Dossier

Internet: veranderen van provider

06 april 2020
Internet: veranderen van provider

Bent u bij een andere provider beter of goedkoper af? Hebt u de beste aanbieding al gevonden via onze koopwijzer? Lees dan eerst onze praktische tips om niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Voor breedbandinternet hebt u keuze uit heel wat providers. 

Vind de meest geschikte en goedkoopste formule via onze koopwijzer

Praktische tips

  • Sinds de nieuwe telecomwet van kracht is, hebt u het recht om uw abonnement met onmiddellijke ingang te beëindigen. Er mag u geen opzegtermijn worden opgelegd. 
    • Volgens de telecomwet kunt u uw contract na de eerste zes maanden gratis opzeggen. U moet dus geen verbrekingsvergoeding betalen.
    • Als u een contract van onbeperkte duur hebt, mag uw provider geen verbrekingskosten aanrekenen. 
    • Hebt u een contract van bepaalde duur, dan kunt u dat dus zonder enig probleem gratis opzeggen na de eerste zes maanden, ongeacht de duur van het contract.
    • Enkel als u het contract gedurende de eerste zes maanden beëindigt, bent u een verbrekingsvergoeding verschuldigd. Die komt overeen met de abonnementskosten voor het aantal maanden dat u nog rest tot die zes maanden voorbij zijn.
  • Bij een tariefverhoging, zelfs als het om een indexering gaat, kunt u uw contract opzeggen.
  • Neem bij voorkeur een neutraal e-mailadres bij een webmaildienst (zoals gmail, yahoo enz.), dus niet bij uw provider. Als u dan ooit naar een andere provider overstapt, hoeft u niet van e-mailadres te veranderen en al uw contacten in te lichten.
  • Informeer naar al noodzakelijke aspecten omtrent de dienstverlening van de provider die u op het oog hebt, zoals: 
    • Hebt u een vaste lijn nodig voor de nieuwe aanbieding?
    • Moet u een actieve aansluiting op de tv-distributie hebben ? 
  • Houd rekening met eventuele bijkomende kosten voor de installatie, de activering en de huur of aankoop van de nodige uitrusting voor uw nieuwe verbinding.
  • De omschakeling naar een andere provider gebeurt niet in één-twee-drie. Voorzie dat u tijdens de overschakelingsperiode (3-6 weken) wel eens een installateur zult moeten laten langskomen. Zo vermijdt u dat de omschakeling aansleept en beperkt u het aantal dagen dat u zonder aansluiting zit; 
  • Als u van een ADSL-provider naar een kabeloperator overstapt of omgekeerd, kunt u voorzichtigheidshalve misschien beter voorzien in een overlapping van 1 à 2 weken tussen de twee contracten, zodat u zeker niet zonder internetverbinding komt te zitten; 
  • Gaat u van de ene naar de andere ADSL-provider, vergeet dan niet te vermelden dat u al een ADSL-signaal hebt en dat wilt behouden.

Wij krijgen geregeld klachten van gebruikers, waaruit blijkt dat de providers hun klanten op alle mogelijke manieren proberen te ontmoedigen om naar de concurrentie over te stappen. Laat dat u echter niet tegenhouden! Als u van provider wilt veranderen, houd dan gewoon deze praktische tips in het achterhoofd om problemen te vermijden. 

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

5 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

wat is voordeligste provider voor telefoon ? Ik heb gemiddeld 15 gesprekken per maand, alleen vast toestel, waarvan:
3 nationaal naar vast in daluren: 12 min
6 nationaal naar vast in piekuren: 35 min
6 nationaal naar mobiel: 20 min

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/11/2020

Ik krijg eveneens een error als ik hier de koopwijzer wens te gebruiken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2020
, Gereageerd:

Hallo Christine, sorry voor het ongemak, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je onze koopwijzers kunt gebruiken (Link naar onze koopwijzer telecom: http://bit.ly/2uNSIIx ), kan je nogmaals proberen ajb ?  Het zou kunnen dat er iets mis is met de koppeling van je account, daarom raad ik je aan om ons te contacteren op het nummer van de consumentendienst zodat wij dit even kunnen nakijken : 02 542 32 32 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/11/2020

Beste, krijg steeds een error als ik hier een vergelijk wil doen via jullie koopwijzer. zou makkelijk zijn als het werkt. wat is er aan de hand? geprobeerd via Chrome, Edge en Explorer!

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2020
, Gereageerd:

Beste Jimmy, sorry voor het late antwoord ! Ik heb het net even zelf geprobeerd via deze link: https://bit.ly/35kvY1z  en hierbij was alles in orde. Het kan altijd gebeuren dat je account niet goed gekoppeld is en dan kan je ons best even contacteren zodat wij dit kunnen controleren : 02-542.32.32 (consumentendienst, elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Community

Telecom

Gerelateerde discussies