Steeds minder gezinnen hebben financiële problemen, toont Consumentenbarometer van Testaankoop, maar reizen en uitstapjes blijven uitdagingen

Consumentenbarometer
Morgen, 15 maart, is het dag van de consument en dus presenteert Testaankoop naar goede gewoonte haar Consumentenbarometer. Die geeft een overzicht van de financiën van Belgische gezinnen, gebaseerd op een representatieve bevraging bij meer dan 3.000 Belgen tussen 25 en 79 jaar oud. Zes categorieën van uitgaven worden bekeken: woning, gezondheid, voeding, mobiliteit, vrije tijd en onderwijs.
Het goede nieuws is dat Belgische gezinnen voor het tweede jaar op rij aangeven minder financiële problemen te hebben, en dat in 5 van de 6 categorieën. Enkel onderwijs blijft een financieel uitdagende uitgavepost.
Vooral de verdere dalingen in energieprijzen voelen de Belgen in de portefeuille. 33% van de gezinnen geeft aan het voorbije jaar moeite te hebben gehad met de energiefactuur. Dat is nog steeds erg veel, maar een significante daling tegenover 2023 (36%) en 2022 (40%).
“Anderzijds toont de bevraging wel aan dat steeds meer gezinnen moeite hebben met andere kosten van een woning”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Zo geeft maar liefst 43% van de gezinnen aan dat het onderhoud van een woning financieel moeilijk is. 16% van de gezinnen heeft moeite met de lening af te betalen. Dat is een pak meer dan in 2023, toen respectievelijk 37% en 11% van de gezinnen aangaf hier moeite mee te hebben.”
Vakanties worden steeds minder betaalbaar
In 2023 had 50% van de Belgische gezinnen moeite om een jaarlijkse vakantie te kunnen betalen. Voor 2024 was dat aantal al gestegen tot 53%. Voor de helft van hen is dat zelfs zeer moeilijk. Daguitstapjes en restaurantbezoeken zijn ook een uitdaging: respectievelijk 47% en 46% van de Belgen kan zich dat niet zomaar permitteren.
Ook sommige gezondheidsuitgaven blijken Belgische gezinnen financiële kopzorgen te geven. 37% heeft moeite met brillen, hoorapparaten en dergelijke medische uitgaven, 29% verschiet van de kosten voor tandzorg.
Daarnaast blijft voeding een belangrijke uitgavenpost, hoewel die financieel draaglijker is geworden. De voedingsinflatie daalde in 2024, en dat blijkt ook uit de Consumentenbarometer. Vis, vlees en veggie is nog altijd voor 31% van de gezinnen een moeilijke uitgave, maar in 2023 was dat voor 36% het geval. Groente en fruit is nu voor 24% van de Belgen financieel uitdagend, terwijl dat in 2023 nog voor 28% zo was.
“Onze barometer maakt duidelijk dat de rekening in de supermarkt voor veel gezinnen een financieel pijnpunt blijft”, zegt Laura Clays. “Onze nieuwe regering moet hier voldoende aandacht aan geven, bijvoorbeeld door te controleren dat prijsverhogingen in de supermarkt enkel gebeuren als ze te verantwoorden zijn, en dat prijzen niet op een misleidende manier worden voorgesteld. Ook al gaat het iets beter dan vorig jaar, de Belgen blijven financieel fragiel. Nog altijd 55% van hen heeft moeite om op het einde van de maand een bedrag te sparen. En nog altijd 8% van de gezinnen staat onder serieuze financiële druk en geeft aan in elk van de - voor hem relevante - categorieën moeite te hebben om de rekeningen te betalen.”

Toegang pers