Nieuws

Triodos Bank kent geen rente meer toe op haar spaarrekeningen

06 oktober 2020
Triodos Bank nul procent spaarrekeningen

Triodos Bank is er via een achterpoortje in geslaagd om de rente op de spaarrekeningen naar nul terug te brengen. Op tegoeden van meer dan € 500 000 zal de bank zelfs een negatieve rente toepassen (– 0,50 %). Wij eisen opheldering van de bank. En vragen de nieuwe regering om in te grijpen.

Bij Triodos Bank werd de spaarder al niet verwend. Hij moest het tot nog toe stellen met een basisrente van 0,01 % en een getrouwheidspremie van 0,10 %. Dat is het huidige wettelijke minimum, banken mogen niet minder bieden. Tenzij ze niet met een gereglementeerde spaarrekening werken maar die omzetten naar een niet-gereglementeerde spaarrekening. Dat is wat Triodos nu doet. Daardoor valt de verplichting weg om een minimumrendement te bieden. 

De bank gaat zelfs nog verder door een negatieve rente van – 0,50 % te hanteren op de tegoeden van meer dan € 500 000.

Er is ook een fiscaal verschil tussen gereglementeerde en niet-gereglementeerde spaarrekeningen. Alleen de eerste bieden de spaarder een fiscaal voordeel omdat de rente tot een bepaald bedrag niet wordt belast. De bank moet zich dan aan een hele rits voorwaarden houden, waaronder de toekenning van een minimumrendement. Die voorwaarden gelden niet voor niet-gereglementeerde spaarrekeningen, maar de intresten worden dan wel belast (roerende voorheffing van 30 %).

Weinig overtuigende argumenten

Triodos Bank probeert de beslissing te rechtvaardigen door te verwijzen naar de aanhoudende lage rentetarieven die haar inkomsten onder druk zouden zetten en naar de noodzaak om het geld te gebruiken voor sociale en ecologische vooruitgang. Maar duurzaamheid en ecologie zijn tot nu toe nooit synoniem geweest met een lager rendement voor de spaarder. Wel integendeel, het is altijd een belangrijk argument voor verantwoorde beleggingen.

Goed om te weten: in 2019 haalde Triodos een winst van 38,8 miljoen euro (4,1 miljoen méér dan in 2018).

Wij willen opheldering van Triodos Bank

Wij vinden dat Triodos zich ten volle moet houden aan waar ze zich tegenover haar cliënten toe heeft verbonden. Wat zal er gebeuren met de getrouwheidspremies die momenteel worden opgebouwd (die worden pas toegekend op de verjaardatum van elke storting)? Zal de bank door de "gedwongen" afsluiting van de gereglementeerde spaarrekeningen begin december de getrouwheidspremies (0,10 %) nog uitbetalen die reeds werden opgebouwd maar nog niet verworven zijn? Het zou onaanvaardbaar zijn als ze dat niet zou doen. 

Triodos geeft ook een slecht signaal aan mensen die iets met hun spaargeld willen doen. Hoe kan men mensen overtuigen om op een duurzame manier te beleggen en te sparen zonder een minimum aan rendement te bieden?

Wij willen dat de regering ingrijpt

De spaarrekening is zeer populair bij de Belgen. Het is dan ook belangrijk om een minimumrendement te verzekeren. Anders zullen vele Belgen elk jaar nog méér koopkracht verliezen op hun spaargeld. Met een rentevoet van 0 % kun je de alsmaar stijgende kosten van het levensonderhoud, waardoor de reële waarde van het kapitaal in de loop der jaren afkalft, niet compenseren

Wij zijn van plan om een formeel schrijven te richten aan de nieuwe regering en de nieuwe minister van Financiën.

Gebruik onze tool om het beste rendement te zoeken

Al staan de rendementen van spaarrekeningen meer en meer onder druk, het is nog altijd mogelijk om een spaarrekening te vinden die méér biedt dan het wettelijke minimum. Surf daarvoor naar onze Koopwijzer Spaarrekeningen.

NAAR ONZE KOOPWIJZER SPAARREKENINGEN

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

37 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2020

Als je het ziet en hoort tegenwoordig moeten wij maar betalen voor alles, als je dan naar je Bankkantoor gaat voor iets, gaat het niet, moet je de Home banking maar gebruiken.Dan vraag ik mij af waarom ik zoveel per jaar aan hun moet betalen voor diensten die ze ons nog niet meer geven.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/08/2020

Ik lees hier veel over argenta , maar die zijn ook niet vrij van zonden ... Kijk maar naar hoe zij klanten voor schut zetten met het tijdelijk / voor goed afsluiten van hun verouderde bankautomaten ... Digitaal lopen ze achter en blijken ze minder veilig dan gedacht ... Je moet je gewoon goed inlichten en dan de juiste keuze maken voor jezelf ... Er bestaat geen enkele bank die goed is voor ieder type van persoon en daarenboven veranderen de voorwaarden bijna wekelijks... Flexibiliteit is de toekomst vrees ik en dan zitten we wel goed bij test aankoop om een onafhankelijke stem in de duisternis te horen .

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/08/2020
, Gereageerd:

Bedankt, Bart, voor je vertrouwen in onze organisatie ! Dit doet deugd ! ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/08/2020

Waarom verhogen de prijzen zo in de winkel ???

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/06/2020

neen radicaal tegen!! betalen voor iets waar ikzelf voor gespaard heb en waar zij gebruik van maken,dat geeft de bevolking een vorm van onmacht.Mij in elk geval toch :(

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/06/2020
, Gereageerd:

werk op de plank voor o.a. testaankoop !!

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/06/2020

samenvatting BNP: betalen: 7 euro per maand, zelf thuis uittreksels uitprinten, alles zelf opvolgen, betekent ook papier en inkt, is dus zelf bank spelen. Gesloten deuren, automaten die weg gaan, betalen voor alles en nog wat. Zorg er voor dat uw PC blijft werken, uw printer niet stuk gaat, de telenet niet uitvalt, zelf overschrijvingen doen.... simpenweg alles zelf beheren terwijl zij zelf geld vragen " om te beheren" Indien je geen beleggingen doet dan ben je " een gewone simpele" klant en ze zien je wel graag komen voor beleggingen enz... ik noem dit standenverschil. Weggaan ja, maar hoe ??? Sinds onheuglijke tijd klant bij de bank van de "goede huisvader": ASLK - Fortis - BNP Paribas-Fortis ???? Hoe doe je dat met al je rekeningen, overschrijvingen die gecomputiseerd zijn; vaste opdrachten, domi's, pensioenen. Ik weet het wel : uw nieuwe bank regelt dat vlotjes. Vlotjes ???

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2020
, Gereageerd:

Ben zelf zo'n 20 jaar geleden overgestapt van ASLK/Fortis naar Argenta na.... discussies omtrent bijkomende kosten. Die overstap is VEEL vlotter verlopen dan ik vooraf had ingeschat. Ik hoefde enkel door te geven welke domiciliëringen ik had lopen bij ASLK/Fortis en de bijhorende klantennummers bij die bedrijven (Telenet, gasleverancier, elektriciteitsleverancier, ... enz), ARGENTA zorgde voor ALLES. Die 5 minuten moed van toen hebben me intussen reeds honderden euro's opgeleverd...

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/07/2020
, Gereageerd:

Helemaal mee eens!

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/06/2020

Ik ben sinds enkele jaren overgestapt van Dexia (vroeger Gemeentekrediet en nu Belfius) naar ING. In het begin was alles ok en zolang je spaarcentjes hebt ben je graag gezien. Elk jaar betaal ik bijna € 49 aan kosten waaronder € 23 voor manuele verrichtingen terwijl ik alles zelf doe via HomeBank doe. Schandalig vind ik dat. Ze maken echt misbruik van ons zuurverdiende centjes. Spijtig dat ik daar een beetje aandelen heb, maar ik denk dat ik volgend jaar toch zal overstappen naar Argenta. Ann.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2020

Bij ING rekenen ze al 7 euro aan als er een rekening afgaat en er staat niet genoeg geld op echt schandalig vind en wij dit en het zal niet stoppen ze vinden wel altijd iets de dieven

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/04/2020

Na meer dan 30 jaar klant te zijn bij dezelfde bank wordt me alles geweigerd omdat ik startende zelfstandige ben .
Ondertussen al verschillende rekeningen geopend bij andere banken , maar die ga ik ook terug afsluiten , allemaal machtsspelletjes die met kleine burgers wordt er gespeeld .
Als iemand me kan vertellen welke bank ik nog kan vertrouwen , geef me gerust een seintje !

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2020
, Gereageerd:

ARGENTA

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2020
, Gereageerd:

In 2019 peilde Test Aankoop bij 8100 personen naar de mate van algemene tevredenheid over hun bank. Het verschil qua tevredenheid is vooral opvallend als het gaat over de kosten.  BNP Paribas Fortis scoort slechts 43/100, ING 46/100, Belfius 47/100 en KBC 53/100, en dit in tegenstelling tot Argenta en Keytrade, die met respectievelijk 89 en 87/100 hoge scores laten optekenen. We nodigen dan ook iedereen uit om onze petitie tegen hoge bankkosten, die al meer dan 17.000 handtekeningen telt, te ondertekenen.

Wat betreft een zichtrekening is het meest aangehaalde probleem de kost van deze noodzakelijke dienst. Het is dan ook logisch dat de hoogst gerangschikte rekeningen diegene zijn die door Test Aankoop werden verkozen tot Beste Koop, namelijk die van Argenta en Keytrade Bank.  Ze zijn gratis en omvatten ook een kredietkaart. Consumenten kunnen trouwens op de koopwijzer de zichtrekening kiezen die het beste bij hun profiel past.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/04/2020
, Gereageerd:

Ik vrees ervoor

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2020
, Gereageerd:

In deze tijd nog betalen voor je kredietkaarten lijkt me eerder onwetendheid? Jammer er bestaan nog gratis diensten bij enkele banken. Testaankoop kent ze!

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/03/2020

Alle betalingen , geldopnames , Bancontact - visa kaarten enz . allemaal GRATIS .
U mag ze hebben al die grotere banken met allures en chique en dure directeurs en wie betaald daar voor U mijnheer client en als je geluk heb ook nog een flauwe glimlacht .

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/03/2020
, Gereageerd:

Leve ARGENTA was ik vergeten in mijn euforie

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2020
, Gereageerd:

Kleine bank maar eentje dat niet gokt met uw centen,altijd gratis geweest. Je geld overal beschikbaar in elk werelddeel mocht je twijfelen! Dank u Argenta we zitten veilig bij jullie! Elk jaar flinke besparing nergens valt er nog iets te krijgen voor je spaarboekje,dus is deze besparing leuk meegenomen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/03/2020

Ik heb het zo juist gedaan

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/03/2020

Was bij de recordbank.> die sluit en gaat over naar INGbank die minder interessant is . Hoeveel geld men wil storten, geen probleem , maar het afhalen is overal beperkt ; indien de bankbediende een code gebruikt om toelating te geven voor afhaling van uw eigen geld>:extra betaling van 5€. Eerst banken in elk dorp geopend ( en geen kleine gebouwen) > nu sluiten .Beveiliging van de kantoren> vermindering van de kantoren > risico 0?. Vroeger kon men nog naar de post, maar dat is ook een bank geworden!

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/03/2020

Was bij de recordbank.> die sluit en gaat over naar INGbank die minder interessant is . Hoeveel geld men wil storten, geen probleem , maar het afhalen is overal beperkt ; indien de bankbediende een code gebruikt om toelating te geven voor afhaling van uw eigen geld>:extra betaling van 5€. Eerst banken in elk dorp geopend ( en geen kleine gebouwen) > nu sluiten .Beveiliging van de kantoren> vermindering van de kantoren > risico 0?. Vroeger kon men nog naar de post, maar dat is ook een bank geworden!

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/02/2020

ik ben ook verandert van bank daar ik bij bnp fortis vanaf 1 maart voor alles moest bij betalen geen mogelijkheid meer om overschrijvingen te doen of uittreksels af te drukken aan de automaat en dit ondanks de 7 euro kosten per maand nu bij argenta alles gratis bank en kredietkaart en onbeperkt overschrijvingen en uittreksels en betere openingsuren

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/03/2020
, Gereageerd:

Het is wel cru van de banken om geen rente meer te betalen op de basis behoefte van de gewone burger die moeten altijd opdraaien voor de fouten van de grote geldbeleggers. De regering helpt de banken er financieel nog door en die durven hun kosten nog doorrekenen. Wij hebben gen geld om te belegen en sparen kan ook niet meer. Je verliest je geld. De gewone burger is weer kop van jut. Het strafte vind ik nog dat je alles zelf moet doen en daar ook nog voor moet betalen. Tegek voor woorden. Wat moeten wij nog doen om te vragen waar we recht op hebben. Je spaargeld veilig en goed te beheren.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/02/2020

Louis Meuleman
Ik ben ook van bank verandert bij BNP Fortis moet ik vanaf 1 maart voor alles betalen niet meer mogelijk om overschrijvingen te doen of uittreksels aan de automaat te bekomen en dit bovenop de 7 euro per maand nu bij Argenta alles gratis bank en kredietkaart overschrijvingen en uittreksels en betere openings uren

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/02/2020

OUDERE MENSEN ZIJN VOORAL HET SLACHTOFFER VAN DEZE SCHANDELIJKE PRAKTIJKEN; VELEN HEBBEN GEEN INTERNET EN GEEN SMARTPHONE; WAAR GAAN WE NAAR TOE; EERST DE MENSEN LOKKEN MET HUN GELD EN DAN HEN DOEN BETALEN VOOR ALLES EN NOG WAT; BNPPARIBAS VRAAGT NU 2 EURO VOOR EEN PAPIEREN OVERSCHRIJVING; EN ZO VOORT....
ZOUDEN WE BETER NIET ZELF EISEN OM EEN VASTE RENTE TE BETALEN VOOR AL HET GELD DAT OP HUN BANK GEPARKEERD STAAT ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/04/2020
, Gereageerd:

Mijn vader is 88 én kreeg een tijdje geleden de mededeling dat papieren overschrijvingen voortaan te betalen zijn. Hij is alleen dan 40 jaar klant (zichtrekening én spaarrekeningen) bij KBC. Wat kan hij best doen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/02/2020

Ik wou weg bij Crelan.
Maar ik mag niet vertrekken omdat ik daar voor een 250 euro aan aandelen heb.
Daarom mag ik nog gedurende 1.5 jaar blijven betalen voor mijn rekening.
Jammer, had ik dat geweten had ik nooit ingetekend voor die Crelan-aandelen.
En gelukkig is dat bedrag niet hoger want je kunt er niet zo dadelijk meer aan geraken.
Allemaal addertjes onder het gras!

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/02/2020

No problemo! Er zijn (kleinere) banken waar alles! Gratis is. Bvb Argenta, tijdje geleden daar al preventief gratis zicht- en spaarrekening genomen, dus overstap nu poepsimpel.

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/02/2020

de arrogantie van financiele instellingen zoals banken gaat toch werkelijk buiten proporties.Eerst moeten ze gered met belastingsgeld van de burger,dan wordt diezelfde burger zo snel en efficient mogelijk op allerlei manieren zijn centen uit de zakken gehaald om vervolgens een aantal basisdiensten af te bouwen of te schrappen. 'T is gewoon onfatsoenlijk en misschien moeten we met zen allen eens overwegen om het "basisingredient" van deze graaihonger(geld) te blokkeren...

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/02/2020

Positief is wel de ARGENTA bank, gratis internet bankieren en gratis geld afhalen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/06/2020
, Gereageerd:

Ik ben al een leven lang bij Argenta en heb altijd gratis bankkaarten en vriendelijke kantoormedewerkers gekregen hiervoor. Gek om bij grote banken nog te betalen hiervoor,maar ja hun kantoren zijn dan ook onpersoonlijk en heel groot en te duur nietwaar? Wie betaalt dit allemaal,jawel de klant!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2020
, Gereageerd:

Daarom ben ik ook 15 jaar geleden van BNP Fortis Paribas naar Argenta overgestapt. Dat had ik veel vroeger moeten doen. De service bij Argenta is ook veel persoonlijker en vriendelijker.

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/03/2020
, Gereageerd:

Volledig 't akkoord , en alles ZONDER kosten van : overschrijvingen, betalingen rekeningen ; bankkaarten enz .Ik begrijp totaal niet dat de mensen daar niet van genieten , al die grotere banken met allure en zoveel directeurs ... opgelet WIE betaald hen ? ? ? Vlaanderen schiet wakker en denkt aan uw geldbeugel .

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/11/2019

Onlangs vroeg ik in mijn plaatselijk KBC kantoor meer info over belegging ze zeiden
Me je moet maar eerst alles eens online lezen en dan een nieuwe afspraak maken nog iemand zoiets tegengekomen

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies