Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Reclame voor medicijnen moet worden verboden

28 november 2016
Reclame voor geneesmiddelen

28 november 2016
Veel tv-spots stellen hoestmiddelen, neussprays en andere medicijnen voor als wondermiddelen. Maar dat zijn ze niet: soms is hun werking niet eens bewezen. Nochtans schrijft de wet voor dat reclame het geneesmiddel objectief moet voorstellen. Ook andere reclameregels voor geneesmiddelen lappen de farmabedrijven vaak aan hun laars.

Laat u niet vangen door de beloftes van de tv-spots!

Medicijnen zijn geen doordeweekse artikelen, ook niet de voorschriftvrije. Ze kunnen ongewenste effecten hebben of verkeerd worden gebruikt. Daarom bestaan er heel wat regels waar reclame voor geneesmiddelen aan moet voldoen.

Wondermiddelen, echt?

In de herfst en de winter krijgen we voortdurend tv-reclame te zien voor allerhande pillen en siroopjes tegen hoest- en keelklachten. Deze medicijnen worden aangeprezen alsof het wondermiddelen zijn. Ten onrechte. Dergelijke lovende reclame is zelfs in strijd met de wet, die voorschrijft dat reclame het middel objectief en juist moet voorstellen. Voor hoestmiddelen zoals Bisolvon bestaat geen wetenschappelijk bewijs dat ze werken. En het zuigen op een gewoon snoepje verlicht de keelpijn bijna even goed als Strepfen.

Bovendien zwijgen de reclames in alle talen over de ongewenste effecten. Dat het Europees Geneesmiddelenagentschap in 2015 waarschuwde voor het risico op ernstige allergische reacties met Bisolvon, zal de consument niet vernemen. En over de mogelijke ongewenste effecten van Strepfen – waarvan de actieve stof een ontstekingsremmer is – rept de reclame met geen woord.

Veel andere overtredingen

Heel wat tv-spots voldoen evenmin aan andere regels die gelden voor reclame voor geneesmiddelen. De tv-spots moeten bijvoorbeeld sober zijn, maar de inbreuken op deze regel zijn legio.

Neem de reclame voor Bronchostop Duo, waarin een knap meisje met roze haren als een halfgodin een kuchende medestudent tegemoetkomt met dit medicijn. Of de reclame voor Rhinathiol Antirhinitis, waarin een vrouw in een trein niest en beschaamd toekijkt hoe haar slijmdruppel door de coupé vliegt onder de afkeurende blik van haar medepassagiers.

Verbod op reclame voor geneesmiddelen

De consument moet beter worden beschermd tegen de invloed van de farmaceutische industrie. Daarom moet reclame voor geneesmiddelen zonder voorschrift helemaal worden verboden (reclame voor geneesmiddelen met voorschrift mag sowieso niet).

Verstandig omgaan met medicijnen betekent onder meer dat de consument niet voor elke banale klacht naar een geneesmiddel grijpt. Reclamespots proberen hem echter voortdurend van het tegendeel te overtuigen.


Afdrukken Versturen via e-mail