Dossier

Zo beveilig je jouw PayPal-account

05 juni 2020

Tijdens de coronacrisis is oplichterij via phishing helaas alleen maar toegenomen. Goed moment om even stil te staan bij de veiligheid van je belangrijke accounts. Accounts die belangrijke gegevens bevatten, beveilig je best met tweefactorauthenticatie (2FA). Zo activeer je het voor PayPal.

Tweefactorauthenticatie, kortweg 2FA, is een authenticatiemethode waarbij twee factoren vereist zijn om toegang te krijgen tot je account. Vaak gaat het om iets dat je weet (je wachtwoord) en iets dat je hebt (je smartphone).

Meer bescherming, minder risico

Als je account beschermd is met 2FA, dan volstaat het niet om simpelweg in te loggen met behulp van je wachtwoord. Je zult daarnaast bijvoorbeeld nog een code moeten ingeven die je via sms of een speciale app op je smartphone krijgt. Moesten hackers je wachtwoord te pakken krijgen, dan kunnen ze niet zomaar toegang krijgen tot je account zonder je smartphone. Dit verkleint het risico enorm.

2FA biedt dus een extra beschermlaag tegen oplichters. Je activeert ze dan ook best voor accounts die belangrijke gegevens bevatten, zoals je e-mailadres, bankaccount of betaaldiensten als PayPal.

Meer informatie over het principe van 2FA vind je in ons artikel in Test Connect 27 van maart/april 2020.

Zo activeer je 2FA bij PayPal

In amper een paar stappen kun je je PayPal-account dubbel op slot doen.

  1. Meld je aan op Paypal.
  2. Klik op de hoofdpagina van Paypal rechtsboven op het tandwiel-icoon.
  3. Ga naar Veiligheid en klik onder Tweestapsverificatie op Instellen.
  4. Hier heb je de keuze tussen het sturen van een sms of het gebruik van een verificatie-app. Aangezien sms-berichten makkelijker te onderscheppen zijn, raden we het gebruik van een verificatie-app zoals Google Authenticator aan.
  5. Open de app, scan de QR-code en voer de code in op de Paypal-website.
  6. Je Paypal-account is nu beveiligd met 2FA. Je zal voortaan telkens de code op je smartphone moeten ingeven als je je wilt aanmelden.

Een vraag voor onze experts?

Heb je een vraag over het beveiligen van je accounts, veilige wachtwoorden, de risico's op het internet ...? Onze experts beantwoorden deze en al je andere vragen over de digitale technologie. Stel je vraag via het nummer 02 892 37 10 of vul het contactformulier in.

Contacteer onze experts

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

1 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/08/2020

Dag iedereen, ik heb een tijdje geleden deze 2-staps verificatie via google authentiocator geactiveerd, maar nu vind ik deze sleutel in de authenticator-app niet meer terug. Ik kan dus ook niet meer inloggen op mijn PayPal-account. Iemand enige tips hoe ik dit kan corrigeren?

met dank

stefan

Community