Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Campagne voor minder slaap- en kalmeermiddelen: mooi initiatief!

23 februari 2018
Therapeut in plaats van slaapmiddelen

23 februari 2018
Minister De Block lanceerde een campagne tegen de overconsumptie van slaap- en kalmeermiddelen in ons land, een initiatief dat wij enkel kunnen toejuichen.

Met meer dan 1,25 miljoen doses per dag is België een kampioen in het gebruik van slaap- en kalmeermiddelen. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block wil met de campagne Slaap- en kalmeermiddelen, denk eerst aan andere oplossingen zowel zorgverleners als patiënten beter bewust te maken van de risico’s en gezondere alternatieven aanmoedigen.

Enkel als laatste redmiddel

Slaap- en kalmeermiddelen kunnen nuttig zijn voor sommige mensen in bepaalde situaties, maar enkel als aanvulling op een niet-medicamenteuze behandeling, in een beperkte, gecontroleerde dosis én niet langer dan een week.

Jammer genoeg gebruiken veel patiënten met angst-, stress- of slaapproblemen deze medicijnen als enige behandeling, bovendien op langdurige basis. En dat houdt een belangrijk risico in. Benzodiazepines, de meest gebruikte slaap- en kalmeermiddelen, leiden immers al na twee weken tot gewenning en zelfs afhankelijkheid. Daarnaast zijn er andere mogelijke nevenwerkingen, zoals geheugen- en concentratieproblemen, verwardheid, een verhoogd risico op vallen bij ouderen … 

In april 2015 gingen onze anonieme enquêteurs langs bij artsen met zogenaamde slaapproblemen, en bleken heel wat artsen meteen slaapmiddelen voor te schrijven. Hoewel medicatie pas het laatste redmiddel mag zijn bij slapeloosheid, verlieten onze "patiënten" bij maar liefst 69 % van de geconsulteerde artsen de praktijk met een voorschrift voor een benzodiazepine.

Kleinere doosjes

Artsen moeten eerst op zoek gaan naar mogelijke oorzaken voor een slaapprobleem en slaapadvies verlenen. De Block bekijkt of ze het aantal pillen per verpakking niet kan beperken, en kleinere doosjes kan verkopen. Als je weet dat benzo’s al na 14 dagen verslavend kunnen zijn, hoeven ze namelijk niet in verpakkingen van 20 te worden verkocht.

Daarnaast moeten artsen meer alternatieve oplossingen voorstellen, vooraleer ze naar geneesmiddelen grijpen. “Gezonde voeding, voldoende beweging, een regelmatig slaappatroon, genoeg ontspanning en een evenwichtig werkritme: dát zijn de beste remedies tegen slaap-, stress- of angstproblemen”, benadrukt De Block. “Slaap- en kalmeermiddelen bieden geen duurzame oplossing, ze werken enkel in op de symptomen.”

Slaaphygiëne is belangrijk

Slaapgebrek of slecht slapen kan gezondheidsproblemen teweegbrengen of erger maken. Onze praktische gids Goed slapen. Slaapstoornissen begrijpen en overwinnen. geeft je een wakkere kijk op goede slaapgewoonten en benadrukt het belang van een goede slaaphygiëne en andere tips om beter te slapen.

Meer weten over de praktische gids

 

Afdrukken Versturen via e-mail