Google en Test Aankoop lanceren Space Shelter

Vooruitlopend op de EU-maand van de cyberveiligheid lanceren Google en Test Aankoop ‘Space Shelter’, een nieuw webspel om mensen te leren hoe ze veilig op het web kunnen surfen terwijl ze zich amuseren. Via de game zullen gebruikers leren hoe ze hun een internetaccount veilig kunnen maken, van het gebruik van een wachtwoordmanager tot inzicht in multifactorauthenticatie en algemeen beschikbare privacyinstellingen voor consumenten.
Space Shelter
Kies je astronaut en pas op voor onverwachte obstakels en buitenaardse wezens: dat is de ludieke insteek van het nieuwe webspel ‘Space Shelter’ dat Google en Test Aankoop vandaag lanceren en dat tot doel heeft mensen bewust te maken van het belang van cyberveiligheid. Deze game maakt van het leren over online veiligheid een avontuur, met vloeiende graphics en een score- en geluidsontwerp van topniveau. Spelers kiezen een avatar uit een reeks personages en moeten vervolgens een reeks van vijf minigames doorlopen voordat ze uiteindelijk aanmeren op hun bestemming: de Space Shelter. Al die tijd ontdekken ze de elementen die een internetaccount online veilig maken, van het gebruik van een wachtwoordmanager tot inzicht in multifactorauthenticatie en algemeen beschikbare privacyinstellingen voor consumenten. De lancering van Space Shelter zal ook worden ondersteund door 12 YouTubers uit vier landen die, net als echte astronauten, een overlevingspakket en training zullen krijgen van een ex-astronaut, wetenschapscommunicator en coach. Deze groep zal het spel ook promoten bij een bredere groep consumenten.
Cyberveiligheid prioriteit
De lancering van ‘Space Shelter’ is voor Google één van de vele aankondigingen die het bedrijf zal doen in deze EU-maand van de cyberveiligheid. Na een jaar van technologische versnelling, ingegeven door de corona-pandemie en ophefmakende veiligheidsdreigingen is veilig online surfen, betalen, handelen enz. eens te meer belangrijk gebleken. Elke dag blokkeert Google dan ook automatisch meer dan 100 miljoen phishingpogingen, terwijl Google Photos 4 miljard foto's versleutelt en Google Play Protect beveiligingsscans uitvoert op 100 miljard geïnstalleerde apps. Test Aankoop van zijn kant is al geruime tijd actief rond cyberveiligheid. Niet alleen houdt de consumentenorganisatie via haar onderzoeken heel wat producten tegen het licht op vlak van online veiligheid, gaande van beveiligingscamera’s tot slim speelgoed, maar ook is ze erg actief in het sensibiliseren op het vlak van phishing en ijvert ze voor de strikte naleving van de regels rond gegevensbescherming. Geen toeval dus dat beide partijen voor dit project de handen in elkaar slaan.
Tech Soup
De release van 'Space Shelter' is het begin van dit partnerschap, maar is niet het einde: Google zal een bijdrage leveren ter ondersteuning van TechSoup, een non-profitorganisatie die non-profitorganisaties, liefdadigheidsinstellingen en bibliotheken ondersteunt via donaties en kortingen op software, hardware en services. TechSoup zal op zijn beurt een reeks van negen trainingssessies over privacy en veiligheid organiseren voor NGO's in alle landen waar dit project van start gaat. De ambitieuze doelstelling is om 3.000 NGO's te bereiken.
"Space Shelter maakt het leren over cybersecurity toegankelijker en gewoon leuk. Door het bewustzijn over cyberbeveiliging te vergroten, zullen mensen zich in staat voelen om volop mee te surfen op de mogelijkheden die de technologie ons biedt. Dit is de reden waarom Test Aankoop na het Cybersimple-project, dat gelanceerd werd in 2017, opnieuw samenwerkt met Google om het internet veiliger te maken voor iedereen, met bijzondere aandacht voor digitaal welzijn, veiligheid van gezinnen en online privacy”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.
"We zijn blij dat we onze krachten kunnen bundelen en ‘naar de ruimte kunnen reizen’ met een partner als Test Aankoop. Google is van mening dat technologie het leven moet verbeteren, niet afleiden, en daarom werken we samen met het maatschappelijke middenveld om gezonde digitale gewoonten te helpen opbouwen en het online universum veiliger te maken”, zegt Thierry Geerts, Country Manager Google België.
Toegang pers