Nieuws

Apple TV+ start in België op 1 november

31 oktober 2019

31 oktober 2019
Op 1 november lanceert Apple zijn videostreaming-platform in meer dan 100 landen, waaronder België. Voorlopig domineert Netflix het domein van videostreaming tegen betaling, maar nieuwe grote spelers zoals Apple zouden daar wel eens verandering in kunnen brengen.

De strijd om de streamingkijker barst helemaal los: Apple TV+ wordt immers beschikbaar in België vanaf 1 november.

Ook al is het aanbod in vergelijking met Netflix kleiner en zijn de beschikbare films en series minder bekend, toch heeft Apple al behoorlijk wat geïnvesteerd om zijn aanbod aantrekkelijker te maken bij het grote publiek. Worden nog verwacht: Servant, Ghostwriter, Helpsters, The Elephant Queen, Snoopy in Space, Dickinson of ook nog For All Mankind.

De techreus uit Californië probeert ook aan klantenbinding te doen: Apple biedt een gratis proefabonnement van een jaar aan voor wie een nieuw Appleproduct koopt (binnen de drie maanden na de aankoop). De rest krijgt slechts een korte (7 dagen) gratis proefperiode voorgeschoteld. Daarna wordt er € 4,99 per maand aangerekend (met 6 mogelijke gebruikers per account).

Sowieso is het positief dat er nieuwe spelers komen op een markt die tot nu toe wordt gedomineerd door Netflix, vinden wij. Ook omwille van de betaalbare prijzen die de nieuwkomers hanteren.

In afwachting van Disney +

Maar degene die de verhoudingen pas echt door elkaar zal gooien, is ongetwijfeld Disney +. Vanaf 12 november zal deze nieuwe streamingdienst beschikbaar zijn in de VS en een aantal andere landen (ook Canada en Nederland). In België moeten we nog even wachten om te kunnen profiteren van de streamingdienst van de uitvinders van Mickey & co. Er gaan geruchten dat dat in de loop van 2020 het geval zou zijn.

De verwachtingen rond Disney+ zijn alleszins groot. In theorie kunnen zij een enorme catalogus samenstellen met álle Disneyfilms én tekenfilms, van Sneeuwwitje via Frozen tot Ratatouille. Daarnaast zijn er natuurlijk nog de productiehuizen die inmiddels door Disney zijn opgekocht zoals Pixar, Marvel en Star Wars. Daar kunnen nog de talloze documentaires van National Geographic aan toegevoegd worden. Sowieso zal de catalogus niet in elk land hetzelfde zijn, afhankelijk van de uitzendrechten.

Naast reeds bestaande producties lijkt Disney heel wat middelen in te zetten om eigen films en series te produceren (zoals ook Netflix doet) exclusief voor de eigen streamingdienst. Op die manier kunnen ze kijkers aan zich binden. Zo wordt er al gesproken over een Star Wars-serie. De in Nederland aangekondigde prijspolitiek is agressief, met al een abonnementsformule voor € 6,90 per maand (voor 4 schermen) en films in hoge resolutie (ook in 4K).

Wat doet de rest?

Hopelijk zullen die nieuwkomers niet nefast blijken voor kleinere Belgische spelers zoals Uncut (streaming) en Universciné (pay per view), die laatste is gespecialiseerd in (Belgische) auteursfilms.

Laten we niet vergeten dat er meer is dan streaming in het leven: streamen is pas interessant als je je geen zorgen hoeft te maken over je dataverbruik of als je snel toegang wilt tot een onlinecatalogus. Voor alle duidelijkheid: er is een verschil tussen af en toe een item kopen uit een aanbod en een abonnement nemen op een streamingdienst. Wil je af en toe naar een film kijken? Kies dan voor Arte Boutique bijvoorbeeld (vooral voor documentaires) of voor Google Play Films (meer blockbusters). Verslind je films en series? Dan is Amazon Prime Video wellicht meer iets voor jou of Mubi, diensten die een onbeperkt buffet – pardon, een onbeperkte toegang – bieden tot hun onlinecatalogi.

Streaming, de grote vervuiler

Wanneer het ten slotte gaat over de “dematerialisering van dragers” betekent dat niet per se minder vervuiling. Integendeel! Streaming vertegenwoordigt momenteel een beetje meer dan 60% van het webverkeer, waarvan Netflix alleen al een aandeel heeft van meer dan 10%. Ook pornografisch materiaal is in trek: niemand kijkt er naar, maar toch genereert het meer dan een kwart van al het webverkeer (en 82 miljoen ton CO2)!

 

We hebben dan misschien geen dvd’s meer die in de kast stof liggen te vergaren, maar ergens uit het zicht worden al die films en series nu bewaard op duizenden servers. Resultaat: de digitalisering stoot wereldwijd 4% van alle broeikasgassen uit en streaming zorgt voor evenveel CO2-uitstoot als heel Spanje (dat heeft niets te maken met La Casa de Papel). De lancering van Apple TV+ en Disney+ zal die ecologische impact alleen maar vergroten. En dan hebben we het nog niet over het extra dataverbruik die nieuwe technologieën met zich meebrengen (8K, formules met onbeperkt dataverbruik, artificiële intelligentie om programma’s aan te bevelen voor jouw kijkersprofiel, enz.). Stof tot nadenken…
User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep TV & audio van onze community Communicatie & multimedia .

1 reacties

User name
Bram Deroye
08/11/2019

Het mooie aan Netflix is toch dat je het abonnement kan delen met familie. Ik vraag me af welke 'gebruikersbasis' ze moeten halen, of hoeveel marktaandeel, vooraleer ze daar minder (oogluikend) toegeeflijk in worden ?

Community

Communicatie & multimedia

community

Gerelateerde discussies