Nieuws

Spaarrekeningen: waar wij voor ijveren

05 november 2012
nos revendications

Test-Aankoop is vragende partij voor een vereenvoudiging van de rentevergoeding op spaarrekeningen. Het is veel transparanter om 1 globale rentevoet te hebben, waarin basisrente en getrouwheidspremie vervat zitten.

De spaarrekening vergezelt veel consumenten van in de wieg tot in het graf en is nog nooit zo populair geweest als nu. Vraag is of iedereen weet hoe de vork precies in de steel zit.

Basisrente + getrouwheidspremie ? Neen!

De vergoeding van een spaarrekening bestaat uit een basisrente en uit een getrouwheidspremie die telkens per periode van 12 maand wordt toegekend op geld dat 12 maand lang onaangeroerd op de rekening bleef. Test-Aankoop verzet zich al jarenlang tegen deze premie.

Het mechanisme is zo complex dat de bankiers zelf niet alle kneepjes kennen, zoals onze enquêteurs ontdekten toen ze bij enkele agentschappen langsgingen. De informatie die de klanten kregen was dikwijls onvolledig of zelfs verkeerd. Welnu, het is van wezenlijk belang dat de klant correct geïnformeerd wordt. Als hij zijn geld op het verkeerde moment opneemt, riskeert hij immers zijn premie kwijt te spelen.

Obscure berekening

Met het huidige systeem is het hoe dan ook zo goed als onmogelijk om het beloofde rendement te halen.

Dat komt omdat een deel van de getrouwheidspremies “in opbouw” verloren gaat op het ogenblijk van de geldopneming doordat die premies op verschillende tijdstippen van het jaar vervallen. Hoe hoger de getrouwheidspremie, hoe groter het verschil tussen het “beloofde” en het werkelijke rendement. De banken die met getrouwheidspremies goochelen weten dat maar al te goed. Zijn ze misschien bang om de rentevergoeding die ze hun klanten werkelijk toekennen open en bloot te afficheren?

Wij vragen een herziening van spaarrekeningen

Wij vragen om het systeem van de spaarrekening te herzien zodat het rendement dat de spaarders opstrijken, overeenkomt met het rendement dat de banken aankondigen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

8 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/05/2021

Wat betekent het voor de spaarder dat Rabobank online spaarrekening stopt in België?

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/06/2021
, Gereageerd:

Beste Luk, je kan inderdaad best niet wachten en nu al een en ander in orde brengen.
Wat raden wij je aan?Stort na 1/7/2021 geen geld meer op je spaarrekening bij Rabobank.be. Want je hebt 12 maanden nodig om aanspraak te kunnen maken op de getrouwheidspremie en die heb je dus sowieso niet meer.
Raadpleeg de onlinesimulator op Rabobank.be om te weten welke tegoeden je misschien beter nog even laat staan als je wilt voorkomen dat je een groot bedrag aan opgebouwde maar nog niet verworven getrouwheidspremie verliest.
Laat je andere tegoeden niet langer meer staan, mpeer precies de spaartegoeden waarvoor de opbouw van de getrouwheidspremie pas na 1/7/2021 weer begint. Surf naar onze Koopwijzer spaarrekeningen om te weten welke onze favoriete spaarrekeningen zijn en schrijf het geld nu al over: www.test-aankoop.be/.../spaarrekeningen ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

Ik vraag mij af waarom worden geen basis dienstverlening verplicht bij de banken als je jaren altijd goede klant ben geweest ,mag u in een keer niet meer uw uittreksels gaan halen maar moet ze verplicht ofwel elektronisch of via de post die zeker niet te vertrouw is tegenwoordig waar is de klant is koning gebleven en wat met ouders mensen die niet met digitalisering kunnen ??
voor een woning kan het wel vanalles verplichten van normen maar voor de baken niets ?? Ik noem het zeer asociaal en zeker niet klanten vriendelijkheid !

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/04/2021
, Gereageerd:

Dag Freddy, inderdaad, een goeie vraag ... De druk van de banken richting een cashloze en digitale maatschappij wordt alsmaar groter. Wij willen een bevriezing van de banktarieven en een uitbreiding van een basis bankdienst. Sinds februari 2019 berichten wij in de publieke opinie en interpelleren we de autoriteiten over de problematiek van een cashloze maatschappij, de digitalisering van de bankdiensten en de verhoging van de tarieven, vooral voor de zogenaamde manuele verrichtingen. Daarom startten wij in februari 2019 ook een petitie om deze evolutie aan te klagen. Ons pamflet werd ondertussen ondertekend door een kleine 28 000 consumenten die zich achter onze bekommernissen schaarden. Intussen hebben we de petitie aan de regering overhandigd. Lees meer hierover via deze link: https://bit.ly/3sJHYEr  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021

Op aanraden van Test Aankoop opende ik vorige week een vision+ rekening bij Santanderbank. Dat ging vlot. Om te activeren diende ik finaal nog een eerste storting te doen. Via de "referentierekening" van een andere bank werd dat in orde gebracht. Na 6 dagen werd het gestorte bedrag terug op de referentierekening geplaatst met de melding: "geweigerd door de (Santander)bank. Er kwam geen reactie op mijn mail aan Santanderbank met de vraag, een poging tot contact via de telefoon werd, na enkele menupunten doorlopen te hebben, in het frans (automatische stem) koudweg opgelegd, om 16.30 h, terwijl de website meldt dat in de week telefonisch contact tot 19.30 h mogelijk is. Voor mij een teleurstelling; Santanderbank heeft definitief afgedaan.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020

Zeer interessant, maar kan nog beter zodat we de concurrentie nog sneller kunnen uitspelen! Zij geven ons een aalmoes voor ons zuurverdiend geld maar verdienen er schatten aan door leningen te geven aan particulieren en bedrijven. Allemaal gevolg van een rechts en liberaal beleid de laatste decennia.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020

Heel blij met deze actie !

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021
, Gereageerd:

Op aanraden van Test Aankoop opende ik vorige week een vision+ rekening bij Santanderbank. Dat ging vlot. Om te activeren diende ik finaal nog een eerste storting te doen. Via de "referentierekening" van een andere bank werd dat in orde gebracht. Na 6 dagen werd het gestorte bedrag terug op de referentierekening geplaatst met de melding: "geweigerd door de (Santander)bank. Er kwam geen reactie op mijn mail aan Santanderbank met de vraag, een poging tot contact via de telefoon werd, na enkele menupunten doorlopen te hebben, in het frans (automatische stem) koudweg opgelegd, om 16.30 h, terwijl de website meldt dat in de week telefonisch contact tot 19.30 h mogelijk is. Voor mij een teleurstelling; Santanderbank heeft definitief afgedaan.

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies