Nieuws

Apple opnieuw onder vuur voor geprogrammeerde veroudering

14 juli 2021

Na de laatste iOS-updates lijkt het erop dat gebruikers van de iPhone 12, 11, 8-serie en XS een aantal tekortkomingen in de prestaties van hun toestellen hebben opgemerkt. Test-Aankoop en haar zusterorganisaties hebben Apple een brief gestuurd waarin zij aandringen op uitleg. 

Gebruikers van de iPhone 12, 11, 8-serie en XS hebben gemerkt dat hun verwerkingssnelheid afneemt en dat hun batterij sneller leeg raakt. Het is duidelijk dat Apple hiermee de consument onder druk zet om een nieuwe iPhone of batterij te kopen. Dit is niet alleen vanuit ecologisch oogpunt onverantwoord en onaanvaardbaar, maar het brengt ook financiële schade toe aan de consument. 

Dit is niet de eerste keer dat we Apple hebben aangesproken op hun voorgeprogrammeerde verouderingspraktijken. Eind 2020 hebben we samen met onze zusterorganisaties al een groepsactie aangespannen in Spanje, Italië en Portugal voor soortgelijke klachten over de iPhone 6. Deze zaken zijn nog in behandeling bij nationale rechtbanken. "We zijn bereid om met Apple in gesprek te gaan om na te gaan hoe consumenten die door hierdoor schade hebben geleden, het best kunnen worden gecompenseerd", legt onze woordvoerder Simon November uit. "Als een bevredigende reactie uitblijft, kunnen wij echter verdere juridische stappen ondernemen om de rechten van de consument af te dwingen."  

In België hebben zich al bijna 5 000 mensen aangemeld voor onze groepsactie tegen Apple. Als jij je ook in deze situatie bevindt en een klacht wilt indienen en/of op de hoogte wilt worden gehouden van de groepsactie tegen Apple, kun je je aanmelden via ons onlineformulier.  

Naar actie tegen Apple

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

8 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/07/2021

Och ook Test-Aankoop is een commersiele organisatie.Je ziet dat zeer duidelijk met hun aanbiedingen en advertenties.Ik behoed me altijd een beetje voor hun zogezegde betrokkenheid in het voordeel van de consument.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/07/2021
, Gereageerd:

Wij doen enkel aan consumentenbescherming en het testen van producten en diensten en dit in alle objectiviteit, we hebben er geen belang bij om situaties anders voor te stellen dan ze zijn. Hier lees je meer over waar wij precies voor staan: https://www.test-aankoop.be/info/onze-waarden  ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/08/2021
, Gereageerd:

DIT IS ZEKER NIET HET GEVAL VOOR DE EINDELOZE RECLAME VAN EMMA-MATRAS, KEER OP KEER TE ZIEN OP TV, DIE DE TITEL "BESTE KOOP" ONTVING VAN TEST-AANKOOP .
1) BESTE KOOP ZAL WEL JUIST ZIJN, MAAR DE "ORIGINELE" MATRAS BESTAAT AL LANG NIET MEER .

2) DE "SERVICE" VAN EMMA-MATRAS IS COMPLEET ONBESTAANDE, IK BESTELDE DE EMMA-MATRAS "02" + HOOFDKUSSEN .
HET HOOFDKUSSEN ONTVING IK, DE MATRAS NÓÓIT !

3) DE MEESTE RECENCIES VAN KLANTEN ZIJN OVERDUIDELIJK "NEGATIEF", IK HEB ZE ALLEMAAL GELEZEN EN SLUIT ME VOLLEDIG HIERBIJ AAN .

4) DE VERSCHILLENDE ANTWOORDEN DIE IK TOT HEDEN ONTVING RAKEN WAL NOCH KANT, ZE ONTWIJKEN ALLEMAAL DE KWESTIE : ER IS EEN "OPLOSSING" IN HET ZICHT, WELKE, WANNEER, ENZ. MELDEN ZE WEL NIET !
ONDERTUSSEN STAAT MIJN BETALING AL LANG OP HUN REKENING (873,00 € !), MAAR GEEN LEVERING VAN MATRAS.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/08/2021
, Gereageerd:

Beste Jean-Paul, we hebben begrip voor je frustratie, wij vinden het zeker niet kunnen als er geen oplossing aangereikt wordt wanneer klanten niet tevreden zijn met hun bestelling, om welke reden dan ook. In onze koopwijzer matrassen hebben we een aantal parameters onderzocht en een oordeel hierover uitgesproken. Voor de Emma hebben we 4 matrassen van dat merk getest en de Emma One komt eruit als beste van de test. Maar als je problemen ondervindt met hun product kan je gerust hiervoor een klacht indienen via onze klachtenbox om tot een oplossing te komen: https://www.test-aankoop.be/klagen Want het kan niet dan een consument niet verder geholpen wordt. Twijfel ook niet om onze naar de juridische dienst te bellen op het nummer 025423434 voor een advies van onze advocaten. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/07/2021

Bijkomend: het is ook geweten dat iPhones na een software-update soms last hiervan ondervinden, wat zich onder meer kan uiten in een sneller leeglopende batterij. Dit is geen “planned obsolescence”. Zulke issues kunnen gefikst zijn na eens je toestel herstarten of bijvoorbeeld met een volgende software-update.

Ik raad mensen aan even te googlen voor zulke problemen, community’s te checken, en bvb ook YouTube. Beter dan voorbarige conclusies te trekken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/07/2021

“(…)lijkt het erop dat gebruikers van de iPhone 12, 11, 8-serie en XS een aantal tekortkomingen in de prestaties van hun toestellen hebben opgemerkt” en “ Het is duidelijk dat Apple hiermee de consument onder druk zet om een nieuwe iPhone of batterij te kopen.”

Sorry, maar waarop is dit gebaseerd? Klachten van leden van Test Aankoop die bij het minste direct bij jullie terechtkomen?

Het is algemeen geweten dat iPhone-gebruikers hun toestel jarenlang kunnen gebruiken (en quasi even lang software-updates krijgen). Zelf gebruik ik al meer dan 10 jaar iPhones en altijd tot grote tevredenheid, samen met veel van mijn vrienden.

Als er mensen zijn die problemen hebben met hun iPhone kunnen ze daarmee terecht bij Apple en zo nodig/mogelijk support krijgen.

Ik durf er geld op inzettten dat dergelijke klachten zich minstens zo vaak voordoen bij mensen die toestellen met Android gebruiken, maar die markt is zodanig gefragmenteerd dat er geen enkel merk zal tussenuit steken.

Ik heb zelf ook kritiek op sommige zaken die Apple onderneemt, maar dit lijkt mij toch eerder een soort misplaatst Apple bashen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/07/2021
, Gereageerd:

Volledig akkoord. Apple is gekend voor de lange levensduur van zijn toestellen en een hoge prijs/kwaliteit score. Helaas wordt hier nooit over gesproken. En inderdaad, er zijn andere issue’s van Apple die niet zo fraai zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/07/2021
, Gereageerd:

Ik ben het deels met U eens. Apple reageert tenminste op een gepaste en klantvriendelijke wijze als je hen contacteert. Die ervaring heb ik niet bij andere producenten, daar beland je in een extern servicebureau die je probleem enkel noteren. Zelfs Test-Aankoop zelf is niet zo klantvriendelijk.
Apple zal anderzijds ook wel niet geheel zonder zonde zijn. Financiële belangen kunnen soms al eens zwaarder doorwegen dan ethische.

Community

Communicatie & multimedia

community

Gerelateerde discussies