Nieuws

Vers van de digitale pers

11 maart 2018
 Vers van de digitale pers

11 maart 2018
De digitale werld is voortdurend in beweging. Test Connect selecteert enkele interessante nieuwsfeiten die voor jou van tel kunnen zijn.
  • Onlinediensten gebruiken over de grens wordt mogelijk vanaf 1 april 2018. Dankzij de nieuwe Europese richtlijn betreffende de "meeneembaarheid van digitale rechten" krijg je met een betalend abonnement op een streamingdienst (Netflix, Spotify, Deezer …) ook toegang in de rest van de EU. Deze wet is enkel van toepassing op betalende diensten, niet op gratis diensten, al mogen die natuurlijk het goede voorbeeld volgen. Het platform VRT NU is bijvoorbeeld al beschikbaar in het buitenland. Dit is alvast een eerste stap op weg naar de opheffing van geografische blokkades op internet (het blokkeren van onlinecontent op basis van de geografische locatie van de internetgebruiker).
  • Bijna 9 000 klachten over internetfraude heeft de FOD Economie ontvangen in 2017. Dit cijfer omvat alle gevallen van spam en phishing, ook door oplichters die zich uitgeven voor Microsoft-medewerkers. Sinds de lancering van het meldpunt heeft de overheid al meer dan 60 000 meldingen ontvangen.
  • Is 2G ten dode opgeschreven? In ieder geval is in verschillende landen, waaronder Australië, het einde van het gsm-netwerk ingeluid. Japan heeft tussen 2008 en 2012 als eerste het volledige 2G-netwerk opgedoekt en zet volledig in op de uitbreiding van 3G en 4G. Tegen 2025 zouden er wereldwijd nog maar 250 miljoen 2G-verbindingen actief zijn, tegenover 3,5 miljard vandaag. Waarschijnlijk zullen de Europese landen echter het langst weerstand bieden. In België heeft nog geen enkele operator aangekondigd dat hij van plan is om het 2G-netwerk af te bouwen. Integendeel, bij Proximus, Telenet en Voo is het eerder de trend om de 3G-frequenties door te verkopen of te hergebruiken en de 2G-netwerken te behouden.
  • Elke seconde verwijdert Google 100 advertenties op het internet. In 2017 waren dat er in totaal 3,2 miljard. De advertenties worden verwijderd, omdat ze ingaan tegen de regels die de internetreus oplegt via zijn reclameplatform AdSense. De meeste proberen de internetgebruiker naar malafide websites te lokken. Andere verschijnen dan weer op dubieuze websites, waar de adverteerder niets mee te maken wil hebben. Tegen 2018 wil Google ook advertenties bannen voor "niet-gereglementeerde financiële producten", zoals virtuele munten.


Afdrukken Versturen via e-mail