Nieuws

Meldpunt voor (internet)fraude

14 maart 2016
Meldpunt

14 maart 2016

Last van spam, ongewenste e-mails of phishing? Sinds eind februari kunt u dergelijke problemen online aankaarten bij het meldpunt voor misleiding, fraude en oplichting. Dat platform werd gelanceerd door minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters en de FOD Economie.  

Slachtoffers van fraude of oplichting via het internet weten niet altijd waar ze met hun specifieke probleem terechtkunnen en of er al dan niet een oplossing voor bestaat. Het nieuwe meldpunt van de FOD Economie behandelt vragen over massafraude in al haar vormen, ook online. Zo kunnen consumenten en ondernemingen er onder meer melding maken van phishing (een praktijk waarbij criminelen hun slachtoffers naar een valse website lokken), ongewenste e-mails, spam, spoofing (waarbij personen zich online voordoen als iemand anders), scams van Microsoft of fraude van online kopen en verkopen. Aan de hand van een vragenlijst kunnen slachtoffers hun probleem schetsen. Het meldpunt geeft dan gericht advies en nuttige contactgegevens. Indien nodig stellen de bevoegde instanties een onderzoek in.  

Wie een probleem wil melden kan daarvoor terecht op https://meldpunt.belgie.be/.


Afdrukken Versturen via e-mail