Persbericht

Veel klachten over geblokkeerde rekeningen bij BNP Paribas Fortis

24 januari 2024
placeholder

24 januari 2024
Testaankoop krijgt sinds gisterenavond veel klachten van klanten bij BNP Paribas Fortis en het vroegere bpost bank, voornamelijk omdat ze plots geen toegang meer hebben tot de app, niet meer aan hun rekeninguittreksels kunnen of zelfs geconfronteerd worden met een geblokkeerde rekening. De klachten kaderen allemaal in de overname van bpost bank door BNP Paribas Fortis, die sinds maandag is ingegaan.
Het is absoluut onaanvaardbaar dat klanten door de overname zo veel hinder ondervinden, vindt Testaankoop. De technische problemen met de app en de bankkaarten die plots niet werken, moeten zo snel mogelijk opgelost worden, en de getroffen klanten moeten een vergoeding krijgen. Daarnaast is het ook onbegrijpelijk dat sommige klanten hun rekeningen geblokkeerd zien. Dit zou te wijten zijn aan een probleem met kredietwaardigheid in het verleden (een faillissement bijvoorbeeld), maar minstens hadden deze klanten dan ruim op voorhand op de hoogte moeten gesteld zijn. 

Sinds de overname is aangekondigd, in september vorig jaar, kaart Testaankoop al een aantal evoluties aan die nadelig zijn voor digitaal minder onderlegde klanten. “Zo verdwijnen de SELFbanking-toestellen bij bpost bank”, haalt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, aan. “Klanten worden op deze manier echt gepusht richting een digitalere dienstverlening, of ze zullen moeten bijbetalen.” Dat geldt bijvoorbeeld voor wie tot nu toe de Postcheque-rekening had bij bpost bank: in plaats van 24 gratis manuele verrichtingen, worden dat er nog slechts 6, waarbij elke bijkomende transactie 2 euro kost (of 5 euro per maand voor een onbeperkt aantal). En wie gratis zijn rekeninguittreksels thuis kreeg opgestuurd, zal daar vanaf nu voor moeten betalen (1 euro + verzendkosten). “Met al die ingrepen om digitaler te worden, mag je toch tenminste verwachten dat de bankkaarten en applicatie de hele tijd toegankelijk blijven”, vult Laura Clays nog aan.

Wie ook problemen of vragen heeft, kan Testaankoop bereiken op het nummer 02 542 32 00 (maandag tot vrijdag, van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u).

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.