Nieuws

Laat je niet verrassen door abonnementswijziging bij Orange en houd sms'en en post in het oog

15 oktober 2021

Ongeveer anderhalf jaar geleden zette Orange zijn zogenaamde dierenabonnementen (Dolfijn, Panter, Arend, enz.) op stal en lanceerde de
Go-abonnementen. Klanten met een oud abonnement kregen de garantie dat hun tarief tot nader order geldig bleef. Wij krijgen de laatste weken en maanden veel klachten van Orange-klanten die toch werden overgezet naar een
Go-abonnement zonder dat ze daarover duidelijk werden ingelicht.

Één van onze leden kreeg per sms het bericht dat enkel de naam van het gsm-abonnement van hun zoon zou veranderen en ze zelf niets bijzonders hoefden te doen. Zijn zoon had een Dolfijn Zen-abonnement waarmee je geen kosten buiten bundel kunt maken zoals over de datalimiet van 1,5 GB gaan en zo het kostenplaatje van de factuur opdrijven. Orange besliste echter om dit abonnement om te zetten naar een Go Plus-abonnement en de restricties werden opgeheven zonder medeweten van ons lid. Op die manier heeft zijn zoon verschillende aankopen via Google Play gedaan die op de Orange-factuur verschenen.

Go-abonnementen zijn duurder

Dit is maar één van vele voorbeelden van Orange-klanten die klagen dat ze met weinig of gebrekkige informatie overgezet werden naar een ander abonnement dat dan vaak ook nog duurder is. Word je bijvoorbeeld van een Dolfijn- naar een Go Plus-abonnement overgezet, dan betaal je maandelijks € 5 meer. Als je van een Kolibrie- naar een Go Light-abonnement wordt overgezet, dan betaal je maandelijks € 2 meer. Zonder dat Orange daar vooraf duidelijk over communiceert.

Orange zelf beweert telkens een maand op voorhand per brief te communiceren over elke tariefwijziging en als de klant niet reageert, wordt dat beschouwd als een akkoord. Daarmee laten ze klanten voldoende tijd om te reageren als ze niet akkoord zouden gaan.

Ook volgens Orange krijgt elke klant een sms op het moment dat zijn abonnement werd aangepast waarna ze hun smartphone opnieuw moeten opstarten om de wijziging te activeren. Klanten kunnen daaruit concluderen dat ook hun tarief mogelijk is veranderd, vindt de operator.

Ben jij niet tevreden over je huidige gsm-abonnement en wil je besparen, maak dan gebruik van onze tariefvergelijker.

Onze koopwijzer gsm-abonnementen

Ouders moeten ingelicht worden over abonnement van minderjarige kinderen

Wat ons ook opvalt bij het aantal klachten is dat Orange informatie over de betreffende wijzigingen verstuurt naar de nummers van de afgesloten gsm-abonnementen, maar niet naar de contracthouders. Dus als het gaat om een gsm-abonnement voor een minderjarige, dan worden zijn of haar ouders niet geïnformeerd en dit kan tot onaangename verrassingen op de gsm-factuur leiden.

Wij hebben in het verleden die problematiek al aangekaart rond waarschuwingsberichten voor het overschrijden van datalimieten. Het BIPT heeft vervolgens de wet aangepast zodat ook de contracthouder die waarschuwingsberichten ontvangt, maar blijkbaar geldt dat dus niet als het gaat om tariefwijzigingen of andere informatie rond je gsm-abonnement. Wij eisen dat dit verder wordt onderzocht en zullen het BIPT hierop aanspreken.

Als de leverancier je abonnement wijzigt en daarbij bepaalde voorwaarden van je voorgaande abonnement veranderen (zoals in dit geval dat je niet boven de limiet in je bundel kunt verbruiken), mag die wijziging niet automatisch gebeuren. De klant moet volledig en correct geïnformeerd worden over welke gevolgen dat heeft en daar zijn toestemming voor geven.

Analoge televisie bij Orange

Via een ander lid vernamen we nog een andere opvallende situatie bij Orange. In 2021 schaft Telenet over heel Vlaanderen analoge televisie af en bijgevolg zullen ook Orange-klanten geen analoge televisie meer kunnen ontvangen. Orange maakt namelijk gebruik van het Telenet-kabelnetwerk. Toen het lid dat begin januari 2021 voor het eerst vernam, stelde Orange hem drie opties voor: een extra decoder huren, de Orange TV-app gebruiken en streamen via een Chromecast of de televisie herinstellen om zo te kunnen genieten van het nieuwe compacte tv-signaal dat Telenet heeft gelanceerd.

Begin deze maand ontving hij echter een mail van Orange met de mededeling dat enkel de eerste twee opties nog mogelijk zijn, namelijk de twee betalende. Het compacte tv-signaal ontvangen zou niet meer mogelijk zijn. Navraag bij Orange leerde ons dat de leverancier vindt dat de eerste twee opties al meer dan voorzien in de noden van de klanten en dat het aandeel dat geïnteresseerd zou zijn in de derde optie niet groot genoeg is volgens Orange om de kosten te dekken die daar voor hen tegenover staan. Hoe dan ook is de consument weer de dupe, met minder keuzevrijheid en een duurdere telecomfactuur als gevolg.

Gratis opzeggen bij tariefwijziging

Weet dat je bij eender welke vorm van eenzijdige tariefwijziging steeds de mogelijkheid hebt om binnen de maand, waarin de tariefwijziging voor de eerste keer van kracht is, gratis op te zeggen.