Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Middeltjes voor erectieproblemen: informatie of manipulatie?

11 oktober 2011 Gearchiveerd
middeltjes voor erectieproblemen

11 oktober 2011 Gearchiveerd

Reclame voor geneesmiddelen is verboden, maar dat houdt sommige fabrikanten niet tegen. Om dit te omzeilen maken ze simpelweg reclame voor... de ziekte zelf!

Een tijdje geleden, in 2009, stelden we al vast dat het farmaceuticabedrijf Eli Lilly via een anonieme website pseudoinformatie verspreidde, in de hoop zo de verkoop van Cialis, een middel tegen erectieproblemen, aan te zwengelen. Op het eerste gezicht leek het om een louter informatieve website te gaan van een schijnbaar objectieve bron, die wist te vertellen dat één op de drie veertigers last heeft van erectieproblemen en dat men gelukkig bij de dokter terechtkan voor een remedie. Het bedrijf blijkt echter enorm hardleers, want het probeert opnieuw met dezelfde list zijn product aan de man te brengen.

Wetenschappelijke info is maar schijn

In eerste instantie trekken de radiospotjes de aandacht. De luisteraar krijgt te horen dat erectiestoornissen een ernstig gezondheidsprobleem zijn voor één op de drie veertigers, of maar liefst 30 miljoen Europeanen. Gelukkig "bestaan er oplossingen", klinkt het in het reclamespotje. Op de bijhorende website, die ondertussen van naam is veranderd en nog steeds de naam van het bedrijf niet vermeldt, vindt de nietsvermoedende consument ogenschijnlijk objectieve en wetenschappelijke informatie.

De site lijkt goede intenties te hebben en benadrukt dat 80 % van de erectiestoornissen een biologische oorzaak zou hebben, wat impliceert dat er ook een doeltreffende behandeling bestaat in de vorm van een geneesmiddel. Het enige wat u moet doen is uw dokter raadplegen. Over de mogelijke risico's en bijwerkingen van een medische behandeling wordt met geen woord gerept. Om de beweringen nog wat meer wetenschappelijke geloofwaardigheid te geven, wordt de campagne gesteund door de Belgian Society for Sexual Medicine, een in 2008 opgerichte vzw. Een kleine blik op de lijst met de oprichters maakt echter snel duidelijk dat het gaat om wetenschappers die banden hebben met Eli Lilly, als spreker en/of als consultant. Gezond wantrouwen is hier dus op zijn plaats.

Risico's worden verzwegen

De website moet de consument dus niet zozeer informeren, maar vooral bang maken en aansporen tot een doktersbezoek. Ondertussen benadert Eli Lilly ook dokters, zodat zij uiteindelijk het middel Cialis zullen voorschrijven aan hun patiënten. Zo plaatst het advertenties voor Cialis in vakbladen en deelt het exemplaren uit van het Belgian Journal for Sexual Health, uitgegeven door de eerder vernoemde vzw, met hierin artikels over Cialis. Dokters krijgen uiteraard ook vertegenwoordigers van het bedrijf over de vloer om het middel aan te prijzen.

Maar wat is er nu eigenlijk aan van het middel Cialis? Ondanks de onschuldige informatiecampagne houden dergelijke middelen wel degelijk risico's in. Cialis bijvoorbeeld bevat het actieve bestanddeel tadalafil, wat heel wat bijwerkingen kan veroorzaken, zoals hoofdpijn, een opgeblazen gevoel, rugpijn, spierpijn, gehoorproblemen en problemen met het zicht, die zelfs kunnen leiden tot blindheid. Oppassen dus met reclameboodschappen die worden verpakt als informatiecampagnes, en toch liever vertrouwen op een écht onafhankelijke bron.


Afdrukken Versturen via e-mail