopt niet dat Telenet zegt dat de omschakeling gratis is. Men moet ofwel een nieuwe TV kopen; en/of een Digi-recorder aanschaffen want Uw oude vertrouwde videorecorder werkt alleen analoog. Doorspoelen van Reclame valt ook nog af te wachten.
Dus veel te vroeg goed nog werkende apparaten weggooien. en dan maar klagen dat de afvalberg ieder jaar groeit en het milieu als maar zwaarder wordt belast.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/04/2021

Destijds had je op de analoge kabel 31 zenders, denk maar aan BBC 1&2, ARD, ZDF, WDR, TF1, A2, FR3, Eurosport, CNN, RAI,... dit aantal werd systematisch verlaagd "om ruimte te maken voor het Internet" maar de prijs bleef dezelfde (je betaalde zelfs auteursrechten voor zenders die je niet meer had!). Destijds (2012) toen oa BBC verdween heeft Telenet aan de toenmalige minister van media toegezegd dat ze een oplossing gingen uitwerken zodat de analoge abonnees die kwijtgespeelde zenders zonder extra kosten opnieuw konden ontvangen. Deze oplossing s er nooit gekomen. Nu stopt Telenet met de analoge uitzendingen en brengen een compact oplossing. Lijkt goed, MAAR zij baseren zich op het huidige aantal analoge zenders, sorry maar wij willen onze 31 zenders. Hiervoor hoeft Telenet geen "compact" te ontwikkelen, maar gewoon 31 kanalen niet-versleuteld doorsturen. TestAankoop zou in deze problematiek wel wat actiever mogen zijn en ook de Minister van Media dient Telenet te wijzen op eerder gemaakte toezeggingen. Tenslotte zou het Telenet sieren dat ze geheel gratis DVB-C ontvangers (zonder decoder) ter beschikking stellen aan ALLE abonnees

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/04/2021

Telenet begeleid helemaal niks of niemand.Een xtra digibox kopen kan niet .Huurders hebben voorrang die brengen meer zaad in het bakje.Dan maar de hoofdzetel gebeld.Daar begrijpen ze het probleem maar kunnen je niet helpen . Donder maar lekker op en koop een nieuwe tv dat is hun enige oplossing.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/04/2021

Sinds kort, is er inderdaad een reminder-balk op elke tv-zender tot 26/04.
Is het echt nuttig om van 's morgens vroeg tot 's avonds laat een deel van het beeld te verbergen om uiteindelijk een info te herinneren dat nu al lang bekend zou moeten zijn.
Dit eeuwige scrollen is een doorn in het oog!

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/02/2021

Na de afschaffing van DVB-ontvangst, straks FM-radio, nu de analoge zenders verdwenen. Is leuk voor iedereen die een tweede tv, video-, DVD, HDD ontvanger heeft... kan er niks meer bekijken en opnemen... Leuk is anders, en geïnvesteerde centjes in deze apparatuur in de vuilbak...

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/01/2021

Wij hebben ook een Bose-systeem in huis. Op een ochtend had ik ineens geen radio meer. Ik heb de decoder van Orange aangesloten aan Bose, maar dat wil zeggen dat als wij radio willen luisteren én de decoder én het Bose-systeem moeten aanzetten. Van energie besparing gesproken!! Wij werden door Orange ook niet op de hoogte gebracht. Op zijn minst kunnen ze toch alternatieven geven? Van heel dat artikel hierboven snap ik niet veel en kan ik ook niet afleiden wat de impact zal zijn voor Orange-klanten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/01/2021
, Gereageerd:

Beste ik ken dat gisteren heb ik naar orange beld het personeel weet het zelf niet hij kon mij alleen zeggen dat hij een mail gekregen had dat er in stond als het zo ver is in mijn buurt dat orange mij op de hoogte brengt via mail... ben ik vet me

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/01/2021

Ik ben best tevreden met mijn analoge TV. Onder het mom dat die te veel plaats inneemt op de kabel, gaat die dus verdwijnen. Dan rest mij alleen nog internet en de prijs van 28,60€/maand vind ik nu al heel veel. Ik ga zeker geen digicorder kopen.
Ik zal eens horen wat Proximus van zin is. Het is zinloos van kosten te doen om dan weeral reclameblokken te moeten bekijken. Ik heb netflix à 7.99€/maand dat zal het worden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/01/2021

Ik zit bij orange die werken op de analoge kabel van telenet. Orange kan mij niet helpen als ik vraag wat er gaat gebeuren met mijn digitale tv. De digibox werkt op de kabel als ik de analoge kabel uitrek is het beeld weg dus dat wil zeggen als telenet de kabel afsluit dat we geen tv meer hebben??

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/01/2021

AlsTelenet een bestaande dienst, die ook hun core business is, verandert, en de prijs van de abonnementen onveranderd behoudt, moeten ze ook voor een gratis oplossing zorgen voor iedereen.
Een dienstverlening waarvoor men al behoorlijk veel betaalt afbouwen zonder de prijs te laten zakken is een vorm van diefstal. Naast de jaarlijkse prijsverhoging ook nog eens op zulke slinkse wijze onrechtstreekse prijsverhogingen opdringen is echt geen aanvaardbare politiek.
Ik heb al meermaals gelezen dat Test-Aankoop terecht die jaarlijkse prijsverhogingspolitiek aanklaagt, en begrijp daarom niet dat ze niet kordater reageren op wat er nu aan het gebeuren is.
Het is niet aan Telenet om te bepalen wanneer iemand zijn toestellen moet vervangen. Als er in de toekomst een digibox nodig is om met je bestaande toestel nog te kunnen blijven kijken, dan moet Telenet die gratis leveren.
Ik vermoed overigens dat ze er nog veel hebben staan die klanten terug binnengebracht hebben na het beëindigen van hun contract of bij overschakelen op een digicorder of systeem met kaartje of ingebouwde tuner bij aanschaf van een nieuw toestel. Dat zijn digiboxen die afgeschreven zijn, waarvan vorige gebruikers de werkelijke waarde al ettelijke keren betaald hebben via de huurformule, maar die nog perfect werken. In plaats van die allemaal te vernietigen, en daarmee een enorme afvalberg te veroorzaken, zouden ze daarmee toch probleemloos klanten kunnen voorthelpen die nu gesaboteerd worden, zonder dat het iemand iets hoeft te kosten?
Lijkt me de logica zelve.
Daarvoor moeten ze enkel afstand nemen van een nieuwe kunstmatig gecreëerde inkomstenbron.

Ik begrijp dat het nodig kan zijn om plaats te maken op de kabel voor andere toepassingen, maar de kost daarvan moeten ze dan wel aanrekenen aan diegenen waarvoor dat nodig is, en niet aan diegenen die de kabel gebruiken waarvoor hij oorspronkelijk bedoeld was: tv kijken en radio luisteren.
Ikzelf heb echt geen behoefte aan streamingdiensten en andere kunstmatig gecreëerde behoeften. Waarom zou ik dan moeten gaan betalen om anderen toe te laten daar onbeperkt gebruik van te kunnen maken zonder dat het hen iets extra kost?

Ook in het kader van de actie 'te rap kapot' vind ik dat Test-Aankoop krachtig zou moeten reageren tegen Telenet. Die oudere toestellen zij vaak veel degelijker gebouwd dan de nieuwe, en gaan dus langer mee voor wie niet de behoefte heeft om steeds de laatste nieuwe snufjes in huis te halen.
Het is eigenlijk al dezelfde smeerlapperij als met de lage emissie zones. Toestellen die nu eens niet te snel kapot gaan worden dan opzettelijk onbruikbaar gemaakt door overheden en quasi monopolie bedrijven.
En dan gaat het niet over prullen van enkele tientallen of enkele honderden euro's, maar vaak vele honderden of duizenden euro's, en ook niet over toestellen van kleine omvang of klein gewicht, maar over grote en zware toestellen, die dus een enorme berg afval vol schadelijke stoffen veroorzaken wanneer ze buiten dienst gesteld worden. Alleen al om die reden zouden dergelijke acties ronduit verboden moeten worden.
Toestellen die nog perfect werken krijgen op die manier ook geen tweede leven meer.
Dus, Test-Aankoop, kunnen jullie in de rubriek 'te rap kapot', ook hieraan eens uitgebreid aandacht besteden en de verantwoordelijke politici op hun miljeu-onvriendelijke maatregelen wijzen?
Ik ben nog altijd van principe dat het doel de middelen niet heiligt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021
, Gereageerd:

Ik vind dat Telenet een gratis oplossing moet geven. Hier zou Test aankoop toch wel een belangrijke rol in moeten spelen. Maar die blijven duidelijk op de achtergrond. Ik sluit mij aan bij jouw mening. Ik denk heel Vlaanderen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/01/2021

Heel dof beeld. Je betaalt voor kabel tv. Niet voor het slecht beeld. Een 2de digibox moet gratis zijn. Tv kijken met swipen vanaf de smartphone en dergelijke is veel te omslachtig. Het enige dat Telenet wilt is aan elke kabelklant nog extra verdienen. In deze tijden zijn het al enorme bedragen als je een pakket neemt bij hun.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/01/2021

Onze prima werkende harddisk-recorder werkt op analoge signalen en wordt compleet onbruikbaar, net zoals de wat oudere TV's in het bureel en de slaapkamers. Van duurzaamheid en milieu-bewustzijn heeft Telenet nog niets gehoord, en Test-Aankoop vindt dat normaal!

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/07/2020

Wij beschikken over een Bose geluidsinstallatie die nog analoog werkte.
Door de afschaffing hiervan ontvangen wij nergens in huis nog radio.
Ik ken van gans die aansluitingen niets.
Ik vind dat Telenet zijn service er moet voor zorgen dat onze installatie terug werkt.
Het kabeltje dat ze gratis opsturen is " het kluitje in het riet" en werkt voor geen centimeter.
Dit trekt op niets, aangezien het Telenet systeem niet meer voldoet mogen we dan stoppen met betalen en ons abonnement pet kerende opzeggen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/07/2020
, Gereageerd:

Die antenne is inderdaad een schande. Enkel een paar banale, commerciële radiozenders haal je er mee binnen, in totaal twee of drie denk ik. Geen radio 1, geen Klara...
Deze switch had men vele jaren vooraf moeten aankondigen. Ik ben niet tevreden met het zeer zachte standpunt van Test Aankoop.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/03/2020

GEEN ENKELE info ontvangen ivm het afschakelen van het analoge signaal. Ik hoorde voor het eerst ervan toen ik mijn radio aanzette deze morgen !!
Proficiat Telenet ... doe zo voort. Je wilt echt iedereen wegjagen ..

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/03/2020

mijn radio signaal is uitgevallen omdat ik ontvang via digibox. Kunnen jullie daar wat aan doen ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/03/2020
, Gereageerd:

Dag Gaston, beschik je over een nieuwe digibox van Telenet ? Normaal gezien zou Telenet je moeten meegedeeld hebben per brief of mail welke de verschillende opties zijn rond het afschaffen van het analoge signaal (vanaf 31/03).  Als je al digitaal televisie kijkt via Telenet kan je gebruik maken van een digicorder of digibox om je luisterervaring te verzekeren na het stopzetten van het analoge radiosignaal. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2020
, Gereageerd:

dit kan alvast niet als je tv en digibox in een andere kamer staan dan de radio gekoppeld aan een analoge geluidsinstallatie

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/02/2020

De omschakeling van het analoge signaal naar volledig digitale signaal zal in mijn gemeente einde maart een feit zijn ,ik heb mij dus een nieuwe digicorder aangekocht met de korting van 35€ nu spreekt men bij Telenet niet van een garantie op deze toestellen normaal is verplicht van 2 jaar garantie te geven op een aankoop is dit bij deze aankoop ook het geval ??

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/02/2020
, Gereageerd:

Hallo Luc, normaal is er een wettelijke garantieperiode van 2 jaar voorzien en als er een mankement aan je toestel zou zijn dat moeten ze het kostenloos herstellen.  Waar heb je dat ergens gehoord, van een verkoper in een van hun winkelpunten? Of heb je dit gelezen in de algemene voorwaarden van je aankoopbon?  Staat het misschien op de verpakking ?  Laat het ons in elk geval weten, we zijn geïnteresseerd ! Alvast bedankt voor je antwoord, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/09/2020
, Gereageerd:

Ik dit bericht uit het oog verloren maar ik heb het toen opgezocht en ik meen mij te herinneren dat er 2 jaar garantie op is sorry voor de late melding

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/02/2020

Mooi, iedereen wordt dus eigenlijk verplicht om zijn nog werkende toestel te vervangen door een nieuw toestel met DAB+? Niet goed voor de portemonee én het milieu, mijns inziens.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/09/2020
, Gereageerd:

Je hebt gelijk met de opmerking dat je een goed werkend toestel moet vervangen , maar ik heb het gedaan en ik moet zeggen de geluidskwaliteit is zeker beter dan met een gewone buitenantenne en vroeg of laat sta je toch voor de keuze en ik heb er geen spijt van dat ik ze gemaakt heb

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/07/2020
, Gereageerd:

Eigenlijk niet hoor. Want, die DAB+ radio, daar heb je ofwel een binnenshuis antenne, of buiten antenne voor nodig. Dus dat komt niet via Telenet's kabel. Dan kun je evengoed je FM radio via dezelfde binnen of buiten antenne blijven doen werken. Maar om die lelijke en onpraktishe antennes niet te hebben, hadden we dus radia via Telenet per kabel. Nu niet meer. Antennes (zowel DAB+ als FM) dat kon je voordien ook al. Dus Telenet zou beter gewoon zwijgen over DAB+. Ze leveren dat niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/09/2020
, Gereageerd:

Het hangt er vanaf welk toestel je hebt mijn dab tuner werkt met een binnenantenne en is meestal goed te verbergen ,ik heb ook een dab radio met cd-speler en deze is ook aan het internet gekoppeld dus in feite heb je daar zelfs geen antenne nodig zou je een slechte ontvangst hebben met telescopische antenne ik ben tevreden over mijn omschakeling naar dab toestellen

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/02/2020

Hoe het precies zit weet ik ook niet; maar wetenschappers en ingenieurs zijn aan een nieuwe soort computer aan het werken; quantumcomputers. En daar zouden meer data mee kunnen verwerkt worden dan met de huidige digitale computers, omdat kiezen tussen nul en één te weinig mogelijkheden laat. Quantumcomputers zullen dus eerder analoog zijn.
Wat zou kunnen betekenen dat binnen x jaar de huidige omslag van analoog naar digitaal Hoe terug naar de andere richting gaat.
Dus misschien is nu alle analoge technologie afschaffen niet de goede weg ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/02/2020
, Gereageerd:

Eén ding is zeker, Telenet heeft het analoge radiosignaal al afgeschaft voor de zakelijke markt en binnenkort is het ook zover voor particulieren. Voorlopig gaan we dus nog steeds verder op de digitale weg en het ziet ernaar uit dat dit voor de te voorziene tijd ook zo zal blijven. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/07/2020
, Gereageerd:

Ik begrijp dan ook niet, dat Telenet geen DAB+, hetgeen toch digitaal is, zal leveren, om te kunnen blijven naar de radio te luisteren. Veel mensen hebben een aantal stekkers met Telenet in verschillende kamers, en vooral de living. Daar valt nu alles stil qua radio.
Alle argementen die Telenet aanhaalt om radio te behouden, waren voordien ook al mogelijk, maar werden niet gebruikt want radio via kabel was beter:
- via je televisie, wel dat is toch geen toestel met de typische klank en bediening en locatie van een radio?
- via een eigen binnen-of-buiten antenne. Wel het was toch om daar van af te raken, dat Telenet ons indertijd via kabel radio leverde? Wie herinnert zich nog al die lelijke antennes of de daken?
- via een DAB+ toestel, maar Telenet geeft geen DAB+, dat moet dus weer met een binnen of buiten antenne. Dat kon ik vorig jaar ook. Nota bene, ik heb bijna een DAB+ toestel gekocht *omwille van* die signaalswitch, gezien Telenet als een van de oplossingen aanhaalt. Gelukkig moest ik wat sparen en heb ik dat uitgesteld. Gelukkig, want er komt geen DAB+ uit de Telenet kabel.
- via hun Vistron DVB-C toestel. Dat is eigenlijk wat nog het dichts bij het gebruiksgemak van een radio komt. Maar, dan wordt dat weer een kwestie van nieuwe kabels in het huis, dat is helemaal niet duidelijk van bij Telenet. De coax radio aansluiting in de muur, die wordt blijkbaar nutteloos? Hoe zit dat daarmee? Bij de TV komt de coax kabel naar de TV die zo'n credit-kaart heeft die digitaal signaal ontcijfert. maar die kabel moet nu naar de Vistron DVB-C ontvanger gaan en van daar terug naar de TV?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/01/2020

Kan Telenet aub laten weten welke posten via de radio-antenne te beluisteren zullen zijn?

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/07/2020
, Gereageerd:

Op de volgende link kun je de TV end de Radio kanalen vinden. Daar moet je eerst je postcode invullen, want de kanalen verschillen blijkbaar per regio.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/07/2020
, Gereageerd:

hier is bovenvermelde link:
www2.telenet.be/.../

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/02/2020
, Gereageerd:

Hoe het precies zit weet ik ook niet; maar wetenschappers en ingenieurs zijn aan een nieuwe soort computer aan het werken; quantumcomputers. En daar zouden meer data mee kunnen verwerkt worden dan met de huidige digitale computers, omdat kiezen tussen nul en één te weinig mogelijkheden laat. Quantumcomputers zullen dus eerder analoog zijn.
Wat zou kunnen betekenen dat binnen x jaar de huidige omslag van analoog naar digitaal terug naar de andere richting gaat.
Dus misschien is nu alle analoge technologie afschaffen niet de goede weg ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/01/2020

Kan Telenet aub laten weten welke posten via de radio-antenne te beluisteren zullen zijn?

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2019

Momenteel kijk ik digitaal met een Cl- smartcard en zijn blijkbaar niet meer te.verkrijgen als ik zo hoor. Kan ik beter.ook maar overschakelen., maar voor deze prijs en tarieven,ga ik toch naar een andere provider. Als ik voor enkele euro/maand van beperkt naar onbperkt kan gaan. Kunnen ze mijn abonnement stop zetten met smartcard?

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/12/2019
, Gereageerd:

Hallo Jurgen,

TV met een kaartje blijft gewoon beschikbaar bij Telenet, daar verandert de afschaffing van het analoge signaal niets aan. ^Pol

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/02/2021
, Gereageerd:

Heb ook TV-met een kaartje maar bij steeds meer zenders worden de geluidscodec door Telenet gewijzigd (blijkbaar naar audiocodec AAC) waardoor ook oudere toestellen die tot voor enkele jaren geen enkel probleem hadden met de ontvangst van alle digitale zenders via TV-met een kaartje, nu plots een heleboel zenders alleen nog maar zonder geluid kan weergeven!
En daar is ook niet over gecommuniceerd!

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/02/2021
, Gereageerd:

Beste, ik heb je probleem even voorgelegd aan onze experten. Ze zeggen dat het doorgaans mogelijk is dat Telenet dat aangepast heeft van MP3 naar AAC. Op zich een logische keuze want MP3 als standaard is dood en is vervangen door AAC. MAAR, en hier is inderdaad een grote maar, als je TV enkel mp3 ondersteunt, is het inderdaad goed mogelijk dat je wel nog beeld maar geen geluid krijgt. Als ze dat gedaan hebben zonder de consumenten te waarschuwen, dan is dat echt walgelijk omdat veel oudere TV’s geen AAC ondersteunen. Dus onze experten denken dat het wel nuttig is om een communicatie van Telenet te vragen en vooral hoe ze zoiets beslissen zonder dat iemand op de hoogte is? Volgens onze specialisten zou het kunnen te maken hebben met de DVB-C MPEG  standaard. Als Telenet naar MPEG4 is overgeschakeld, is de audio codec AAC en dan krijg je dit soort grappen. Mvg, ^An 

Community

Telecom

Gerelateerde discussies