Antwoord van expert

Wat is een wachttijd in een hospitalisatieverzekering en wat is de rol ervan?

25 april 2024
Waarom is er een wachttijd bij hospitalisatieverzekeringen?

25 april 2024
Ben je op zoek naar een hospitalisatieverzekering en vraag je je af wat de wachttijd is? In dit artikel leggen we uit wat het doel ervan is, hoe het je recht op vergoeding beïnvloedt en hoe je de beste hospitalisatieverzekering kiest.
Glass.Mapper.Sc.Fields.Image
Diane Hendrickx
Verzekeringsexperte
Door een wachttijd in te voeren willen verzekeraars opportunistisch gedrag voorkomen en misbruik ontmoedigen.

Wat is de wachttijd bij een hospitalisatieverzekering?

De wachttijd, ook wel wachttermijn of wachtperiode genoemd, is een periode die ingaat op het moment dat je hospitalisatieverzekeringscontract van kracht wordt en waarin je nog geen dekking hebt (of een deel ervan).

"Met andere woorden, als je tijdens deze wachtperiode in het ziekenhuis wordt opgenomen, worden je kosten niet (volledig) vergoed door de verzekeraar, ook al heb je de volledige premie al betaald", legt onze verzekeringsexpert Diane Hendrickx uit.

Je krijgt daarom pas volledig toegang tot de diensten die door jouw verzekeringscontract worden gedekt als de wachttijd is verstreken.


Terug naar boven

Waarom een wachttijd?

De wachttijd wordt vaak ingevoerd om opportunistisch gedrag te voorkomen en misbruik tegen te gaan, vooral in het geval van reeds bestaande ziekten of specifieke aandoeningen (zoals zwangerschap). Een verzekering is namelijk bedoeld om je te beschermen tegen onvoorziene gebeurtenissen, niet tegen gebeurtenissen die al hebben plaatsgevonden of die op korte termijn te voorzien zijn.

"Door deze wachttijd in te voeren, proberen verzekeraars te voorkomen dat mensen vlak voor een geplande medische ingreep een hospitalisatieverzekering afsluiten en hun polis meteen daarna opzeggen", legt onze expert uit.

Het idee is om consumenten aan te moedigen vooruit te denken en een hospitalisatieverzekering af te sluiten voordat er problemen ontstaan.

Terug naar boven

Soorten en duur van wachttijden

De duur van een wachttijd varieert meestal van 3 tot 6 maanden, afhankelijk van het contract. Er zijn twee soorten wachttijden:

  • De algemene wachttijd, die geldt voor het hele contract.
  • De aanvullende wachttijd (mogelijk hoger), die van toepassing kan zijn op bepaalde dekkingen.

"Als deze bijkomende wachttijd langer is dan de algemene wachttijd," legt Diane Hendrickx uit, "gaat het hele contract in op het einde van de algemene wachttijd, met uitzondering van de dekking(en) waarvoor een specifieke wachttijd geldt. Deze gaan pas in aan het einde vande wachttijd".

De voordelen die voornamelijk beïnvloed worden door een extra wachttijd zijn:

  • Zwangerschap: als je een hospitalisatieverzekering afsluit terwijl je zwanger bent, kan een wachttijd van 6 tot 9 maanden worden opgelegd, afhankelijk van de polis.
  • Reeds bestaande ziekten: de dekking voor hospitalisatiekosten in verband met een ziekte die bestond voordat de polis van kracht werd, kan variëren van 6 tot 12 maanden. Voor eenpersoonskosten en toeslagen kan de beperking permanent zijn of na 3 of 5 jaar (vanaf de ingangsdatum van jouw polis) vervallen.

Voorbeeld: Een verzekerde heeft een ziekte die al bestond voordat de polis werd afgesloten. De wachttijd is 6 maanden. Stel dat de verzekerde na 2 jaar wordt opgenomen in een eenpersoonskamer als gevolg van deze ziekte. De wachttijd is voorbij, dus de verzekeraar moet ingrijpen. Als het contract echter bepaalt dat eenpersoonskamertoeslagen (extra kosten en honoraria) de eerste 3 of 5 jaar niet gedekt zijn, worden deze bedragen niet vergoed door de verzekeraar, zelfs als de premie voor een eenpersoonskamer is betaald.


Terug naar boven

Wanneer is de wachttijd niet van toepassing bij ziekenhuisopname?

Bij een ongeval

De wachttermijn is niet van toepassing als de kosten of ziekenhuisopname het gevolg zijn van een - per definitie onvoorzien - ongeval dat plaatsvond na het afsluiten van de polis.

Als je van hospitalisatieverzekering verandert

Als je al een hospitalisatieverzekering hebt en van polis verandert, is het mogelijk dat je geen wachttijd moet doorlopen wanneer je een nieuwe polis afsluit.

"Als je bijvoorbeeld een collectieve hospitalisatieverzekering hebt via je werkgever en je verlaat je job, dan kan je misschien een individuele hospitalisatieverzekering afsluiten bij dezelfde verzekeraar, zonder wachttijd,"legt Diane Hendrickx uit.

Bovendien vereisen sommige contracten geen algemene wachtperiode meer als de consument al verzekerd was voor een soortgelijk product bij een andere verzekeraar. Om te weten of dit van toepassing is, raden we je aan om na te gaan wat er in de algemene voorwaarden van het contract staat.

Terug naar boven

Hoe kies ik de beste hospitalisatieverzekering?

Wachttijden kunnen sterk verschillen van verzekeraar tot verzekeraar, dus dit criterium kan een rol spelen bij je keuze voor een hospitalisatieverzekering, maar je zult zelden een contract vinden dat er niet in voorziet.

Andere factoren kunnen van invloed zijn op je beslissing om het ene contract te tekenen in plaats van het andere:

  • Kamertypes en supplementen: Als je kiest voor een opname in een eenpersoonskamer, dan zal dit gepaard gaan met kamer- en honorariumtoeslagen. Deze worden alleen gedekt als je een verzekering afsluit die opname in een eenpersoonskamer dekt. Uiteraard zal de premie dan hoger zijn.
  • Premies: Weinig contracten beloven een constante premie nadat je de polis hebt afgesloten. In feite, en afhankelijk van de gekozen opties, de regio en het eigen risico, stijgen de premies over het algemeen met de leeftijd en indexering. Leeftijdsgebonden verhogingen worden over het algemeen stapsgewijs toegepast (bijvoorbeeld een verhoging van 10% om de 5 jaar).
  • Indexering van verzekerde bedragen: De kosten voor gezondheidszorg stijgen en de premies die polishouders betalen worden regelmatig geïndexeerd (en dus duurder). Om een aantrekkelijke dekking te behouden, is het belangrijk dat de verzekerde bedragen ook worden geïndexeerd, wat niet altijd het geval is.
  • Bestaande gezondheidsproblemen: Sommige polissen dekken de kosten van ziekenhuisopname in verband met een reeds bestaande aandoening, andere niet.
  • Onderlinge of particuliere maatschappij: Sommige onderlinge polissen kunnen qua kwaliteit concurreren met die van particuliere verzekeraars en hun premies zijn vaak betaalbaarder.

"Het doel van het spel", zegt Diane, "is om de verschillende aanbiedingen te vergelijken op basis van je specifieke behoeften, je gezondheidstoestand en je financiële situatie, en degene te kiezen die de beste combinatie van dekking en prijsbiedt".

Hoe kies je een hospitalisatieverzekering

Terug naar boven

De beste hospitalisatieverzekering voor jouw profiel

In onze vergelijker hospitalisatieverzekeringen bieden we je de beste hospitalisatieverzekeringen op basis van jouw profiel.

Vul je voorkeuren in op ons formulier om een lijst te ontvangen van de polissen die het best bij jouw behoeften passen.

Naar de vergelijker hospitalisatieverzekeringen


Terug naar boven

Aanbevolen voor jou