Persbericht

Naamscontrole bij bankrekeningnummers vanaf vandaag bij verschillende Belgische banken, Testaankoop blij met nieuwe hulp tegen fraude

30 juni 2025
El IBAN y otros números de la cuenta

30 juni 2025
Klanten van Argenta en KBC zullen vanaf vandaag bij overschrijvingen die ze zelf invoeren via internetbankieren te zien krijgen of de naam van de begunstigde wel klopt. Hetzelfde bij BNP Paribas Fortis, maar dan voor overschrijvingen in de app. De banken zijn bij de eersten in België met een systeem van naamscontrole. Dat wordt verplicht tegen oktober, maar Febelfin liet eerder al weten dat banken in de aanloop naar de wettelijke startdatum de naamscontrole zouden uitproberen

Consumentenorganisatie Testaankoop is blij dat het systeem er eindelijk komt, ze vraagt al jaren voor meer maatregelen om bepaalde vormen van online fraude moeilijker te maken.

Zo zal het moeilijker worden voor oplichters om facturen te onderscheppen om er hun eigen rekeningnummer op te zetten, of zullen oplichters die zich voordoen als een familielid met een nieuw bankrekeningnummer ook sneller door de mand vallen. Als de naam van de begunstigde niet overeenkomt met de officiële naam van de houder van de rekening, krijgt de consument namelijk een waarschuwing te zien. Dubbelchecken is in zo’n geval aangewezen. 
Een groen vinkje daarentegen betekent niet dat er geen oplichters aan het werk kunnen zijn, en de naamscontrole kan ook niet elke vorm van phishing en online fraude tegengaan.

Denk maar aan situaties waarbij je onbewust gegevens hebt doorgegeven aan een oplichter, via een fake betalingslink of fake QR-code bijvoorbeeld”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Om dat soort van fraude te bemoeilijken, vragen we nog meer maatregelen. Zo zou er een extra check van de bank moeten komen bij overschrijvingen van grote bedragen, naar nieuwe contacten, of naar het buitenland. Een sms’je bijvoorbeeld, waarin jij kan aangeven of je de overschrijving effectief wilt, zoals nu soms al gebeurt om je in te loggen bij een website op een nieuwe computer.”

Wie toch opgelicht wordt, contacteert best zo snel mogelijk het anti-fraudenummer van zijn bank, dat 24/7 bereikbaar is. Je kan deze nummers terugvinden op de website van Cardstop. Dien ook altijd klacht in bij de politie.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.