Nieuws

Prepaidkaarten: registreer u gratis voor 7 juni

02 juni 2017
prepaid kaart SIM-kaart

02 juni 2017
U telefoneert met een prepaidkaart? Dan heeft uw operator misschien al uw identiteitsgegevens gevraagd. Geen paniek, het is een maatregel van de regering in de strijd tegen terrorisme. U hebt tot 7 juni tijd om uw gegevens door te geven en uw nummer te behouden.

Sinds 17 december 2016 verplicht de wet de Belgische telecomoperatoren om de nieuwe gebruikers van prepaidkaarten te registreren. Bestaande klanten hebben tot 7 juni 2017 de tijd om hun gegevens door te geven.

Na die datum zullen alle niet-geregistreerde nummers automatisch verwijderd worden. Hierdoor zal het niet meer mogelijk zijn om te bellen, te sms'en of gebruik te maken van mobiele data. De regering wil dat anonieme nummers verdwijnen om de strijd tegen terrorisme te vereenvoudigen.

Online of in de winkel

U kunt zich op verschillende manieren bij uw operator registreren. Bij Base, Orange en Proximus kunt u zich online registreren wanneer u uw kaart herlaadt of wanneer u uw kaartlezer gebruikt. De overheid heeft in samenwerking met de sector ook de website www.identificatie-prepaidkaarten.be opgezet, waar u alle links terugvindt. U kunt daarnaast ook terecht bij een voorkooppunt van uw operator bij u in de buurt.

Hebt u een bericht hierover ontvangen maar vertrouwt u het niet echt? Dat is heel normaal in een wereld waar phishing en andere oplichterij schering en inslag zijn. Mocht u schrik hebben om uw persoonlijke gegevens door te geven, dan biedt de vermelding van de uiterste registratiedatum (7 juni) uitsluitsel over de betrouwbaarheid van de boodschap. Aarzel dus niet als u niet het risico wilt lopen om uw nummer kwijt te spelen. 

Let op als uw prepaidkaart verbonden is met uw alarmsysteem. In dat geval volgt u dezelfde procedure. Registreer dus uw kaart zo snel mogelijk zodat u het risico niet loopt dat uw kaart - al dan niet tijdelijk - wordt gedeactiveerd.

Misbruik en fouten van de operatoren

Jammer genoeg heeft die verplichte maatregel bij een aantal operatoren tot fouten en misbruik geleid.

Lycamobile vroeg aan haar klanten € 5 en zelfs tot € 10 om de registratie in orde te maken. Onaanvaardbaar omdat de verplichte registratie volledig gratis is. Geen enkele operator kan een vergoeding eisen. We eisen dan ook dat de overheid optreedt om dergelijke praktijken te verbieden.

Sommigen hebben hun nummer reeds online geregistreerd maar de codering is niet correct verlopen. Hun nummer riskeert dus verwijderd te worden ook al dachten ze de registratie voltooid te hebben. Ons advies: controleer in dat geval nogmaals of de registratie bij de operator afgerond is en vraag eventueel een bevestiging (die per SMS of e-mail verstuurd kan worden). 

Ook vragen we dat de overheid optreedt om dergelijke fouten zo snel mogelijk en gratis door de operatoren te laten rechtzetten.

Mogelijkheid om te reactiveren

Is uw nummer gedeactiveerd dan betekent dat nog niet dat uw simkaart klaar is voor de vuilbak. U kunt steeds uw nummer reactiveren als u dat wenst. Dan verliest u wel voorgoed het belkrediet dat op uw kaart beschikbaar is. Zo heeft Proximus bijvoorbeeld al bevestigd dat u een geblokkeerde simkaart (na 7 juni) alsnog kunt reactiveren en registreren tot 7 september.

Hebt u nog wel de juiste formule?

Let er wel op dat uw operator niet van de gelegenheid gebruikmaakt om u een (duurdere) formule aan te smeren die niet in lijn ligt met uw huidige verbruik.

Daarnaast is het misschien een goed ogenblik om na te gaan of u nog wel het voordeligste tariefplan hebt. Met onze Koopwijzer gsm-tarieven kunt u gemakkelijk alle mobiele tarieven vergelijken.

Naar de koopwijzer gsm-tarieven