Dossier

Zware bestanden versturen

17 januari 2011
Zware bestanden versturen

17 januari 2011

Hoe kunt u zonder probleem een e-mail van meer dan 10 MB verzenden of een dossier van hetzelfde kaliber delen? Er bestaan meerdere oplossingen.

Bent u nog altijd niet happig op het versturen van zware bestanden? Wij hebben manieren getest om u het leven te vergemakkelijken: u hebt 4 mogelijkheden.

Een link sturen via e-mail

Deze methode is erg intuïtief en gebruiksvriendelijk. U gaat gewoon naar een website die deze dienst aanbiedt, zoals www.wetransfer.com, www.sendspace.com, www.yousendit.com. Bij sommige moet u zich registreren, maar niet bij allemaal. Het enige wat u moet doen, is uw e-mailadres en dat van uw bestemmeling ingeven. Vervolgens kunt u het document dat u wilt delen, uploaden. Zodra dat gebeurd is, klikt u op “verzenden". Uw bestemmeling krijgt dan een e-mail met ofwel een link waarmee hij het document in kwestie kan gaan ophalen, ofwel een knop waarmee hij het meteen kan downloaden.

Via een link

Door de instructies te volgen, kunt u uw document ook uploaden op een website als www.badongo.com, www.filedropper.com of www.gigasize.com. Er wordt dan een link gecreëerd die rechtstreeks toegang geeft tot het document. Die kunt u kopiëren en plakken om hem te versturen naar wie u wilt. Al wat uw bestemmeling moet doen, is op de link klikken om het document te verkrijgen. Ook deze oplossing is erg intuïtief en gebruiksvriendelijk.

Via uw mailbox

Om hiervan gebruik te kunnen maken, moet u een Hotmail- of Gmail-account hebben. Is dat niet het geval, dan kunt u zich gratis en gemakkelijk inschrijven op www.hotmail.com of www.gmail.com.

Bij Hotmail moet u zich registreren en eventueel de laatste versie, “silverlight”, downloaden om sneller en eenvoudiger documenten te kunnen uploaden. Eens u een mailbox hebt, opent u het dossier “office”. Dan klikt u op “mijn documenten” en vervolgens op “bestanden toevoegen”. Selecteer eenvoudigweg de bestanden die u wilt uploaden en eindig door te klikken op “uploaden”. U kunt ofwel de link naar iemand versturen, ofwel definiëren wie tot de documenten toegang krijgt: u alleen, bepaalde vrienden, al uw vrienden of iedereen.

Gmail werkt volgens hetzelfde principe. Klik op “documenten” boven aan de inbox-pagina en vervolgens op “upload”. Zodra het document bewaard is, kunt u de parameters om het te delen instellen en rechten toekennen (schrijven, lezen). De bestemmeling krijgt dan een e-mail, waardoor hij het document rechtstreeks kan openen.

Via een onlinedienst (cloud computing)

Zo’n systeem is zwaarder en moeilijker te gebruiken dan de andere systemen. Het is dus minder geschikt voor basisgebruikers. In feite gaat het om een geheel van documenten en programma’s die beschikbaar zijn via internet. De website waarmee u werkt (bv. www.dropbox.com of www.adrive.com) bewaart uw bestanden (foto’s en andere) op een plaats die voor bepaalde personen toegankelijk is. U kunt dus kiezen om uw bestanden zichtbaar te maken voor vrienden die van u een uitnodiging krijgen, voor al uw contactpersonen of voor iedereen.

Uiteraard zullen wij weldra terugkomen op deze diensten, om u een overzicht te geven van de verschillende mogelijkheden en hun voor- en nadelen.