Nieuws

Is permanente zomertijd goed voor ons lichaam?

22 oktober 2020

Dit weekend draaien we de klok een uurtje terug. Misschien voor de laatste keer, want het Europees Parlement stemde vorig jaar al voor de afschaffing van de uurwisseling in 2021. Of het dan permanent zomer- of wintertijd wordt, blijft nog een vraagteken. Al zou zomertijd een slechte keuze zijn op gezondheidsvlak.

Toen de uurwisseling in de jaren ‘70 werd ingevoerd, was dit louter om economische redenen en ook nu het om de afschaffing gaat, wordt er hoofdzakelijk gekeken naar het economische aspect van het verhaal. En toch is de impact van zo’n uurwisseling op je lichaam niet te onderschatten.

Licht reset onze interne klok

Ons lichaam draait op een interne klok. Door de millenia heen is deze lichtjes gewijzigd. Vandaag bedraagt deze ongeveer 24 uur en 10 minuten. We spreken daarom van een circadiaans ritme. Van nature zou je dus elke dag 10 minuten later gaan slapen en ook opstaan. Na een week zou dat een uur zijn, na een maand zou je, puur volgens je interne klok. 4 uur later gaan slapen.

Elke ochtend wordt je circadiaans ritme echter gereset. Vergelijk het met een mechanisch uurwerk dat je iedere morgen een beetje terugdraait. Die reset gebeurt voor een groot gedeelte door natuurlijk licht. Licht geeft je lichaam het signaal: dit is het begin van de dag, vanaf nu moet je ge-middeld 16 uur wakker blijven. En dat signaal is, door het verschil in lichtsterkte, veel sterker bij natuurlijk zonlicht dan bij kunstlicht. Andere factoren zoals omgevingstemperatuur en gedrag zoals dagelijks opstaan op hetzelfde uur ... helpen eveneens om dagelijks je circadiaans ritme te corrigeren, maar licht is hoe dan ook een hele belangrijke factor.

Ritme ontregeld

Indien we kiezen voor permanente zomertijd, zou de zon slechts vier maanden per jaar voor 7 uur opkomen, bij permanent winteruur ongeveer zeven maanden. Maar permanente zomertijd zou ook betekenen dat we tijdens de korte winterdagen pas rond half tien ‘s ochtends het eerste daglicht zouden zien. Ons lichaam krijgt dan pas een signaal dat het moet resetten. En dat kan op termijn wel degelijk gezondheidsproblemen veroorzaken. Je circadiaans ritme kan ontregeld geraken, met gevolgen voor je slaap- en waakkwaliteit. En dit kan op zijn beurt vermoeidheid en stemmingsproblemen in de hand werken. Het winterdipje dat sommigen onder ons nu kennen, zou dan wel eens langer kunnen duren ...

Dus hoewel de term “zomertijd” aanlokkelijk klinkt, is voor de meeste mensen in onze contreien wintertijd de meest geschikte keuze. Het gros van de mensen moet tussen 6 uur en 8 uur opstaan, dus in de ideale situatie is het dan best licht het hele jaar door.

Blijft die uurwisseling bij jou vaak lange tijd nazinderen in je lichaam. Neem dan zeker eens een kijkje in ons dossier slapeloosheid.

Naar ons dossier slapeloosheid