“We willen de markt voor refurbished herstellen”: Testaankoop en Euroconsumers vragen regels voor refurbished producten

Wantoestanden in de sector
Het scherm van een iPhone dat hersteld werd met namaak-wisselstukken, oxidatie door waterschade aan de binnenkant van een smartphone die zogezegd hersteld was, een toestel dat al na een paar uur de geest gaf... De test van refurbished producten die Testaankoop 3 jaar geleden deed, legde al heel wat pijnpunten bloot. Uit een nieuwe enquête die de organisatie recent hield, blijkt dat veel consumenten nu nog altijd problemen ondervinden bij de aankoop van een refurbished toestel.
72% van de Belgische consumenten die al eens een refurbished toestel kocht, was niet op de hoogte van de herstellingen die gebeurd waren. 36% had later problemen met z’n toestel, en ook 36% was niet of helemaal niet tevreden van de aankoop.
Regulering nodig
De markt van refurbished producten is nochtans veelbelovend. Ze gaat elektronisch afval tegen en maakt technologie betaalbaar, zodat de consument er uiteindelijk alleen maar voordeel uit haalt. Maar zolang de refurbishers zich niet houden aan een aantal basisregels, worden consumenten misleid en verliezen ze hun vertrouwen in dit soort duurzame oplossingen. Omdat de sector er niet in slaagt zichzelf te reguleren, vraagt Testaankoop samen met haar koepel Euroconsumers om wetgeving uit te werken.
Toegang pers