Dossier

Internet: veranderen van provider

05 april 2018
Internet: veranderen van provider

05 april 2018

Bent u bij een andere provider beter of goedkoper af? Hebt u de beste aanbieding al gevonden via onze koopwijzer? Lees dan eerst onze praktische tips om niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Voor breedbandinternet hebt u keuze uit heel wat providers. 

Vind de meest geschikte en goedkoopste formule via onze koopwijzer

Praktische tips

  • Sinds de nieuwe telecomwet van kracht is, hebt u het recht om uw abonnement met onmiddellijke ingang te beëindigen. Er mag u geen opzegtermijn worden opgelegd. 
    • Volgens de telecomwet kunt u uw contract na de eerste zes maanden gratis opzeggen. U moet dus geen verbrekingsvergoeding betalen.
    • Als u een contract van onbeperkte duur hebt, mag uw provider geen verbrekingskosten aanrekenen. 
    • Hebt u een contract van bepaalde duur, dan kunt u dat dus zonder enig probleem gratis opzeggen na de eerste zes maanden, ongeacht de duur van het contract.
    • Enkel als u het contract gedurende de eerste zes maanden beëindigt, bent u een verbrekingsvergoeding verschuldigd. Die komt overeen met de abonnementskosten voor het aantal maanden dat u nog rest tot die zes maanden voorbij zijn.
  • Bij een tariefverhoging, zelfs als het om een indexering gaat, kunt u uw contract opzeggen.
  • Neem bij voorkeur een neutraal e-mailadres bij een webmaildienst (zoals gmail, yahoo enz.), dus niet bij uw provider. Als u dan ooit naar een andere provider overstapt, hoeft u niet van e-mailadres te veranderen en al uw contacten in te lichten.
  • Informeer naar al noodzakelijke aspecten omtrent de dienstverlening van de provider die u op het oog hebt, zoals: 
    • Hebt u een vaste lijn nodig voor de nieuwe aanbieding?
    • Moet u een actieve aansluiting op de tv-distributie hebben ? 
  • Houd rekening met eventuele bijkomende kosten voor de installatie, de activering en de huur of aankoop van de nodige uitrusting voor uw nieuwe verbinding.
  • De omschakeling naar een andere provider gebeurt niet in één-twee-drie. Voorzie dat u tijdens de overschakelingsperiode (3-6 weken) wel eens een installateur zult moeten laten langskomen. Zo vermijdt u dat de omschakeling aansleept en beperkt u het aantal dagen dat u zonder aansluiting zit; 
  • Als u van een ADSL-provider naar een kabeloperator overstapt of omgekeerd, kunt u voorzichtigheidshalve misschien beter voorzien in een overlapping van 1 à 2 weken tussen de twee contracten, zodat u zeker niet zonder internetverbinding komt te zitten; 
  • Gaat u van de ene naar de andere ADSL-provider, vergeet dan niet te vermelden dat u al een ADSL-signaal hebt en dat wilt behouden.

Wij krijgen geregeld klachten van gebruikers, waaruit blijkt dat de providers hun klanten op alle mogelijke manieren proberen te ontmoedigen om naar de concurrentie over te stappen. Laat dat u echter niet tegenhouden! Als u van provider wilt veranderen, houd dan gewoon deze praktische tips in het achterhoofd om problemen te vermijden.