Persbericht

“We willen de markt voor refurbished herstellen”: Testaankoop en Euroconsumers vragen regels voor refurbished producten

16 januari 2025
refurbished

16 januari 2025
Het is goedkoper én duurzaam: wie op zoek is naar een elektronisch toestel kan op steeds meer plaatsen en bij steeds meer aanbieders kiezen voor een refurbished toestel. Refurbished wil zeggen dat een hersteller een tweedehands toestel bekeken en opgelapt heeft. In theorie is dat heel interessant, vindt consumentenorganisatie Testaankoop, maar in de praktijk loopt er vanalles mis. Uit een enquête van de organisatie blijkt dat consumenten eigenlijk niet weten wat er hersteld is en of dat via de regels van de kunst is verlopen. 36% ondervond problemen na de aankoop. Daarom vraagt Testaankoop nu dat er wettelijke regels en duidelijke definities om de markt verder aan te moedigen.

Wantoestanden in de sector

Het scherm van een iPhone dat hersteld werd met namaak-wisselstukken, oxidatie door waterschade aan de binnenkant van een smartphone die zogezegd hersteld was, een toestel dat al na een paar uur de geest gaf... De test van refurbished producten die Testaankoop 3 jaar geleden deed, legde al heel wat pijnpunten bloot. Uit een nieuwe enquête die de organisatie recent hield, blijkt dat veel consumenten nu nog altijd problemen ondervinden bij de aankoop van een refurbished toestel.

72% van de Belgische consumenten die al eens een refurbished toestel kocht, was niet op de hoogte van de herstellingen die gebeurd waren. 36% had later problemen met z’n toestel, en ook 36% was niet of helemaal niet tevreden van de aankoop. 

 

Regulering nodig

De markt van refurbished producten is nochtans veelbelovend. Ze gaat elektronisch afval tegen en maakt technologie betaalbaar, zodat de consument er uiteindelijk alleen maar voordeel uit haalt. Maar zolang de refurbishers zich niet houden aan een aantal basisregels, worden consumenten misleid en verliezen ze hun vertrouwen in dit soort duurzame oplossingen. Omdat de sector er niet in slaagt zichzelf te reguleren, vraagt Testaankoop samen met haar koepel Euroconsumers om wetgeving uit te werken.

 

 
“We moeten de markt van refurbished producten dringend herstellen”, geeft Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, aan. “Om te beginnen met een definitie voor wanneer een product het label ‘refurbished’ mag dragen. Verder moet de consument ook een lijst meekrijgen van alle herstellingen die gebeurd zijn, zodat hij weet welke onderdelen niet meer in oorspronkelijke staat zijn. Hij moet ook opnieuw 2 jaar garantie krijgen. En als laatste moeten er duidelijke regels komen rond de verschillende categorieën: ‘zo goed als nieuw’, ‘uitstekende staat’, wie weet wat dat betekent? Dat moet in duidelijke regels gegoten worden. Zo willen we de markt competitief maken, en daar zullen zowel consumenten als refurbishers beter van worden.”

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.