Persbericht

De ‘truc met de twee spaarrekeningen’: Testaankoop kaart lage rentes bij historische spaarrekening van ING aan

22 januari 2025
Enquête meer rendement voor spaarrekeningen

22 januari 2025
Consumentenorganisatie Testaankoop is al langer zeer ontevreden met de lage rentes die banken blijven aanbieden op hun spaarrekeningen. Of toch: op de spaarrekeningen die al lang bestaan en waar de meeste van hun trouwe klanten hun geld op hebben staan. Om goed over te komen bij nieuwe klanten en hoog te eindigen in vergelijkers, openen sommige banken namelijk een tweede soort spaarrekening met veel hogere rentes. Zo trekken ze nieuwe klanten aan met een aantrekkelijker tarief, maar blijven de trouwe klanten in de kou. Deze ‘truc met de twee spaarrekeningen’ ziet Testaankoop nu bij grootbank ING. Wie klant is, checkt maar beter welke van de twee spaarrekeningen hij heeft.

ING Oranje boekje of ING Spaarrekening?

ING heeft twee spaarrekeningen die qua voorwaarden enorm op elkaar lijken. Het zijn zogenoemde ‘categorie A’ spaarrekeningen, klassieke spaarrekeningen zonder limiet op de gestorte bedragen of zonder leeftijdsvoorwaarden. Het ‘ING Oranje boekje’ is een spaarrekening die al erg lang bestaat, en waarop waarschijnlijk het merendeel van de trouwe klant z’n spaargeld heeft staan. En dan de recent geïntroduceerde ‘ING Spaarrekening’. Het Oranje boekje wordt niet meer gecommercialiseerd, maar blijft dus wel actief. Nochtans: het Oranje boekje is in elk opzicht minder interessant dan de nieuwe spaarrekening.

Het Oranje boekje heeft sinds 1 januari een basispremie van 0,20% en een getrouwheidspremie van 0,10%. De nieuwe spaarrekening, waar ING mee uitpakt op haar website, heeft een basispremie van 0,25% en een getrouwheidspremie van 1,50%! Er is dus voor geen enkele consument nog een reden om te blijven bij het Oranje boekje, elke huidige klant van ING zal beter af zijn door te switchen.

 

‘Ik houd rekening met de belangen van de cliënten’

Testaankoop vraagt zich af waarom ING het Oranje boekje behoudt, en stelt zich de vraag of commerciële belangen misschien een rol spelen. Minstens zou de bank haar klanten duidelijk en proactief moeten informeren over de voordeligere optie, vindt de consumentenorganisatie.

Dat ING zo handelt vinden wij zeer laakbaar”, stelt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Zeker nu de verplichting voor bankiers om een eed af te leggen is ingevoerd. De eed legt elke medewerker van een bank die in contact komt met klanten onder meer op om ‘rekening te houden met de belangen van de cliënt’. In dit geval handelt ING niet in het belang van haar vele klanten die nog altijd het Oranje boekje hebben. We hebben dan ook de FSMA, de toezichtsautoriteit van de banken, op de hoogte gebracht van de situatie.”

Klanten die nog een Oranje boekje hebben, kunnen zelf al actie ondernemen door een nieuwe spaarrekening te openen en al hun geld verplaatsen. Omdat ze niet van bank veranderen, zal de getrouwheidspremie niet verloren zijn (op voorwaarde dat ze minstens 500 euro overschrijven en dat maximaal 3 keer per jaar).

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.