Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Slechte punten voor de meeste zoete snacks

28 september 2018

28 september 2018
Bij zowat 400 snacks onderzochten we de informatie over voedingswaarde die op de verpakking staat. Negen op de tien producten blijken te veel vetten en/of suikers te bevatten. Het is dan ook hoog tijd dat er een gezondheidslabel op alle voedingsproducten komt.

Bij zowat 400 snacks onderzochten we de informatie over voedingswaarde die op de verpakking staat. Negen op de tien producten blijken - zoals verwacht - te veel vetten en/of suikers te bevatten. De keuze voor een gezonde snack is dus moeilijk. Het is dan ook hoog tijd dat er een gezondheidslabel op alle voedingsproducten komt.

De Nutri-Score, een betrouwbaar label

De Nutri-Score is een eenvoudig visueel hulpmiddel waarmee je in een oogopslag de voedingswaarde van een product kunt aflezen. Het label bestaat uit vijf letters, van A (hoogste score) tot E (laagste score) die worden versterkt door een kleur die varieert van groen (beste) tot rood (slechtste). Het label is gebaseerd op de aanwezigheid van positieve elementen (vezels, proteïnen, fruit, noten) en negatieve (kilocalorieën, verzadigde vetzuren, suikers en zout).

Nutri-Score

Supermarkten doen mee

We hebben er bij de supermarkten, fabrikanten en de overheid op aangedrongen dat de Nutri-Score zou worden ingevoerd. Nu is het zover. Het ministerie van Volksgezondheid stelt de voedingssector voor om het label op vrijwillige basis te gebruiken.

De supermarkten Delhaize, Colruyt en Intermarché zetten het label al op enkele producten, en Carrefour gaat hetzelfde doen. Ook sommige fabrikanten zoals McCain en Danone gebruiken het label op enkele producten.

Wij vinden dat de Nutri-Score als enige label op alle voedingsproducten moet worden gezet. We roepen de voedingssector daarom op hier zo snel mogelijk werk van te maken. We betreuren dat sommige multinationals - zoals Nestlé, Coca-Cola, Unilever en Mondelez - weigeren de Nutri-Score te gebruiken en een minder duidelijk alternatief voorstellen.

Tegenwicht tegen kindgerichte marketing

Als de Nutri-Score wordt verplicht op alle voedingsproducten, ook op de talloze snacks voor kinderen, kan het label fungeren als tegenwicht tegen de vele verpakkingen met figuurtjes uit bekende kinderfilms en -programma’s. Die hebben maar één doel: kinderen aantrekken. Maar op enkele uitzonderingen na hebben alle producten met populaire figuurtjes een slechte Nutri-Score volgens onze test met tussendoortjes.

Naar de koopwijzer tussendoortjes

Wij hebben ook de Nutri-Score in onze koopwijzer ontbijtgranen gebruikt.

Naar onze koopwijzer ontbijtgranen


Afdrukken Versturen via e-mail