Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Test Aankoop daagt supermarkten opnieuw uit

29 september 2020

Samen met Rikolto, Gezinsbond, Fairtrade Belgium en Gezond Leven dagen we voor het tweede jaar op rij onze supermarkten uit voor de ik ben meer dan mijn kassaticket Award. Ditmaal focussen we op initiatieven die gezonde en duurzame voeding voor kinderen en jongeren gemakkelijk en aantrekkelijk maakt.

Goede voeding is een cruciaal element in de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Toch blijkt uit onderzoek dat een aanzienlijk deel van de kinderen tussen 2 en 14 jaar in ons land overgewicht heeft en dat dit toeneemt met de leeftijd. De hoogste cijfers zien we rond 12 jaar: bijna 1 op 5 kinderen van deze leeftijd heeft overgewicht. Grootste boosdoeners zijn gesuikerde dranken, koekjes en andere zoetigheid.

Supermarkt beïnvloedt onze eetgewoonten

Daar iets aan veranderen, vergt aanpassingen in onze voedingsgewoonten en dus ook in ons aankoopgedrag. Daar spelen supermarkten een belangrijke rol in. Het is dé omgeving waar gezinnen de meeste voedingskeuzes maken, voor en met hun kinderen.

Geen wonder dat alle supermarkten gezondheid tot een kernthema hebben verheven in hun communicatie met de klant. Het is immers iets wat steeds meer Belgen ook van hen verwachten. Maar hoe geloofwaardig zijn de engagementen? En zorgen hun acties er ook echt voor dat de winkelkar gezonder gevuld raakt, zodat kinderen en jongeren meer groenten op hun bord leggen en minder vaak naar koeken en frisdrank grijpen? Dat willen wij en onze partners achterhalen.

Diverse jury zoekt naar impact op lange termijn

De jury voor de award, waar ook wij deel van uitmaken, bestaat uit een mix van experts die een hart hebben voor landbouw, voeding, gezondheid marketing, retail en duurzaamheid. Dat heeft als voordeel dat we de impact van de initiatieven vanuit verschillende perspectieven kunnen beoordelen. In de evaluatie zal de jury kijken naar tal van criteria. Bijvoorbeeld de mate waarin het initiatief het gezond voedingsaanbod verbetert, het gebruiksgemak voor de consument en de bijkomende impact die er gerealiseerd wordt op de sociale, economische en ecologische dimensie van duurzaamheid.

Omdat het bijsturen van eetgewoonten een werk van lange adem is, staat impact op lange termijn centraal. Een kortlopende promo-actie komt dus niet in aanmerking. Supermarkten hebben nog tot eind oktober om initiatieven in te dienen. In november zal de jury haar evaluatie doen. In december zal worden bekendgemaakt welke acties genomineerd zijn. Dit zullen we uiteraard ook laten weten op onze website. Vanaf dat moment kunnen jullie zelf ook je stem uitbrengen. In januari volgt de uitreiking in samenwerking met retailmagazine Gondola. 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

3 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/12/2019

Zo te zien volg ik al heel wat aanbevelingen van de Test Aankoop voedingsexperts zoals minder vlees eten (ik eet er geen), meer noten, zaden en volkoren granen eten. Maar aangezien ik een zoetebek ben, kan ik het toch niet laten om geregeld iets te veel zoetigheden te nuttigen...

Om dat toch enigszins onder controle te houden probeer ik een weekmenu op te stellen zodat ik weet wat ik moet kopen en wat ik zal eten. Op die manier doe ik dan ook minder impulsieve aankopen die misschien ongezond zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/07/2020
, Gereageerd:

goed van je ik eet al meer dan 20 jaar geen vlees :)

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2020
, Gereageerd:

Mooi, een zeer goed initiatief! Een gezond en evenwichtig voedingspatroon is heel belangrijk in het dagelijks leven. ^Bertrand