Nieuws

Triodos Bank kent geen rente meer toe op haar spaarrekeningen

06 oktober 2020
Triodos Bank nul procent spaarrekeningen

Triodos Bank is er via een achterpoortje in geslaagd om de rente op de spaarrekeningen naar nul terug te brengen. Op tegoeden van meer dan € 500 000 zal de bank zelfs een negatieve rente toepassen (– 0,50 %). Wij eisen opheldering van de bank. En vragen de nieuwe regering om in te grijpen.

Bij Triodos Bank werd de spaarder al niet verwend. Hij moest het tot nog toe stellen met een basisrente van 0,01 % en een getrouwheidspremie van 0,10 %. Dat is het huidige wettelijke minimum, banken mogen niet minder bieden. Tenzij ze niet met een gereglementeerde spaarrekening werken maar die omzetten naar een niet-gereglementeerde spaarrekening. Dat is wat Triodos nu doet. Daardoor valt de verplichting weg om een minimumrendement te bieden. 

De bank gaat zelfs nog verder door een negatieve rente van – 0,50 % te hanteren op de tegoeden van meer dan € 500 000.

Er is ook een fiscaal verschil tussen gereglementeerde en niet-gereglementeerde spaarrekeningen. Alleen de eerste bieden de spaarder een fiscaal voordeel omdat de rente tot een bepaald bedrag niet wordt belast. De bank moet zich dan aan een hele rits voorwaarden houden, waaronder de toekenning van een minimumrendement. Die voorwaarden gelden niet voor niet-gereglementeerde spaarrekeningen, maar de intresten worden dan wel belast (roerende voorheffing van 30 %).

Weinig overtuigende argumenten

Triodos Bank probeert de beslissing te rechtvaardigen door te verwijzen naar de aanhoudende lage rentetarieven die haar inkomsten onder druk zouden zetten en naar de noodzaak om het geld te gebruiken voor sociale en ecologische vooruitgang. Maar duurzaamheid en ecologie zijn tot nu toe nooit synoniem geweest met een lager rendement voor de spaarder. Wel integendeel, het is altijd een belangrijk argument voor verantwoorde beleggingen.

Goed om te weten: in 2019 haalde Triodos een winst van 38,8 miljoen euro (4,1 miljoen méér dan in 2018).

Wij willen opheldering van Triodos Bank

Wij vinden dat Triodos zich ten volle moet houden aan waar ze zich tegenover haar cliënten toe heeft verbonden. Wat zal er gebeuren met de getrouwheidspremies die momenteel worden opgebouwd (die worden pas toegekend op de verjaardatum van elke storting)? Zal de bank door de "gedwongen" afsluiting van de gereglementeerde spaarrekeningen begin december de getrouwheidspremies (0,10 %) nog uitbetalen die reeds werden opgebouwd maar nog niet verworven zijn? Het zou onaanvaardbaar zijn als ze dat niet zou doen. 

Triodos geeft ook een slecht signaal aan mensen die iets met hun spaargeld willen doen. Hoe kan men mensen overtuigen om op een duurzame manier te beleggen en te sparen zonder een minimum aan rendement te bieden?

Wij willen dat de regering ingrijpt

De spaarrekening is zeer populair bij de Belgen. Het is dan ook belangrijk om een minimumrendement te verzekeren. Anders zullen vele Belgen elk jaar nog méér koopkracht verliezen op hun spaargeld. Met een rentevoet van 0 % kun je de alsmaar stijgende kosten van het levensonderhoud, waardoor de reële waarde van het kapitaal in de loop der jaren afkalft, niet compenseren

Wij zijn van plan om een formeel schrijven te richten aan de nieuwe regering en de nieuwe minister van Financiën.

Gebruik onze tool om het beste rendement te zoeken

Al staan de rendementen van spaarrekeningen meer en meer onder druk, het is nog altijd mogelijk om een spaarrekening te vinden die méér biedt dan het wettelijke minimum. Surf daarvoor naar onze Koopwijzer Spaarrekeningen.

NAAR ONZE KOOPWIJZER SPAARREKENINGEN

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

127 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/01/2021

Reeds 10tallen jaren client bij Argenta - kreeg het silvervoorstel voorgeschoteld wat ik totaal niet begreep. Gebruik omzeggens nooit de kredietkaart , zet hoogstens 1 keer per jaar een voet in het bankgebouw en doe alle verrichtingen op mijn PC.
Toen ik contact nam voor omschakeling naar het green-pakket verslikte ik me in de agressiviteit waarmee ik te maken kreeg: Ze konden niet apprecieren dat ik niet geinteresseerd was in extra's (beleggingen of verzekeringen) naast mijn spaar- en lopende rekening (waar zowel mijn inkomen als dat van mijn echtgenote op komt en waar ik alle betalingen mee doe) .
Ik kreeg dan ook zomaar te horen dat ik niet moest verwonderd zijn als ze me iets later zouden contacteren om mij als client op te zeggen.
Vriendelijke service is mijns inziens toch iets anders.

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021
, Gereageerd:

Ik kan je daar in bijtreden. Na de vraag om de voorgestelde 'silver' pakket om te vormen naan een 'groen' pakket, kreeg na luttele tijd de mededeling dat ze mij dit niet konden geven omdat ik 'maar' een zichtrekening en een spaarrekening had. Ik was opeens 'te kostelijk' als klant. En dit na ongeveer 15 jaar.
'vriendelijke' bank.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/01/2021

Ik ben zelf klant bij ING en vind het schandalig dat men daar eerst een aantal filialen sluit en daarna een vergoeding aanrekend ( €0,50 per opname) omdat je bij een andere bank geld uit de muur haalt. De 'gratis' rekening (lion account) is daarmee niet echt gratis meer te noemen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

ik vind het een GROOT SCHANDAAL dat men weeral de OUDERE mensen MEER laten betalen

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

KBC is blijkbaar allang vergeten dat de belastingbetaler hun heeft moeten redden met de bankencrisis.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

De nieuwe banktarieven zijn niet verwerkt in de koopwijzer. Ze zijn slechts geldig tot de begindatum van de wijzigingen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

Bij BNPParibas Fortis is de maandelijkse bijdrage voor de Comfort Pack rekening verhoogt met 16,67% sedert 1 januari 21 (van 3€ naar 3,5€). Sedert april '20 geen uittreksels meer, ook geen kwartaal uittreksels voor effectenrekening en voor pensioenspaarrekening. Onder het motto "Pak de Poen" zijn de banken aan de top van de rangschikking.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/01/2021

Bij Argenta zelfde liedje
E spaarrekening getrouwheid s premie sedert 1/7/2020 niet meer gestort
Nagekeken bij klachten argenta en ben niet alleen
Daarom beslist alles sinds december weg te halen
Hebben hun regels veranderd , zonder de klant op de hoogte te stellen

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/01/2021

Het zou inderdaad een bittere pil voor het bankwezen zijn als iedereen zijn geld weer in de sok steekt. Ze zouden wel anders kraaien. We hoeven dat maar heel even te doen. Ik heb met de aangepaste tariefformule(s) van Argenta resolut voor het "Green" gekozen met bijkomende mededeling als ze promotie willen maken voor beleggingsfondsen als alternatief voor het spaarboekje dat ik wel een sok zal vinden, als deugdelijk alternatief.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2021

Het wordt inderdaad tijd dat deze kosten dalen.
Iedereen zou een rekening moeten kunnen hebben met een gratis bet aankaart.
En zonder enige kost eraan verbonden.
Er kan dan minder cash betaald worden en zo heeft men minder kans dat bij een grijpdiefsta l he geld wordt afgenomen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/01/2021

Sinds eind december is ook in de bank van de Post in Hoeilaart het overschrijvings/printer-toestel weggehaald. Ik kan zelf geen overschrijvingen meer doen of zien hoeveel op mijn eigen rekening staat. Ik ben gepensioneerd en heb geen internetbanking (ik heb geen recente computer die nodig is vanwege de beveiliging).
Kan dit zo maar. Is dit geen contractbreuk? Ik wil zelfs betalen om mijn afschrift in het kantoor af te drukken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2021
, Gereageerd:

De trend is al enkele jaren duidelijk: met tariefverhogingen worden klanten aangespoord om steeds meer zelf te doen en ze moeten dit bovendien digitaal doen. Niet iedereen kan hierin mee en we vinden dit zeker en vast een zorgwekkende evolutie. We willen graag de druk opvoeren en hebben hierbij jullie steun nodig. Volg daarom het voorbeeld van bijna 19 000 andere mensen en teken onze petitie Stop bankkosten . ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/12/2020

De omschakeling naar groen is per mail aan het lukken. Het kan dus zonder "afspraak". Op het formulier "wijzigen pakket" dat bij die gelegenheid wordt uitgewisseld merk ik wel dat het formulier uit januari 2017 dateert > je vraagt je af hoe lang de plannen al klaar lagen ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/12/2020

Ik ken nog de tijd van ons verdiende loon in een envelop dan konden we ons geld zelf begeren opeens moest alles via de bank ! Alles was gratis tot de groot verdieners van de bank inzagen we hebben nu alle klanten binnen we zullen ze nu op alles en nog wat laten betalen en kunnen wei ons verrijken!

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/12/2020
, Gereageerd:

De mensen moesten hun geld terug als vroeger zelf op een veilige plaats steken! Op de bank brengt het toch niet op. Ze zullen hun ogen en oren dan wel gebruiken de zakkenvullers.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2021
, Gereageerd:

Als je je cash thuis wil bewaren brengt dat jammer genoeg toch ook risico's met zich mee ... en een inbraak kan jou ook veel geld kosten. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/12/2020

Mijn ouders en ikzelf zijn al eeuwen bij Argenta.
"Voorgesteld profiel" voor zowel mijn ouders gestraft zouden worden omdat ze géén internet gebruiken) als mezelf : "silver" (€3,35 per maand). En niet "groen" (gratis). Daar gaan we weer; het initiatief ligt bij de klant om "om te schakelen" naar "groen".
Gevolg : ik ga de "volmacht" op hun rekening gebruiken om hun dagelijkse overschrijvingen te doen. Of hoe "digitalisering" tot meer werk leidt.
Onverwacht nevenverschijnsel van "green" : de limiet van de MasterCard wordt van 2500 naar 1250 omgeschakeld en de mogelijkheid tot tijdelijke verhoging van de limiet is afgeschaft. Met Argenta moet je dus niet meer op vakantie gaan .....

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/12/2020

Alles draait om geld en winst maken op de kap van de klant.
Gratis bestaat niet, als het te mooi is om waar te zijn is het meestal niet waar.
Was zelf jarenlang klant bij een bevriende verzekeraar tot hij plots zijn klantenbestand verkocht had aan een woekeraar in verzekeringen.
Daar sta je dan met je vertrouwensband waar je dertig jaar in geloofde.
Nee, beleg nooit in geld want op termijn ben je de dupe.
Geloof niet in praatjesmakers en de regering?
Slechtste raadgever ooit.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/12/2020

Als vereniging moeten wij voortaan een pro-pakket nemen kostprijs 3,95 € per maand! en voor wat betalen wij? Wij hebben geen kaarten gaan niet naar kantoren.....
Wij doen alles zelf via PC.
Dankuwel Argenta.
Is er nog een Bank waar alles echt gratis is voor verenigingen?
Hartelijk dank voor je antwoordje Collaert Petrus petrus.collaert@gmail.com

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020

Goed geprobeerd maar niet met mij.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/01/2021
, Gereageerd:

Verklaar je nader, maak ons slimmer.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020

Ronduit schandalig !!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020

Triodos heeft toch lang het groene imago gepromoot?? Een eco-label, groen en natuur (lij) zijn gewoon verkoop- en marketingbegrippen geworden. De groen jongens die vroeger de sterkste tegenstanders waren van het bedrijfsleven en banken zijn nu gepaaid en ijverige klanten geworden want ze kopen "groene" producten. Slim gezien. Hetzelfde met de zogenaamde groene elektriciteit ook een contradictio in terminis. er kan nooit genoeg elektriciteit worden geproduceerd voor alle klanten die groene elektriciteit onderschreven. Ondertussen draait de kassa!

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020

Zelfs de Bank van de Post doet aan de afbouw van de service mee. Ze vervangt de oude automaten in haar postkantoor niet meer. Onlangs hoorde ik een oude man klagen omdat ie nu 8 km verder moet om zijn uittreksels te krijgen. Ze worden je wel opgestuurd....tegen betaling!! Onlangs viel het systeem van online bankieren uit waardoor ik gedwongen werd om in het postkantoor mijn overschrijving te doen gevolg...€1.5 kosten! Na een klacht per email kreeg ik het bedrag teruggestort.... 'alleen uit commercieel' oogpunt klonk het.
Bij Argenta heb ik rekeningen omdat mijn pensioenspaarfonds er nog loopt. Gelukkig gebruik ik verder bijna ze niet. Ik vrees ervoor dat eenmaal ik 65 jaar ben de voordelen van het pensioensparen ook wel zullen afgebouwd zijn door zogenaamde wettelijke verordeningen en al die jaren hebben de banken lustig met ons geld kunnen doen en laten wat ze wilden. Wat kan je doen??
Ofwel zoek je een oplossing voor je spaargeld in het buitenland. Let op dan moet je wel je geld er persoonlijk in cash naartoe kunnen brengen of anders koop een veilige kluis en haal je geld af zoals de Grieken massaal deden in de bankcrisis. Dan pas krijg je macht over hen, maar Belgen zijn nu eenmaal geen Grieken dus ik vrees ervoor dat die er reactie niet komt.


Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020

Deze generatie heeft de banken recht gehouden nu 6 euro vragen voor een overschrijving is er ver over. De banken nemen ook nog eens het eigen beheer weg voor wie niet digitaal mee is.

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies