Dossier

Telefoneren via internet: VOIP

14 maart 2014
voip

14 maart 2014

Wat is VoIP?

“Voice over Internet Protocol”, kortweg Voice over IP of VoIP, is een verzamelnaam voor technologieën om te telefoneren via IP-netwerken. Het voornaamste IP-netwerk is het internet, maar ook binnen een bedrijf of zelfs een woning kan een eigen netwerk dienen om spraak te versturen. Zo kunt u net als met de gewone telefoon gesprekken voeren. Alleen wordt uw spraak niet verstuurd via het klassieke telefoonnet, maar gedigitaliseerd via het internet of een lokaal netwerk. Bij uw gesprekspartner zet de computer die digitale informatie weer in geluid om.

Bovendien blijven meerdere toepassingen tegelijkertijd mogelijk, zoals bellen met beeld via de webcam of surfen terwijl u telefoneert.

Voordelen van VoIP

  • Voordeliger: via VoIP kunt u erg veel besparen op uw uitgaande gesprekken, vooral als u veel naar het buitenland en mobiele nummers belt. De VoIP-tarieven voor zowel vaste als mobiele telefonie in binnen- en buitenland liggen immers zeer laag. Bij sommige operatoren kunt u zelfs gedurende een bepaald aantal minuten per week gratis in en naar bepaalde landen bellen, op voorwaarde dat u regelmatig een minimaal belkrediet aankoopt. Met abonnees van dezelfde operator belt u altijd gratis.
  • Meeneembaar geografisch nummer: bij sommige VoIP-providers kunt u tegen betaling een geografisch nummer huren. Dit nummer moet het zonenummer hebben van de zone waar uw internetaansluiting zich bevindt. Het voordeel is dat u er inkomende gesprekken van vaste en mobiele nummers mee kunt ontvangen. Bovendien kunt u het meenemen naar het buitenland, waardoor u ook daar op dat nummer bereikbaar bent. Meer nog, uw familie kan u daarop bellen tegen Belgische tarieven! Omgekeerd kunt u een lokaal nummer aanvragen in een land waar veel van uw kennissen verblijven. Zij bellen u dan tegen hun nationale tarief.
  • Goede geluidskwaliteit: bij intercontinentale gesprekken is die zelfs beter dan de geluidskwaliteit van een klassieke telefoonlijn. Storingen zijn echt zeldzaam. Een zekere vertraging of echo kan nog optreden bij onvoldoende bandbreedte of bij VoIP-operator Skype als er te veel gebruikers online zijn.

Nadelen van VoIP

  • Duur geografisch nummer: voor zo'n nummer betaalt u een abonnement en doorgaans ook inschrijvingskosten. Hoewel er verschillen zijn naargelang van de operator, blijft het doorgaans vrij prijzig (€ 3 à € 10 per maand). Al bij al bent u dan even duur uit als met een klassieke telefoonlijn. Anders dan bij de klassieke telefoonoperatoren kunt u uw nummer bovendien niet overdragen wanneer u van operator verandert.
  • Beperkte bereikbaarheid zonder geografisch nummer: zonder zo'n nummer kunnen anderen u alleen maar bereiken als ze van de diensten van dezelfde VoIP-operator gebruik maken. Dit soort nummer is echter niet bij bij alle VoIP-operatoren verkrijgbaar.
  • Niet-traceerbaar adres: als u een nooddienst belt via de klassieke telefoonlijn, kan die aan de hand van uw telefoonnummer uw adres achterhalen. Belt u via VoIP, dan is dat niet mogelijk. Omgekeerd kunt u er ook de nooddiensten niet mee bereiken.
  • Alle contact via Engelstalige websites: dat kan een probleem zijn als u die taal niet beheerst.
  • Instabiele markt: VoIP-operatoren verdwijnen over het algemeen sneller van de markt dan klassieke telefoonoperatoren.
  • Niet-transparante tariefschalen en gebruiksvoorwaarden: op de websites van sommige VoIP-operatoren vindt u zelfs helemaal geen tarieven! En als ze ze dan toch vermelden, moet u nog voor drie zaken opletten.
    • Sommige operatoren geven u eerst hun tarieven zonder btw, waardoor ze voordeliger lijken. Deze voorstelling is echter onwettig.
    • Bepaalde operatoren hanteren hogere tarieven voor VoIP-telefonie zonder computer (bv. LowrateVoip en VoipWise).
    • Andere operatoren laten niet toe dat u zonder computer via VoIP belt (bv. Nonoh en 12Voip).

 


Afdrukken Versturen via e-mail