Nieuws

Ook Scarlet doet mee aan opbod van tarieven

17 mei 2019

17 mei 2019
Scarlet, de operator die prat gaat op zijn lage tarieven, verhoogt vanaf 1 juli de prijs voor zijn TRIO-abonnement. Het gaat weliswaar om een verhoging van slechts € 1 per maand. Toch is het opmerkelijk dat het TRIO-abonnement na zes jaar plots duurder wordt. Voor ons is dit symptomatisch voor een markt met te weinig concurrentie en te veel belangenconlicten.

Nadat eerder de Waalse kabeloperator VOO een prijsverhoging aankondigde vanaf 1 juli 2019, communiceerde Scarlet gisteren dat haar TRIO-abonnement vanaf diezelfde dag niet meer € 39 maar € 40 per maand zal kosten. Een prijsstijging van € 1 lijkt op een nieuwe totaalkost van € 40 uiteraard niet groot, maar het feit dat de operator die zich altijd als prijsbreker heeft geprofileerd op de Belgische telecommarkt nu ook een prijsverhoging doorvoert, is op zijn minst opvallend.

Minder betalen, meer problemen

Vergeleken met de andere basis triple play-abonnementen beschikbaar in België, blijft Scarlet uiteraard wel veruit de goedkoopste. Zo kost een triple play-abonnement bij Proximus, namelijk Familus, € 69 per maand. Bij Telenet betaal je voor WIGO home S zo’n € 70,52 en bij VOO betaal je € 58,95 per maand. Consumenten die voor Scarlet kiezen, hebben een minder uitgebreid pakket en nemen vrede met een lagere downloadsnelheid en minder tv-zenders.

In de eerste 4 maanden van dit jaar ontvingen we voor Scarlet ook procentueel meer klachten van consumenten via onze klachtenbox dan bijvoorbeeld voor Proximus of Telenet. Scarletklanten weten dat ze over het goedkoopste triple play-abonnement in België beschikken en moeten er dan ook bijnemen dat er zich af en toe problemen kunnen voordoen. Dan is het des te moeilijker om een prijsverhoging te moeten slikken.

Heb je een klacht over een slechte dienstverlening van je telecomoperator, dan kan ook jij daarmee terecht op onze klachtenbox.

Ga naar de klachtenbox

Ga je niet akkoord met de prijsverhoging? Aarzel niet om over te stappen!

Wanneer je operator zijn tarieven aanpast, heb je het recht om gratis over te stappen naar de concurrentie tot de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin het nieuwe tarief van kracht is.

Concreet heb je tot en met donderdag 1 augustus om zonder enige kost je abonnement bij Scarlet op te zeggen en naar een andere operator over te stappen. Beschik je over een contract van onbepaalde duur, dan kun je overigens op éénder welk moment gratis je contract opzeggen.

Wil je de ideale leverancier vinden voor jou en je familie ? Surf dan nu naar onze koopwijzer telecompacks en ontdek voor welk abonnement je het best kiest.

Naar onze koopwijzer telecompacks

De telecommarkt functioneert niet

De nieuwe aankondigingen van prijsverhogingen bij VOO en Scarlet bevestigen voor ons de vaststelling van opeenvolgende prijsstijgingen bij de grootste spelers op de markt. Voor ons is dit een duidelijk teken van een markt die niet functioneert door onvoldoende concurrentie en meerdere belangenconflicten.

Wij gaan verder onderzoeken welke acties we kunnen ondernemen om een einde te maken aan deze negatieve evolutie voor de consument. Ook in ons Memorandum voor de federale en regionale verkiezingen 2019 klaagden we deze situatie al aan. Met het memorandum willen we de stem van de consument aan de beleidsmakers laten horen. 

 

Community

Telecom

Gerelateerde discussies