Dommel stopt dienstverlening en laat klanten in de kou staan

Ben je zelf getroffen en heb je vragen? Bekijk onze antwoorden op de veelgestelde vragen
Dommel (Schedom NV) werd bekend dankzij zijn aantrekkelijke prijzen ten opzichte van operatoren zoals Proximus en Telenet in het midden van de jaren 2000. Het bedrijf had ook de activiteiten van operator Billi overgenomen.
Wij eisen een redelijke termijn voor de consumenten
Dommel (Schedom NV) had op vrijdag 29 maart aan haar mobiele klanten meegedeeld dat ze hun nummer konden behouden en het Freedom-tarief konden blijven gebruiken bij een andere netwerkoperator. Ze moesten enkel een nieuwe simkaart aanvragen.
Op woensdag 10 april communiceerde Dommel via Facebook dat tegen ten laatste vrijdag 12 april die nieuwe simkaarten zouden worden geleverd bij de klanten die deze hebben aangevraagd. Het BIPT heeft ons alvast bevestigd dat er zo’n 5 000 aanvragen in de databank van de nummeroverdraagbaarheid naar de “nieuwe” operator werden geregistreerd.
De klanten die al een nieuwe simkaart kregen, blijken ook niet geheel tevreden. Zo krijgen sommigen hun simkaart niet geactiveerd, werkt 4G niet of is het formaat van de simkaart niet aangepast aan hun smartphone.
Dit bovenop de gebrekkige communicatie van Dommel stelt vele consumenten die Dommel alsnog het vertrouwen gaven, enorm teleur. Consumenten die het grondig beu zijn om te wachten, kunnen nog steeds overschakelen naar aan andere operator met een gepast tarief.
Wens je samen met andere gedupeerde klanten de krachten te bundelen? Stuur ons dan jouw verhaal door via onze Klachtenbox.
Wat zijn de alternatieven?
Als je klant bent bij Dommel, dan heb je er alle belang bij om de beschikbare alternatieven op de markt goed te vergelijken. Weet trouwens dat Dommel niet langer de goedkoopste operator was voor alle gebruiksprofielen.
Raadpleeg onze koopwijzer gsm-abonnementen en onze koopwijzer telecompacks om te bepalen welk aanbod het meest geschikt is voor jou.
Vergelijk gsm-tarieven Vergelijk telecompacks
Een bedroevende concurrentie
De stopzetting van Dommel wijst eens te meer op de rampzalige concurrentiesituatie van de telecommunicatiesector in België. De operator voegt zich toe aan het reeds goed gevulde lijstje met leveranciers die in het verleden de handdoek in de ring hebben gegooid. Het feitelijke duopolie dat Proximus en de kabelexploitanten uitoefenen, doet geleidelijk aan de karige bestaande alternatieven verdwijnen. Toegang tot het netwerk van Proximus en van de kabelexploitanten tegen eerlijke prijzen blijft het centrale punt in het debat opdat er zich alternatieven kunnen ontwikkelen op de markt en de concurrentie gestimuleerd kan worden.
Hulp nodig?
Heb je nog vragen of heb je advies nodig? Bekijk de veelgestelde vragen en aarzel niet om ons te contacteren op 02 542 32 32 (elke werkdag van 9 tot 12.30 u. en van 13 tot 17 u., vrijdag tot 16 u.).
Het BIPT (Belgisch Instituut voor Post en Telecomdiensten) wist te bevestigen dat Dommel zich voorneemt om technisch mee te werken met de overdracht van mobiele en vaste nummers. Een voornemen is volgens ons niet voldoende, bestaande klanten moeten deze garantie krijgen.
Ondertussen heeft Dommel aan zijn vaste klanten voor internet en telefonie gecommuniceerd dat ze kunnen overstappen naar Telenet voor een promotioneel aanbod van € 30 per maand voor de eerste 5 maanden. Voor consumenten waarvoor het Telenet-netwerk beschikbaar lijkt dit een aantrekkelijk aanbod. Blijkt dat je achteraf toch een andere operator of abonnement wenst, kun je na die 5 maanden zonder problemen kosteloos opzeggen.
In enkele Brusselse gemeenten is het Telenet-netwerk niet beschikbaar. Dommel heeft ook een voorstel verstuurd naar zijnmobiele klanten. Die kunnen aan dezelfde voorwaarden en tarieven hun abonnement blijven gebruiken. Ze moeten gewoon een nieuwe simkaart aanvragen omdat de dienst niet meer via het Proximus netwerk zal verlopen, maar via een ander netwerk. Het ontvangen van die nieuwe simkaart kan 2 tot 3 werkdagen in beslag nemen.
Ondertussen wist het BIPT (Belgisch Instituut voor Post en Telecomdiensten) te bevestigen dat Dommel zich voorneemt om technisch mee te werken met de overdracht van mobiele en vaste nummers. Een voornemen is volgens ons niet voldoende, bestaande klanten moeten deze garantie krijgen.
De meeste abonnementen bij operatoren werken met een voorafbetaling. Op je factuur staat dan de voorafbetaling van je abonnementskost voor de komende periode en de verbruikskosten van de vorige periode. Het BIPT heeft al laten weten dat ze Dommel “moeilijk” boetes kunnen opleggen omdat ze in financiële moeilijkheden zitten. Dus of consumenten die voorafbetaalde abonnementskosten van de maand april ooit gaan terug zien, is onzeker.
Na het beëindigen van je contract is het verplicht dat je operator nog 18 maanden je mailadres toegankelijk houdt, maar of dit ook het geval is bij een faillissement lijkt ons sterk. Volgens ons is de technische ondersteuning bij Dommel nu vooral gericht op de nummerportering, maar hoelang ze die ondersteuning kunnen blijven bieden lijkt momenteel niet duidelijk.
Een vergelijkbaar alternatief voor vaste diensten internet en/of telefonie is EDPnet, dat ook gebruik maakt van het Proximus netwerk. Je hebt al een abonnement VDSL XS + telefonie voor € 24,95 per maand of VDSL XL + telefonie voor € 34,95 per maand.
EDPnet garandeert dat je je huidige Dommel modem (Fritzbox 7360 of 7430) gewoon kunt blijven gebruiken en rekent verder een eenmalige activatiekost van € 50 aan. Voor mobiele telefonie zijn de prepaid tarieven van Jim Mobile een waardig alternatief voor de tarieven die Dommel hanteerde.
Wij eisen van Dommel en Proximus dat ze minstens 1 maand de dienstverlening behouden. Uiteraard kunnen we begrijpen dat consumenten zo snel mogelijk willen overschakelen.
Het enige dat we voorlopig met zekerheid weten is dat het niet wettelijk is om op zo’n korte termijn klanten af te schakelen. Consumenten moeten hier minimum één maand op voorhand op de hoogte van worden gebracht.
Nog vragen? Aarzel niet om ons te contacteren op 02 542 32 32 (elke werkdag van 9 tot 12.30 u. en van 13 tot 17 u., vrijdag tot 16 u.).
Als je je richt tot de nieuwe operator van je keuze en aangeeft dat je klant bent bij Dommel zullen ze via de Easy Switch of nummerportering (voor mobiele telefonie) het nodige doen om je contract bij Dommel op te zeggen en je nummer(s) over te dragen.