Nieuws

Mijd ook in 2021 de spaarrekeningen van de grootbanken

19 januari 2021

In 2021 zal het geld op je spaarrekening nog altijd weinig opbrengen. De intrestvoet ligt zelfs lager dan de inflatie. Toch bieden sommige spaarformules betere perspectieven dan andere.

De spaarrekening blijft populair. Eind 2020 hadden alle Belgen samen daar zomaar eventjes 290 miljard euro op geparkeerd.

Een van de verklaringen voor dat hoge bedrag is dat spaarders het risico niet willen dat je loopt met een beursbelegging, aangezien beurzen erg volatiel kunnen zijn.

Spaarrekeningen hebben bovendien enkele troeven:

  • je geld is er veilig (tot € 100 000 is per spaarder en per bank wettelijk beschermd);
  • het is te allen tijde onmiddellijk beschikbaar;
  • je geniet een fiscaal gunstregime (een deel van de intresten is vrijgesteld van roerende voorheffing; voor 2021 is dat € 980).

Populair maar geen vetpot

Hoewel de spaarrekening erg populair is, brengt ze bitter weinig op. De rente compenseert de inflatie zelfs niet. Door geld op een spaarboekje te zetten verlies je dus een beetje koopkracht.

Dat scenario zal in 2021 niet veranderen. Het ziet er immers niet naar uit dat de rente op middellange termijn zal stijgen. De Europese Centrale Bank zal de rente nog diverse jaren laag houden. Kwestie van de economische relance te ondersteunen. En vooral ook omdat de Europese lidstaten tegen een loodzware schuldenlast aankijken.

In de praktijk beperken veel spaarrekeningen zich daarom tot het wettelijke minimum: 0,01 % basisrente + 0,10 % getrouwheidspremie. Enkele kleine spelers doen er evenwel een (klein) schepje bovenop.

Gebruik onze vergelijkingstool

Om een goede keuze te maken van spaarrekening kun je onze vergelijkingstool gebruiken.

Naar de koopwijzer spaarrekeningen

Met die koopwijzer kun je verschillende formules van spaarrekeningen vergelijken en uitzoeken met welke jij al naargelang je profiel het beste rendement kunt vinden.

We maakten de vergelijking voor drie scenario's

Ter illustratie hebben de specialisten van Test Aankoop invest drie spaarscenario’s uitgewerkt. Voor elk scenario hebben ze de beste producten geselecteerd, op basis van de tarieven geldig in januari 2021.

Scenario 1: je hebt zes maanden lang € 15 000 op je spaarrekening staan. De gecumuleerde rente bedraagt welgeteld € 1 op een klassieke spaarrekening van een grootbank. Met de Direct Flex van NIBC je zul je daar € 26 aan overhouden, met het Dynamic Sparen van MeDirect € 22 en met Vision van Santander Consumer Bank € 19.

Scenario 2: je hebt drie jaar lang € 25 000 op je spaarrekening staan. Op de klassieke spaarrekening van een grootbank brengt dat bedrag € 83 op. Tegen € 451 met Vision+ van Santander Consumer Bank en € 301 met het Dynamic Sparen van MeDirect of de Direct Getrouwheidsrekening van NIBC.

Scenario 3: je zet drie jaar lang elke maand € 500 op je spaarrekening. Op de klassieke spaarrekening van een grootbank brengt dat bedrag € 22 op. Tegen € 141 met de Maandsparen Max van MeDirect, € 121 met de Vision+ van Santander Consumer Bank en € 98 met de Direct Flex Rekening van NIBC.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

6 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

Ik vraag mij af waarom worden geen basis dienstverlening verplicht bij de banken als je jaren altijd goede klant ben geweest ,mag u in een keer niet meer uw uittreksels gaan halen maar moet ze verplicht ofwel elektronisch of via de post die zeker niet te vertrouw is tegenwoordig waar is de klant is koning gebleven en wat met ouders mensen die niet met digitalisering kunnen ??
voor een woning kan het wel vanalles verplichten van normen maar voor de baken niets ?? Ik noem het zeer asociaal en zeker niet klanten vriendelijkheid !

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/04/2021
, Gereageerd:

Dag Freddy, inderdaad, een goeie vraag ... De druk van de banken richting een cashloze en digitale maatschappij wordt alsmaar groter. Wij willen een bevriezing van de banktarieven en een uitbreiding van een basis bankdienst. Sinds februari 2019 berichten wij in de publieke opinie en interpelleren we de autoriteiten over de problematiek van een cashloze maatschappij, de digitalisering van de bankdiensten en de verhoging van de tarieven, vooral voor de zogenaamde manuele verrichtingen. Daarom startten wij in februari 2019 ook een petitie om deze evolutie aan te klagen. Ons pamflet werd ondertussen ondertekend door een kleine 28 000 consumenten die zich achter onze bekommernissen schaarden. Intussen hebben we de petitie aan de regering overhandigd. Lees meer hierover via deze link: https://bit.ly/3sJHYEr  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021

Op aanraden van Test Aankoop opende ik vorige week een vision+ rekening bij Santanderbank. Dat ging vlot. Om te activeren diende ik finaal nog een eerste storting te doen. Via de "referentierekening" van een andere bank werd dat in orde gebracht. Na 6 dagen werd het gestorte bedrag terug op de referentierekening geplaatst met de melding: "geweigerd door de (Santander)bank. Er kwam geen reactie op mijn mail aan Santanderbank met de vraag, een poging tot contact via de telefoon werd, na enkele menupunten doorlopen te hebben, in het frans (automatische stem) koudweg opgelegd, om 16.30 h, terwijl de website meldt dat in de week telefonisch contact tot 19.30 h mogelijk is. Voor mij een teleurstelling; Santanderbank heeft definitief afgedaan.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020

Zeer interessant, maar kan nog beter zodat we de concurrentie nog sneller kunnen uitspelen! Zij geven ons een aalmoes voor ons zuurverdiend geld maar verdienen er schatten aan door leningen te geven aan particulieren en bedrijven. Allemaal gevolg van een rechts en liberaal beleid de laatste decennia.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020

Heel blij met deze actie !

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021
, Gereageerd:

Op aanraden van Test Aankoop opende ik vorige week een vision+ rekening bij Santanderbank. Dat ging vlot. Om te activeren diende ik finaal nog een eerste storting te doen. Via de "referentierekening" van een andere bank werd dat in orde gebracht. Na 6 dagen werd het gestorte bedrag terug op de referentierekening geplaatst met de melding: "geweigerd door de (Santander)bank. Er kwam geen reactie op mijn mail aan Santanderbank met de vraag, een poging tot contact via de telefoon werd, na enkele menupunten doorlopen te hebben, in het frans (automatische stem) koudweg opgelegd, om 16.30 h, terwijl de website meldt dat in de week telefonisch contact tot 19.30 h mogelijk is. Voor mij een teleurstelling; Santanderbank heeft definitief afgedaan.

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies