Unilever roept blikjes Ice Tea Sparkling terug in België: dit is de reden
Unilever roept in België een partij blikjes Lipton Ice Tea Sparkling terug. Het product is nog steeds consumeerbaar, maar bevat een energiedrankje in plaats van de ijsthee die op de verpakking staat vermeld. Het FAVV roept consumenten op om de terugroepactie te volgen om een vergoeding te krijgen.
Een conditioneringsfout aan de basis van de terugroeping door Unilever
In overleg met het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen heeft het bedrijf Unilever de onmiddellijke terugroeping aangekondigd van een partij Lipton Ice Tea Sparkling-blikjes die in België zijn verdeeld. Het volgende probleem is vastgesteld: in plaats van de verwachte bruisende ijsthee, bevatten sommige blikjes een energiedrank.
Wat zijn de gezondheidsrisico’s en bijwerkingen van energiedranken?
Een conditioneringsfout kan leiden tot een onbedoelde inname van cafeïne en andere stimulerende middelen. Dit houdt een bijzonder risico in voor gevoelige bevolkingsgroepen, waaronder kinderen, zwangere vrouwen of personen met hartproblemen. Een overmatige inname van cafeïne kan immers nervositeit, hartkloppingen, een stijging van de bloeddruk of slaapstoornissen veroorzaken.
Wat zijn de effecten, risico's en limieten voor caffeïne?
Terug naar bovenWelke blikjes Ice Tea worden teruggeroepen?
Zoals op de website van het FAVV staat vermeld, betreft de terugroeping uitsluitend de variant Lipton Ice Tea Sparkling Original 330 ml met EAN-code 8711327574557 en lotcode: L526805894. De minimale houdbaarheidsdatum (MHD) is september 2026. Terug naar bovenWat moet je doen als je één of meerdere van deze blikjes hebt gekocht?
Ten eerste is er geen reden tot ongerustheid. De energiedrank die per vergissing in de Ice Tea-blikjes zit, is volledig geschikt voor consumptie. De fabrikant Unilever verduidelijkt ook dat alleen deze partij getroffen is en dat al haar andere dranken veilig kunnen worden geconsumeerd.
Indien je toch gebruik wilt maken van je recht op terugbetaling, zijn er verschillende mogelijkheden:
- Je kunt een foto nemen van de EAN-code(s) en de lotcode(s), en deze vóór 22 december 2025 per e-mail sturen naar consumer.service@unilever.com.
- Je kunt ook rechtstreeks de verpakking(en) opsturen naar: Concentrix, TAV Project Unilever service consumenten, Weena 505, 3013 AL Rotterdam, Nederland.
In ruil daarvoor verbindt Unilever zich ertoe de betrokken consumenten een passende compensatie te bieden.
Terug naar bovenHulp of extra informatie nodig?
Heb je nog vragen of opmerkingen, neem dan contact op met de klantendienst van Lipton:
- Per e-mail: consumer.service@unilever.com
- Per telefoon: 078/15 22 12