Dossier

Internet: praktische tips wanneer je van operator verandert

19 augustus 2021
Internet: veranderen van provider

Ben je de zoveelste prijsstijging van jouw operator ook grondig beu? Misschien ben je wel beter of goedkoper af bij een andere operator. Of je hebt al de beste aanbieding voor jouw verbruik gevonden via onze koopwijzer? Lees dan eerst onze praktische tips om niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Ook al ben je in België eerder beperkt qua keuze tussen verschillende operatoren, maar toch zijn er nog voldoende switchmogelijkheden voor je breendbandinternet verbinding.

Voor breedbandinternet heb je keuze uit heel wat providers. Met onze koopwijzer telecom vind je snel de meest geschikte en goedkoopste formule.

Vind de meest geschikte en goedkoopste formule

Wat met je contractduur?

Sinds de vernieuwde telecomwet uit 2012 kan je een contract van onbeperkte duur meteen beeïndigen. Er kan je geen opzegtermijn worden opgelegd of een verbrekingsvergoeding aangerekend worden.

- Heb je een contract van bepaalde duur, dan kan je dat dus zonder enig probleem gratis opzeggen na de eerste zes maanden, ongeacht de duur van het contract. Enkel als je het contract gedurende de eerste zes maanden beëindigt, ben je een verbrekingsvergoeding verschuldigd. Die komt overeen met de abonnementskosten voor het aantal maanden dat je nog rest tot die zes maanden voorbij zijn.

- Heb je een contract van onbepaalde duur – zoals de meeste contracten tegenwoordig - In de praktijk zijn bijna alle contracten tegenwoordig van onbepaalde duur en dan kan je deze dat na 1 maand al probleemloos opzeggen. Indien er echter een smartphone of een ander toestel gekoppeld is aan je contract, ga je bij een vroegtuidige opzeg de restwaarde van je smartphone of toestel nog moeten ophoesten.

- Bij een tariefverhoging, zelfs als het om een indexering gaat, kan je het contract opzeggen. Je hebt hiervoor de tijd tot de eerste dag van de maand volgend op de maand waarop de tariefverhoging van toepassing is.

Andere praktische tips

  1. Neem bij voorkeur een neutraal e-mailadres bij een webmaildienst (zoals gmail, yahoo enz.), dus niet rechtstreeks bij je provider. Als je dan ooit naar een andere provider overstapt, hoef je niet van e-mailadres te veranderen en al je contacten in te lichten. Je operator is sowieso verplicht om na opzegging van je contract, jouw emailadres nog 18 maanden actief te houden. Op die manier heb je voldoende tijd om al jouw contacten in te lichten. 
  2. Houd rekening met eventuele bijkomende kosten voor de installatie, de activatie en de huur of aankoop van de nodige uitrusting voor jeuw nieuwe verbinding. Meestal worden die vaste kosten bij contractafname wel als promotie volledig of gedeeltelijk gratis aangeboden.
  3. Dankzij Easy Switch gaat veranderen van telecomoperator vlotter als in het verleden. Dankzij de unieke Easy Switch ID kunnen operatoren onderling jou als klant duidelijk identificeren. Als je een nieuwe operator hebt gekozen, vermeldt dan zeker jouw Easy Switch ID en je huidige operator. Vervolgens kan jouw nieuwe operator alles rechtstreeks afhandelen met jouw oude operator. Als bepaalde beloftes zoals de installatiedatum niet nagekomen worden, heb je overigens als klant het recht om een vergoeding ter compensatie aan te vragen. Ondanks dat de Easy Switch procedure nog vele kinderziekten kent, is het toch een stap in de goeie richting naar een vlottere overstapprocedure tussen telecomoperatoren.

Wij krijgen geregeld klachten van gebruikers, waaruit blijkt dat de providers hun klanten op alle mogelijke manieren proberen te ontmoedigen om naar de concurrentie over te stappen. Laat dat je echter niet tegenhouden! Als je van provider wilt veranderen, houd dan gewoon deze praktische tips in het achterhoofd om problemen te vermijden. 

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

5 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

wat is voordeligste provider voor telefoon ? Ik heb gemiddeld 15 gesprekken per maand, alleen vast toestel, waarvan:
3 nationaal naar vast in daluren: 12 min
6 nationaal naar vast in piekuren: 35 min
6 nationaal naar mobiel: 20 min

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/11/2020

Ik krijg eveneens een error als ik hier de koopwijzer wens te gebruiken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2020
, Gereageerd:

Hallo Christine, sorry voor het ongemak, het is natuurlijk wel de bedoeling dat je onze koopwijzers kunt gebruiken (Link naar onze koopwijzer telecom: http://bit.ly/2uNSIIx ), kan je nogmaals proberen ajb ?  Het zou kunnen dat er iets mis is met de koppeling van je account, daarom raad ik je aan om ons te contacteren op het nummer van de consumentendienst zodat wij dit even kunnen nakijken : 02 542 32 32 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/11/2020

Beste, krijg steeds een error als ik hier een vergelijk wil doen via jullie koopwijzer. zou makkelijk zijn als het werkt. wat is er aan de hand? geprobeerd via Chrome, Edge en Explorer!

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/11/2020
, Gereageerd:

Beste Jimmy, sorry voor het late antwoord ! Ik heb het net even zelf geprobeerd via deze link: https://bit.ly/35kvY1z  en hierbij was alles in orde. Het kan altijd gebeuren dat je account niet goed gekoppeld is en dan kan je ons best even contacteren zodat wij dit kunnen controleren : 02-542.32.32 (consumentendienst, elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Mvg, ^An

Community

Telecom

Gerelateerde discussies