Nieuws

Dommel stopt dienstverlening en laat klanten in de kou staan

12 april 2019

12 april 2019
Alternatieve telecomoperator Dommel die al meer dan 10 jaar actief is in het mobiele en internetsegment (DSL), kondigde onlangs het einde van zijn diensten aan op zondag 31 maart en liet zo duizenden klanten plotseling in de steek. Klanten wachten nog steeds op nieuwe simkaarten.

Veelgestelde vragen

Hoe moet ik switchen?
Als je je richt tot de nieuwe operator van je keuze en aangeeft dat je klant bent bij Dommel zullen ze via de Easy Switch of nummerportering (voor mobiele telefonie) het nodige doen om je contract bij Dommel op te zeggen en je nummer(s) over te dragen.
Kan mijn nummer nog overgedragen worden?

Het BIPT (Belgisch Instituut voor Post en Telecomdiensten) wist te bevestigen dat Dommel zich voorneemt om technisch mee te werken met de overdracht van mobiele en vaste nummers. Een voornemen is volgens ons niet voldoende, bestaande klanten moeten deze garantie krijgen.

Ondertussen heeft Dommel aan zijn vaste klanten voor internet en telefonie gecommuniceerd dat ze kunnen overstappen naar Telenet voor een promotioneel aanbod van € 30 per maand voor de eerste 5 maanden. Voor consumenten waarvoor het Telenet-netwerk beschikbaar lijkt dit een aantrekkelijk aanbod. Blijkt dat je achteraf toch een andere operator of abonnement wenst, kun je na die 5 maanden zonder problemen kosteloos opzeggen.

In enkele Brusselse gemeenten is het Telenet-netwerk niet beschikbaar. Dommel heeft ook een voorstel verstuurd naar zijnmobiele klanten. Die kunnen aan dezelfde voorwaarden en tarieven hun abonnement blijven gebruiken. Ze moeten gewoon een nieuwe simkaart aanvragen omdat de dienst niet meer via het Proximus netwerk zal verlopen, maar via een ander netwerk. Het ontvangen van die nieuwe simkaart kan 2 tot 3 werkdagen in beslag nemen.

Zal ik mijn nummer met zekerheid behouden als ik het nodige doe vóór 31 maart?
Ondertussen wist het BIPT (Belgisch Instituut voor Post en Telecomdiensten) te bevestigen dat Dommel zich voorneemt om technisch mee te werken met de overdracht van mobiele en vaste nummers. Een voornemen is volgens ons niet voldoende, bestaande klanten moeten deze garantie krijgen.
Kan ik mijn geld recupereren als ik voor de maand april reeds betaald heb aan Dommel?
De meeste abonnementen bij operatoren werken met een voorafbetaling. Op je factuur staat dan de voorafbetaling van je abonnementskost voor de komende periode en de verbruikskosten van de vorige periode. Het BIPT heeft al laten weten dat ze Dommel “moeilijk” boetes kunnen opleggen omdat ze in financiële moeilijkheden zitten. Dus of consumenten die voorafbetaalde abonnementskosten van de maand april ooit gaan terug zien, is onzeker.
Zal mijn mailadres gelinkt aan Dommel afgesloten worden op 31 maart?
Na het beëindigen van je contract is het verplicht dat je operator nog 18 maanden je mailadres toegankelijk houdt, maar of dit ook het geval is bij een faillissement lijkt ons sterk. Volgens ons is de technische ondersteuning bij Dommel nu vooral gericht op de nummerportering, maar hoelang ze die ondersteuning kunnen blijven bieden lijkt momenteel niet duidelijk.
Wat is het goedkoopste alternatief dat vergelijkbaar is met Dommel?

Een vergelijkbaar alternatief voor vaste diensten internet en/of telefonie is EDPnet, dat ook gebruik maakt van het Proximus netwerk. Je hebt al een abonnement VDSL XS + telefonie voor € 24,95 per maand of VDSL XL + telefonie voor € 34,95 per maand.

EDPnet garandeert dat je je huidige Dommel modem (Fritzbox 7360 of 7430) gewoon kunt blijven gebruiken en rekent verder een eenmalige activatiekost van € 50 aan. Voor mobiele telefonie zijn de prepaid tarieven van Jim Mobile een waardig alternatief voor de tarieven die Dommel hanteerde. 

Moet ik wachten op antwoord van eisen van Test Aankoop om over te schakelen?
Wij eisen van Dommel en Proximus dat ze minstens 1 maand de dienstverlening behouden. Uiteraard kunnen we begrijpen dat consumenten zo snel mogelijk willen overschakelen.
Is het wel wettelijk wat Proximus en Dommel doen?
Het enige dat we voorlopig met zekerheid weten is dat het niet wettelijk is om op zo’n korte termijn klanten af te schakelen. Consumenten moeten hier minimum één maand op voorhand op de hoogte van worden gebracht.

Nog vragen? Aarzel niet om ons te contacteren op 02 542 32 32 (elke werkdag van 9 tot 12.30 u. en van 13 tot 17 u., vrijdag tot 16 u.).

Bel ons op 02 542 32 32

Community

Telecom

Gerelateerde discussies