Nieuws

Hoe houd ik me aan goede voornemens?

06 januari 2023
goede voornemens volhouden 2023

Hoe gaat het met jouw goede voornemens? Het jaar 2023 is nog maar net begonnen, en misschien vraag je je al af waar je motivatie voor je goedbedoelde voornemens is gebleven. Heb jij moeite je aan je voornemens te houden? Lees onze tips! 

“Morgen begin ik echt”, horen we onszelf zeggen op oudejaarsavond terwijl we nog een glas champagne inschenken. De feestdagen zijn bij uitstek de gelegenheid om ons nog een keertje volledig te laten gaan, want in het nieuwe jaar gaan we écht stoppen met roken, gezonder eten en vaker sporten. Maar nu 1 januari alweer een paar dagen achter ons ligt, stellen we onszelf massaal de vraag hoe we die goede voornemens de rest van het jaar gaan volhouden.

Tips voor het volhouden van je goede voornemens

Het is nooit te laat om je goede voornemens nog eens te herzien. Is het écht realistisch om vijf dagen per week naar de fitness te gaan terwijl je daarvoor nooit ging? Wij hebben een paar tips voor je zodat je je goede voornemens dit jaar wél volhoudt.

1. Creëer een duidelijk doel
2. Ga op zoek naar motivatie
3. Maak een goede planning
4. Bereid je voor op tegenslagen
5. Maak het zo aangenaam mogelijk

1. Creëer een duidelijk doel

Welk goed voornemen heb jij? Wil je bijvoorbeeld meer gaan bewegen dit jaar? Dan kun je je voornemen om bv. drie keer per week een half uurtje te gaan fietsen. Het is belangrijk dat je jouw doel zo concreet mogelijk maakt. Zo weet je precies wat je te doen staat en kun je zelf ook makkelijk je vooruitgang opvolgen. Wees wel realistisch en leg de lat in het begin niet te hoog. Heb je zelden gesport, dan heeft het weinig zin om als eerste doel meteen te stellen dat je volgende maand een marathon loopt.

2. Ga op zoek naar motivatie

Om je kans op een duurzame gedragsverandering te vergroten, is het belangrijk dat jij er zélf voor kiest om te veranderen. Druk vanuit buitenaf werkt doorgaans niet erg goed. Schrijf vervolgens alle voordelen van je goede voornemen op een briefje. Als je een moeilijk moment hebt, kun je op het briefje spieken (“Waarom doe ik dit nu ook alweer?”). Sta ook eens stil bij wat je tegenhoudt. Is dit écht een onoverbrugbare hindernis of maak je dat jezelf maar wijs?

3. Maak een goede planning

Bepaal op voorhand waar en wanneer je werk gaat maken van je doel. Wil je minderen met roken? Plan dan van tevoren de momenten in wanneer je een sigaret gaat roken: als het geplande tijdstip om te roken is aangebroken, dan ga ik naar buiten om een sigaret te roken (om 8u, 9u30, 11u, 12u30, 14u …). Wil je vaker sporten? Dan kun je vaste dagen inplannen: als ik op woensdag, donderdag en zaterdag ‘s morgens opsta, dan ga ik meteen een half uurtje joggen. Voorzie voor jezelf in het begin geheugensteuntjes. Zet bijvoorbeeld een alarm in je gsm of hang post-its op.

4. Bereid je voor op tegenslagen

Het is goed om in het begin van je parcours al eens na te denken over welke problemen je pad kunnen kruisen en hoe je hiermee om zult omgaan. Probeer de mogelijke oplossingen opnieuw zo concreet mogelijk te maken en visualiseer ze zoveel mogelijk. Enkele voorbeelden:

  • Als ik te moe ben om te fietsen, dan luister ik eerst naar muziek om mezelf op te peppen.
  • Als ik te zenuwachtig ben om zittend te mediteren, dan probeer ik het al wandelend.
  • Als ik na 10 min. Nog drang heb om te snoepen, dan sta ik mezelf toe om te snoepen, maar enkel met volle aandacht en in slow motion. 

Vind je geen oplossing voor een bepaalde hindernis? Dan is het misschien beter om je doel bij te stellen naar een realistischer doel.

5. Maak het zo aangenaam mogelijk

Als je het gedrag niet “leuk” kunt maken, kun je het wellicht op de één of andere manier misschien wel minder “lastig” maken, zodat het je (iets) minder wilskracht kost om jezelf ertoe te motiveren. Wil je gezonder eten, dan kun je bijvoorbeeld het klaarmaken van het eten al minder “lastig” maken door voor eenvoudige en snelle recepten te kiezen.

Heb je misschien specifieke tips nodig bij het stoppen van roken, meer bewegen of gezonder eten? Benieuwd waarom jezelf belonen niet altijd de beste manier is om jezelf te motiveren? Lees dan ons volledige dossier over goede voornemens.

Naar dossier goede voornemens