Telecomoperatoren moeten klanten meest voordelige tariefplan aanbieden
De nieuwe regering wil telecomoperatoren opleggen om hun klanten automatisch over te zetten op het voor hen meest voordelige tariefplan. Een zeer ambitieus plan dat we als Testaankoop toejuichen want het kan er voornamelijk toe leiden dat consumenten op het einde van de maand een ‘lichtere’ telecomfactuur kennen. Toch lijken er ons nog een aantal aandachtspunten te zijn alvorens deze verplichting een positief effect kan hebben op onze telecomfactuur.

Hoe veranderen telecomtarieven tegenwoordig?
Operatoren zijn reeds verplicht om op basis van de bestaande Telecomwet hun klanten minstens één keer per jaar te informeren of op basis van hun verbruik een ander tariefplan binnen de portefeuille van diezelfde operator hier beter op aansluit. De resultaten van die (jaarlijkse) analyse zijn ofwel zichtbaar in de online klantenzone of worden op je factuur vermeld.
Waarom is dit systeem niet genoeg om je telecomrekening te verlagen?
In de praktijk merken veel consumenten deze aanbevelingen niet eens op.
Wanneer een factuur per e-mail wordt verstuurd, wordt deze vaak doorgenomen zonder in detail te worden gelezen. De informatie verdwijnt naar de tweede pagina of helemaal onderaan het document.
Het resultaat: weinig gebruikers nemen het initiatief om hun aanbod te veranderen en de potentiële besparingen blijven onbenut.
Terug naar bovenAutomatische switch naar het beste tarief
Wat de nieuwe regering nu voorstelt, is om dit proces te automatiseren. Zo zou je operator je in principe dus automatisch overzetten op een voordeliger tariefplan op basis van je verbruik mits je als klant daarvoor wel eerst je expliciete toestemming toe geeft.Voorlopig is het nog afwachten hoe dit concreet zal worden uitgewerkt, maar er zijn alvast een aantal aandachtspunten waarmee rekening zal gehouden moeten worden.
Terug naar boven
Voor welke diensten geldt dit?
Mobiele abonnementen: een echte besparingskans
Laten we het voorbeeld nemen van een mobiel pakket met onbeperkt bellen en 50 GB data per maand. Als uit je werkelijke verbruik, geanalyseerd over meerdere maanden (3 tot 6 maanden), blijkt dat je slechts 2 uur belt en minder dan 10 GB aan gegevens gebruikt, kan je operator je een goedkoper pakket aanbieden dat beter aansluit bij je behoeften.
In dit geval zou een automatische omschakeling echt een voordeel zijn voor je portemonnee.
Digitale tv: een complexere automatische omschakeling
Wat betreft een dienst zoals digitale televisie ligt die automatische overstap complexer omdat de persoonlijke voorkeur van de consument meer zal doorwegen ten opzichte van de mogelijke besparing.
Sommige operatoren bieden nu een alternatief voor traditionele abonnementen met een decoder: een eigen streamingapplicatie die de factuur verlaagt omdat je geen tv-box meer hoeft te huren, maar met een beperktere keuze aan kanalen.
Als je je televisie niet veel gebruikt of de verandering niet erg vindt, zijn de besparingen de moeite waard. Maar als je absoluut gehecht bent aan je decoder of aan bepaalde specifieke kanalen, dan heeft deze automatische omschakeling voor jou geen zin.
Packs en bundels: hoofdpijn voor gezinnen
Voor huishoudens die zich abonneren op verschillende gebundelde diensten (internet, mobiel, tv) bij dezelfde operator wordt de situatie nog complexer. Er moet rekening worden gehouden met de gewoonten en behoeften van elk lid van het huishouden voordat een automatische verandering wordt voorgesteld.Terug naar boven
Zal deze hervorming voldoende zijn om de prijzen te doen dalen?
De grenzen van automatische overstap naar het beste tarief
Als je van tarief of bundel bij dezelfde operator verandert, kan je zeker geld besparen, maar het is niet altijd de beste optie. De echte besparingen komen vaak van de concurrentie.
Geen enkele operator zal echter spontaan zijn klanten aanmoedigen om hem te verlaten voor een concurrent die een betere deal aanbiedt.
Bespaar meer door alle aanbiedingen op de markt te vergelijken
Daarom is het essentieel om regelmatig telecomaanbiedingen te vergelijken. Sommige concurrenten bieden aantrekkelijkere tarieven en interessante promoties voor nieuwe klanten.
Je kunt aanbiedingen eenvoudig vergelijken via onze online vergelijker en profiteren van actuele promoties en cashbacks die uniek zijn op de markt.
Terug naar boven