Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Delhaize en Colruyt strijden om tweede "Ik ben meer dan mijn kassaticket"-award

07 december 2020

Een expertenjury nomineerde twee supermarktinitiatieven die zich inzetten voor gezonde en duurzame voeding voor kinderen en jongeren: “Superplus” van Delhaize en “De Pottenlikkers” van Colruyt. Nu is het aan jou om het eindoordeel te vellen.

De “Ik ben meer dan mijn kassaticket”-award zet dit jaar initiatieven in de verf die gezonde en duurzame voeding aantrekkelijk willen maken voor jongeren en kinderen. Verschillende supermarktketens zonden projecten in, maar slechts twee initiatieven van Delhaize en Colruyt voldeden aan de verwachtingen van de expertenjury. Het publiek beslist nu welke van de twee initiatieven met de prijs gaat lopen: “Superplus” van Delhaize of “De Pottenlikkers” van Colruyt.

Superplus is het nieuwe getrouwheidsprogramma van Delhaize dat gezonder eten ook letterlijk goedkoper maakt. Bovendien werkt Delhaize samen met Disney recepten uit in het stripalbum De Magische Keuken. De Pottenlikkers is dan weer een samenwerking van Colruyt en Studio 100. Via een educatief kookprogramma voor en door kinderen promoten ze evenwichtige voeding bij kinderen.

Weinig kanshebbers

In de evaluatie beoordeelde onze jury alle inzendingen op een aantal criteria. Is er een invloed op de eetgewoonten van kinderen en jongeren? Wordt het aanbod van gezonde voeding verbeterd? Verhoogt het initiatief het gebruiksgemak en de aantrekkelijkheid van deze producten? En is er bijkomende impact op de sociale, economische en ecologische dimensie van duurzaamheid?

De meeste ingezonden initiatieven voldeden niet aan al deze vereisten, oordeelde de jury uiteindelijk, en enkel de projecten van Delhaize en Colruyt gingen door naar de publieksstemming. Dat slechts twee projecten de kritische toets van de jury doorstonden, is enigszins teleurstellend. Gezonde eetpatronen stimuleren van kindsbeen af, is nochtans een absolute must. Bijna één op de vijf 12-jarigen heeft immers overgewicht.

Stem mee voor jouw favoriet

Beide initiatieven werken met bekende mediabedrijven gespecialiseerd in populaire kinderformats om gezonde voeding aantrekkelijk te maken bij de jonge doelgroep, zowel buiten als binnen de winkelomgeving. Het initiatief van Delhaize is bovendien ingebed in een langetermijnstrategie rond gezondheid, waarbij ook het voedingsaanbod structureel gezonder wordt gemaakt.

Wie de uiteindelijke winnaar wordt van de “Ik ben meer dan mijn kassaticket”-award, bepaalt het publiek. Je kunt nog tot en met 10 januari jouw stem uitbrengen. Lees hier het volledige juryrapport.

 
“Ik ben meer dan mijn kassaticket” is een burgerbeweging die duurzame voeding in de supermarkt de gewoonste zaak van de wereld wil maken. Het is een samenwerking tussen Rikolto, Fairtrade Belgium, FairtradeGemeente, Ferm, Gezinsbond, en Test Aankoop. Het Vlaams Instituut Gezond Leven en het retail-platform Gondola zetten mee hun schouders onder deze award.