Nieuws

Apple en Samsung beboet voor geplande veroudering

25 oktober 2018

25 oktober 2018
Apple en Samsung kregen van een Italiaanse rechter een boete van respectievelijk 10 en 5 miljoen euro. De reden daarvoor zijn softwareupdates die je smartphone trager of minder goed doen werken. Een historische beslissing voor de consument!

Samen met andere Europese consumentenorganisaties klagen we regelmatig praktijken aan van geplande veroudering, ofwel het feit dat de levensduur van bepaalde producten min of meer bewust wordt beperkt door de fabrikant. Daarom vragen we je ook om op onze website Te Rap Kapot te melden of je producten hebt die te snel kapot gingen of onbruikbaar werden.

Te rap kapot? Meld het!

Zo kunnen we het fenomeen inventariseren, je de weg wijzen naar duurzamere producten, fabrikanten aanzetten om duurzamere producten te maken of ze zelfs aanklagen als ze over de schreef gaan. Dat is wat onze zusterorganisatie Altroconsumo nu met succes heeft gedaan in Italië!

Apple en Samsung krijgen hoge boetes opgelegd

Sinds januari 2016 onderzochten we vermoedens van geplande veroudering gelinkt aan updates voor producten van Apple en Samsung. In Italië heeft Altroconsumo naar aanleiding daarvan klacht ingediend bij de Italiaanse mededingingsautoriteit.

Na een lang onderzoek was de conclusie dat bepaalde software updates inderdaad leidden tot mindere prestaties van de toestellen waardoor ze sneller vervangen moesten worden. Dat alles uiteraard zonder dat de consument hier vooraf over werd ingelicht. Resultaat: Apple en Samsung mogen respectievelijk 10 en 5 miljoen euro boete ophoesten wegens oneerlijke handelspraktijken.

Waarom 5 miljoen euro boete voor Samsung?

Sinds mei 2016 kregen bezitters van een Samsung Note 4 plots de melding dat ze updates voor het besturingssysteem moesten downloaden en installeren terwijl hun toestel niet uitgerust was om die updates vlot te integreren. De updates waren eigenlijk bedoeld voor de Note 7 dat met Android Marshmallow een op dat moment nieuw besturingssysteem had.

De updates veroorzaakten bij oudere modellen zoals de Note 4 ernstige functiestoornissen waardoor er dure herstellingen nodig waren, buiten de garantieperiode.

Waarom 10 miljoen euro boete voor Apple?

Apple heeft op zijn beurt aangedrongen bij bezitters van een iPhone 6, 6 Plus, iPhone 6S en 6S Plus om het nieuwe besturingssysteem iOS 10 te installeren dat eigenlijk was ontwikkeld voor de iPhone 7. Ze wezen daarbij niet op het hogere energieverbruik en andere mogelijke gevolgen van de installatie, met name dat het toestel plots kon uitvallen. Apple heeft bovendien een software update gelanceerd (iOS 10.2.1, februari 2017) zonder te preciseren dat dit de reactietijd van het toestel zou vertragen.

De boete van Apple is dubbel zo hoog als die van Samsung omdat het Amerikaanse bedrijf heeft nagelaten zijn klanten correct te informeren over de essentiële kenmerken van zijn lithiumbatterijen, en dan met name over hun gemiddelde levensduur en onderhoudsmodaliteiten. Pas in december 2017, nadat tal van consumenten met problemen te maken hadden die niet door de garantie werden gedekt, besliste Apple om de batterijen te vervangen aan een verminderde prijs.

Een historische beslissing met belangrijke gevolgen

De uitspraak in Italië herstelt het recht van de consumenten op producten die goed functioneren. Daardoor wordt het moeilijk om nog het excuus in te roepen dat je toestel te oud is geworden voor de nieuwe software. Consumenten mogen niet langer het slachtoffer worden van innovaties die de levensduur van hun dure toestellen beperken.

In de loop van de volgende weken zullen we samen met onze Italiaanse, Spaanse en Portugese zusterorganisaties de gevolgen van deze historische beslissing verder onderzoeken. Uiteraard zullen we ook bekijken of er sprake kan zijn van schadevergoedingen voor eventueel benadeelde consumenten.