Wat moet je doen als je een klacht hebt over een voedingsmiddel?


Het FAVV, dirigent van de voedselketen
Voor alles wat te maken heeft met de voedselketen, zowel productie als consumptie, is het FAVV, het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, het aanspreekpunt voor de Belgische consument. Het FAVV waakt onder meer over de kwaliteit van het voedsel dat we eten.
Om deze opdracht uit te voeren, controleert het agentschap regelmatig of de producten op de markt geen risico inhouden voor de consument. Als het een risico ontdekt, zelfs een potentieel risico, publiceert het een bericht op haar website en op haar Facebook-pagina. Soms is dit gewoon een waarschuwing aan het publiek voor de risico's, soms gaat het zelfs zo ver dat de problematische producten worden teruggeroepen. Ze kan ook producten van de markt halen of grondstoffen blokkeren voordat ze door fabrikanten worden gebruikt.
Daarnaast wordt in het geval van een gezondheidsrisico een mededeling met informatie over de terugroepactie op een duidelijk zichtbare plaats opgehangen bij alle verkooppunten van het betreffende product. Online retailers zijn ook verplicht om de terugroepactie op hun website aan te kondigen.
Wat voor soort klachten of vragen kun je indienen bij het FAVV?
Op haar website somt het FAVV een reeks situaties op waarin consumenten het recht hebben om vragen te stellen en antwoorden te vinden. Hier is een niet-uitputtende lijst van het type klacht of vraag dat je naar het FAVV kunt sturen:
- In het restaurant zag ik een dier in de keuken;
- In het restaurant vond ik een stuk glas op mijn bord;
- Ik heb een product gekocht met schimmelsporen erop;
- Ik werd ziek na het eten van mosselen;
- De winkelier heeft zijn handschoenen niet vervangen na het snuiten van zijn neus;
- Op welke temperatuur moet ik mijn koelkast instellen?;
- Mag ik mijn hond meenemen naar een restaurant?;
- Ik heb een product gekocht waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken, mag ik het nog eten?;
Hoe meld ik een probleem bij het FAVV?
Voor alle bovenstaande vragen en situaties kun je contact opnemen met het FAVV, dat een “Meldpunt voor de consument” heeft opgericht.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Via het online formulier
Het FAVV heeft een online formulier opgesteld waarmee je contact kunt opnemen als je je zorgen maakt over de veiligheid van de voedselketen. Dit is de methode die in de eerste plaats wordt aanbevolen. Het is namelijk de snelste en meest effectieve methode, omdat het formulier het mogelijk maakt om alle informatie met betrekking tot een klacht/vraag te centraliseren.
- Telefonisch
Als u liever telefonisch communiceert, is het Favv ook bereikbaar op een volledig gratis nummer, 0800/13.550.
De openingstijden zijn als volgt: van 9.00 tot 12.30 uur op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag, en van 13.00 tot 16.30 uur op woensdag.
- Per e-mail
Tot slot kun je ook een klacht indienen of een vraag stellen via meldpunt@favv.be.