Dossier

Coronavirus: 5 vragen over reisbijstand en annulatie

19 oktober 2020
Komt je reisbijstand tussen voor het coronavirus?

Heb je reisplannen en vraag je je af of je een beroep kunt doen op je reisbijstand of annulatieverzekering in het kader van het coronavirus? We zetten de belangrijkste vragen voor je op een rij.

Vind een goede reisbijstand

1. Kun je een beroep doen op je reisbijstand in het kader van het coronavirus?

Het hangt van de kleurencode van je bestemming af of je reisbijstandsverzekering al dan niet bijstand biedt als je in het buitenland ziek wordt. Sinds 25 september 2020 worden niet-essentiële reizen (toeristische reizen) naar een rode zone ten zeerste afgeraden. In dat geval is het mogelijk dat er geen bijstand verleend wordt. Zeker als het om een COVID-gerelateerde aandoening gaat.

Goed om te weten: het gaat om de kleurencode zoals die geldt op de dag van je vertrek. Verandert die tijdens je verblijf? Dan heeft dat voor jou geen gevolgen.

Om het je makkelijk te maken, deden we een analyse voor de verschillende reisbijstandsverzekeringen. Zowel jaarlijkse als tijdelijke contracten hebben we opgelijst.

Bekijk de tabel voor reisbijstand in een rode zone

2. Kun je je annulatieverzekering aanspreken om je reis te annuleren als je bestemming rood is ingekleurd omwille van het coronavirus?

De meeste verzekeraars voorzien geen tussenkomst als je je reis wilt annuleren omwille van een negatief reisadvies van de Belgische overheid. In onze analyse vind je een overzicht met alle details voor de verschillende annulatieverzekeringen. Het betreft hier zowel jaarlijkse als tijdelijke contracten.

Check de tabel voor annulatie

3. Wat gebeurt er als je besmet bent met het coronavirus en je reis moet annuleren? Is dat gedekt door je annulatieverzekering?

De annulatieverzekeringen voorzien een dekking wanneer je omwille van ziekte de geplande reis niet kunt ondernemen. Sommige verzekeraars bepalen dat de dekking enkel verworven is wanneer de ziekte de enige oorzaak is van de annulatie. Indien naast de ziekte een andere oorzaak bestaat voor het niet doorgaan van de reis, zoals een inreisverbod naar het land van bestemming, dan geldt de dekking niet.

4. Wat als je niet naar je reisbestemming kunt reizen door een inreisverbod ingesteld door de lokale overheid omwille van het coronavirus? Is deze omstandigheid gedekt in je annuleringsverzekering?

Verzekeraars bieden hiervoor geen dekking. Wij raden aan om contact op te nemen met je reisbureau, je touroperator, je hotel of je vervoersmaatschappij om bij hen na te gaan of een annulatie mogelijk is.

5. Wat als je reisbestemming vóór je vertrek in de rode zone ligt en je een quarantaine vreest bij je terugkeer? Komt je annulatieverzekering tussen als je je reis wil annuleren?

Neen, deze omstandigheid is niet gedekt door de annulatieverzekering.

Op zoek naar een goede reisbijstandsverzekering?

Gebruik de koopwijzer reisbijstandsverzekeringen van Test Aankoop Verzekeringen om de prijs en de kwaliteit te vergelijken.

Vind je reisbijstandsverzekering

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

505 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/10/2020

Toeval of niet: dezelfde dag (30-9-2020) dat we ons hadden aangesloten bij Testaankoop kregen we bericht van De Blauwe Vogel dat ze ons voorschot gingen terugstorten, wat intussen gebeurd is. (Jammer dat het heel wat voeten in de aarde gehad heeft om ons bij Testaankoop aan te sluiten: er gingen meerder dagen over waarin we van het kastje naar de muur gestuurd werden; volgens mijn vrouw lag de fout bij het callcenter of de coronalijn, maar dat terzijde.)
In een vorig bericht schreef DBV: ‘Als de overheid toch eist dit terug te betalen, gaan alle airlines en touroperators één voor één over kop.’ --- Ja, beste Vogel, dat eist de overheid: Sinds 20 juni 2020 kan de reiziger opnieuw aanspraak maken op de terugbetaling van de betaalde sommen, uiterlijk binnen 14 dagen na annulering (volgens artikels 29 en volgende van de wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten).
In hun laatste bericht waarin gemeld werd dat ze gingen terugstorten schrijft DBV: We mogen ons gelukkig prijzen dat dik 99% van onze klanten uiterst begripvol is, in deze nooit geziene tijden. --- Nu val ik van mijn stoel. Als 99% van de klanten bestaat uit begripsvolle, tevreden geluksvogels, waarom dan moeilijk doen als 1% zijn rechtmatige centen opeist? Het zou in onze beoordeling over De Blauwe Vogel alvast een pluspunt geweest zijn als dat zonder morren gebeurd was, maar nu is alle vertrouwen weg. Geen eieren meer van deze onbetrouwbare Vogel die een trouwe en goede klant verliest (reizen met de DBV o.a. naar Zuid-Afrika, Cuba, Spanje, cruise naar de Baltische Staten.)

Nog dit: een ei kan niet geschoren worden, daarom: waarom geen wet die een ondernemer, onverschillig van welke aard, verplicht om alle ontvangen voorschotten op een daartoe geblokkeerde rekening te plaatsen? Pas als de werken volledig uitgevoerd zijn of de diensten verleend zijn, mag hij dat voorschot van die rekening afhalen, tenzij de klant zich daar met een goede reden tegen verzet. Een voorschot zou eigendom van de klant moeten blijven zolang de werken of dienstverlening niet volbracht is. Het gaat niet op dat een onderneming met geld van de klant ondernemingen aangaat, immers niet één onderneming is risicoloos. De klant deelt niet in de winst van het bedrijf, hij moet daarom ook niet delen in eventuele verliezen of falingen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/10/2020
, Gereageerd:

Beste Leo,
Andere testaankoop leden, die hier ervaring meer hebben,

Wij hebben ook een reis geboekt vorig jaar naar Dubai die normaal moest doorgaan in Mei 2020.... hoe kan ik best men voorschot terug vragen gezien mei 2021 voor ons nu onmogelijk lijkt.

Alvast bedankt voor uw reactie
Mvg,
Peter

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/10/2020
, Gereageerd:

Beste,

Heb je je reisbureau al aangeschreven en je wensen kenbaar gemaakt? Let op want ze zijn geslepen, zo schreef De Blauwe vogel: indien wij na 15 niets meer van u hebben gehoord, gaan we er van uit dat deze regeling past voor u (ze hadden dus zelf al iets geregeld, wat een onbeschaamdheid).
Ik kan niet méér zeggen dan dat je moet nagaan of je voldoet aan de wettelijke voorwaarden om je voorschot terug te krijgen; aard van de reis, bestemming en datum van boeking zullen van belang zijn; Testaankoop zal je daarbij zeker kunnen helpen.
Wat Testaankoop verder betreft: ik weet niet of het toeval was, maar dezelfde dag dat we lid werden, kregen we bericht dat we ons voorschot zouden terugkrijgen, wat inmiddels gebeurd is. Laat je reisbureau alvast weten wat je wilt, en zit hen op de hielen door niet aflatend te schrijven als het blijkt dat je recht hebt op die teruggave.

Veel succes

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/10/2020
, Gereageerd:

Hey Ingrid,

Ik heb inderdaad De Blauwe Vogel reeds aangeschreven per email met de omschrijvingen van andere leden die ook bij deze reisagent hebben geboekt.
Ze lieten mij weten dat in min 15 maanden moet wachten op mijn voorschot en waren verbaast dat ik pas na vier maand heb gereageerd op hun voorstel, ze beweren dat ze voor ons de reis al reeds terug gereserveerd hebben in mei 2021 bij het resort in Dubai en dat ze gingen bekijken na de aftrek van de annuleringskosten wat ik mogelijk zou terug krijgen ...

Ik probeer via testaankoop een klacht in te dienen om te zien wat het uithaald, helaas weet ik niet alle details over de voorwaarden....

Toch alvast bedankt voor je reactie.

Mvg,
Peter

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/10/2020
, Gereageerd:

Inderdaad, de ware aard van "mooie" reisagentschappen met mooie praatjes en euforische beelden van prachtige reizen, worden nu beschermd door de Belgische reglementering. Een nieuwe regering .... een nieuwe wet die zegt dat de voorschotten van reizigers die een voucher ontvangen hebben van "voor" 20 juni 2020 direct moeten terugbetaald worden." Mevrouw Muylle ligt uit de regering dus nu haar wet ook " Deze voorschotten vasthouden is pure diefstal omdat er geen leveringen tegenover staan. Dat moest een gewone burger eens proberen !!! Vele reizigers voelen zich bedrogen en zullen ooit al deze reisbureaus terzijde laten liggen. Ik dacht dat testaankoop meer zou kunnen verwezenlijken (ooit heeft testaankoop gezegd dat ze "de terugbetaling na één jaar en dan nog misschien zes(!) maanden moeten wachten" zouden aanklagen en trachten deze termijn van zes maanden terug te willen brengen tot drie maanden. Waar is het recht van de consument die niets gehad heeft!

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2020

Beste,
Kan ik het geld van mijn voucher (uitgegeven op 27/05/2020) van TUI nog terugvragen voor het verstrijken van 1 jaar na uitgifte (27/05/2021)?

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/10/2020

Ryanair heeft onlangs mijn ticket integraal terugbetaald. Dit voor een vlucht die voorzien was in mei 2020. Waarschijnlijk zal de tussenkomst van Test-aankoop hier ook wel voor iets tussen gezeten hebben.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/09/2020

De Blauwe Vogel liet ons weten dat onze reis niet doorging, maar er was 'goed nieuws'

Beste klant,

Goed nieuws : uw reis naar ANDALUSIE RIU CHICLANA van 01/10/2020 werd overgeboekt naar 30/09/2021.
Uw reis kan dus, een jaar later, doorgaan zoals voorzien aan dezelfde prijs.
De nieuwe bestelbon ontvangt u zo snel mogelijk per mail.
Uw reeds betaalde voorschot werd ook reeds overgeboekt op het nieuwe dossier.
We zijn ongelooflijk blij dat wij dezelfde voorwaarden voor u hebben kunnen bekomen voor volgend jaar.
Gelieve ook even deze email te beantwoorden voor akkoord ten laatste op 15 september 2020 .
( indien wij na 15 niets meer van u hebben gehoord, gaan we er van uit dat deze regeling past voor u )
Past deze regeling niet voor u, geef ons gerust een seintje en dan zoeken we samen naar een oplossing.
We willen u van harte bedanken voor het vertrouwen dat u stelt in de Blauwe Vogel,
en we verwelkomen u graag opnieuw in 2021 voor onze reis naar ANDALUSIE RIU CHICLANA !

Met vriendelijke groeten,

De Blauwe Vogel
-----------------------------

Toen we onmiddellijk duidelijk maakten dat we ons voorschot van 500€ terug wilden, en wel binnen de wettelijke termijn (die nu verstreken is), antwoordde men dat dat onmogelijk is gezien ze dan over kop zouden gaan.
Ik ben geen jurist, maar een voorschot wordt geacht altijd terug betaald te kunnen worden als de producent of leverancier eenzijdig de overeenkomst annuleert. Als dat niet kan omdat het bedrijf dan over kop gaat is er een reukje aan de bedrijfsvoering; men wendt dan gelden aan die nog niet van hen zijn. Men doet dan zaken en maakt winsten, maar bij een faling is de klant de dupe. Wanneer een wet om deze bedrieglijke praktijken stop te zetten? Mijn voorstel: een bedrijf, in deze een reisagentschap, moet altijd een geldelijke buffer aanleggen die minstens gelijk is aan alle geinde voorschotten.

Dat de De Blauwe Vogel bij ons voortaan een blauwtje loopt, is vanzelfsprekend, en ze zijn er, wat ons betreft, nog niet van af.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/09/2020

Mijn vluchten naar Malaga en terug (via 2 verschillende boekingen bij Ryanair) op resp.11 en 18 september, heb ik niet kunnen nemen owv de regeringsbeslissing (Spanje rood gebied). Aangezien omboeken naar iets anders geen optie was voor mezelf én die vluchten niet gecancelled werden door Ryanair, vrees ik dat ik alle vluchtkosten gewoonweg kwijt ben. Bij Ryanair kan ik vermoedelijk niet aankloppen, want de vlucht ons voor hen normaal doorgegaan. (Hoe) kan ik mijn kosten terugvorderen van de overheid? Welke concrete stappen kan ik nemen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/09/2020

heb een vakantie geboekt met vertrek op 1april en zou mijn geld terug krijgen en dat kan18 maanden zijn maar ze houden meer dan 2maanden mijn waardebon voor ze die opsturen dus moet ik 20 maanden op terug betaling wachten is dat eerlijk

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/09/2020
, Gereageerd:

Dag Felix, nee dit is inderdaad niet correct ! Wil je weten wat je rechten zijn kan je gerust hiervoor onze juridische dienst contacteren via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Vriendelijke groeten,^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/09/2020

nu ook eindelijk via Testaankoop claim ingediend, laat ons hopen. Ik boek in elk geval nooit meer bij Ryanair en Vueling...

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/10/2020
, Gereageerd:

Bij VEULING zal ik ook NOOIT meer boeken!
Ik ga me morgen informeren bij het Europees centrum voor de consument.
Heeft U reeds informatie met betrekking tot Veuling?

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/09/2020
, Gereageerd:

Beste Karen, bedankt om gebruik te maken van het online reisformulier op onze site ! Je kan inderdaad een klacht indienen om o.a. terugbetaling te vragen via deze link: https://www.test-aankoop.be/collectieve-acties/formulier-reisproblemen . Twijfel ook niet om ons te bellen op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/09/2020

Ik lees in TA 655 (sep2020) dat er voor contracten reisverzekering op JAARbasis tegemoetkomingen zijn ( kunnen zijn). Uw modelbrief heeft het enkel over een aanvraag van een verzekering gebonden aan een specifieke reis. Ik heb daarentegen een reis - en bijstandsverzekering bij Touring , jaarbasiscontract omdat ik normaal enkele keren per jaar vertrek ( beterkoop) .Wegens corona zijn twee geboekte reizen niet kunnen doorgaan en zal er voor de vervaldag van deze polissen ( ergens februari 2021) ook niets meer inzitten. Ik betaalde dus voor beiden een vol jaar en kan er geen gebruik van maken . Kan hier iets gerecupereerd ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/09/2020
, Gereageerd:

Beste Gilbert, hiervoor kan je ons best even contacteren via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45), een speciaal nummer dat we hebben gecreëerd voor alle vragen mbt reizen en formaliteiten allerhande in tijden van corona. Onze advocaten helpen je dan verder met het nodige advies. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020

en de europese ziekteverzekering ( blauwe kaart) telt die als naar zone rood gaat

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/09/2020
, Gereageerd:

Hallo Bart, voor al je vragen over reizen kan je ons gerust bellen op het gratis nummer 080029510, we geven je dan de nodige informatie mbt tot je reisbestemming en de formulieren die eraan te pas komen. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020

als je een betaalde reis dient te annuleren wegens ziekenhuisopname, wie dient er dan terug te betalen, de touroperator of de reisagent?

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/09/2020
, Gereageerd:

Dag Johan, ik raad je aan om hiervoor contact op te nemen met onze advocaten via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Zij kunnen je dan het nodige advies verstrekken en je zeggen welke stappen je kan ondernemen. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020

Beste

Wij zijn van vorige week donderdag terug uit Malaga. Dit was 2 dagen eerder dan voorzien. We hadden een pakketreis geboekt bij Tui. Is er dan nog recht op enige compensatie. Het is natuurlijk de Belgische overheid die beslist had dat Spanje een rode zone werd.

met vriendelijke groeten
Norman Canoot

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/09/2020
, Gereageerd:

Beste Norman, jammer dat je vroeger dan voorzien bent moeten terugkeren. Als je wil weten wat je rechten zijn in deze kan je onze advocaten contacteren via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Twijfel niet om hen te bellen, ze helpen je graag verder ! ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/09/2020

Wij zijn met 7 koppels, die niet in mekaars bubbel zitten, maar jaarlijks een weekend in september een huis huren. Dit jaar was dat in Nederland met Roompot vakanties en wij hebben in augustus al laten weten dat we dit naar volgend jaar willen verplaatsen, omwille van de bubbel van 5 in België. Maar in Nederland bestaat die bubbel niet en ze willen geen voucher geven en we moeten 90% betalen voor de annulatie . Is dit wel correct, wij kunnen toch niet in overtreding gaan, met 14 personen in een huis?

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020
, Gereageerd:

Beste Vera, het is inderdaad niet evident om in deze omstandigheden te beslissen of je vertrekt of niet, er gelden nu eenmaal andere spelregels in het buitenland. Twijfel dus niet om onze gratis bellijn te contacteren via het nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Onze advocaten geven je dan meer info hieromtrent. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/09/2020

Hallo , wij hadden een reis vlucht geboekt naar Spanje dd 04/09/2020 bij Tuifly. Deze werd geannuleerd en ondertussen hebben wij ook al een voucher gekregen van Tuifly. Maar wij hadden ook een wagen gehuurd in Allicante en deze kunnen wij niet terugbetaald krijgen, omdat we later dan 48 uur voor vetrek hebben geannuleerd. Is dit korrekt of zouden wij ons geld nog kunnen recupereren? mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020
, Gereageerd:

Dag Gerard, als een vlucht wordt geannuleerd door je luchtvaartmaatschappij dan heb je in principe recht op terugbetaling van je vlucht, je kan uiteraard wel een voucher / omboeking aanvaarden als je dit verkiest. Dit geldt ook voor een pakketreis (vlucht + verblijf) vanaf 20 juni : je hebt recht op terugbetaling als je pakketreis werd geannuleerd door de organisator. Meer iinfo kan je bekomen via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Onze advocaten helpen je graag verder ! Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2020

Wij vertrokken normaalgezien morgenochtend met ryanair van Eindhoven naar Ibiza. Maar aangezien ibiza in België code rood is mogen wij niet vertrekken. Wat we ook niet zullen doen! 3 maal telefonisch contact opgenomen met ryanair. We konden omboeken mits bijbetaling van min 200 €.. Wat veel is aangezien we maar voor 3 dagen weg gingen en al bijna 500€ hadden betaalt voor onze tickets. Dus dat zien we niet echt zitten aangezien de kans er steeds bijft inzitten dat gebieden lang code rood zullen krijgen.
Dus zijn we volgens ryanair gewoon ons geld kwijt...

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020
, Gereageerd:

Beste Bianca, wat jammer dat jullie dit overkomt ! Je mag inderdaad van België niet vertrekken naar een rode zone, voor meer info hieromtrent kan je gerust onze advocaten raadplegen via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u,vrijdag tot 16u45). ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020
, Gereageerd:

zelfs als zone rood veiliger is volgens de officiele cijfers van het land dan hier in België? lijkt me raar dat men je kan verplichten in een onveiligere zone in dit geval Belgi¨te blijven

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020
, Gereageerd:

R waarde West Vlaanderen 1,5 aantal besmettingen 75,5 op 10000 provincie Malaga r waarde 0,5 20,9 nieuwe besmettingen op 100000 dus men verplicht je om hier gemakkelijker besmet te geraken, ik vermoed niet dat de overheid hier je kan verplichten hier meer kans op te lopen om ziek te worden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/09/2020
, Gereageerd:

Hoi Bart, als Belgische onderdaan ben je in principe verplicht de Belgische wetgeving na te leven. Dit wil zeggen dat als het overgrote deel van Spanje rode zone verklaard wordt, dit inhoudt dat niet-essentiële verplaatsingen (toeristische uitstappen) naar Spanje niet langer zijn toegestaan. Er hangt je bovendien een boete boven het hoofd als je toch vertrekt. 

We begrijpen dat de standpunten van Buitenlandse Zaken gebaseerd zijn op de ontwikkeling van de pandemie. Maar we vinden dat de autoriteiten tevens moeten begrijpen dat er een aantal praktische, economische en financiële gevolgen voortvloeien uit deze beslissingen, die op zijn zachtst gezegd abrupt zijn. Wij stellen ons vragen bij het optreden van de regering op dit gebied, gezien het gebrek aan flankerende maatregelen.  Mocht je nog vragen hebben hieromtrent kan je ons gerust contacteren via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2020

Ik heb een autovakantie geboekt naar Frankrijk. Ik zou hier graag een goede annulatieverzekering voor afsluiten die eventueel ook corona dekt. Bij welke verzekering kan ik dat best afsluiten?

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/09/2020
, Gereageerd:

Beste Carl, sorry voor het late antwoord ! Je kan gerust hiervoor ons dossier raadplegen dat zich op onze website bevindt, ik geef je even de link ernaartoe mee : https://bit.ly/3ia2TKL  . Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2020
, Gereageerd:

Verzekerd thuis!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020

Reizen naar Spanje is verboden volgens de overheid.
Ryanair annuleert de vlucht niet en kunnen we geen aanspraak maken op een refund.
Zo kan Ryanair nooit een vlucht annuleren en er nooit voor aansprakelijk gesteld worden ?

Hoe kan met hier een oplossing voor geven ? (refund / voucher )
Ryanair zelf komt allesinds niet met een oplossing, als je zo uiteindelijk toch eens kan bereiken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020
, Gereageerd:

Beste Ben, als geheel Spanje (behalve Tenerife) rood kleurt MAG je van onze overheid niet vertrekken. Als je toch vertrekt, riskeer je een boete en zelfs een gevangenisstraf. Je bent dus eigenlijk verplicht om je vlucht zelf te annuleren en daar schuilt dan het addertje : de meeste luchtvaartmaatschappijen betalen het bedrag niet terug wanneer de vlucht toch wordt uitgevoerd. Dat vinden wij oneerlijk. De annulering wordt immers opgelegd door de overheid omdat reizen naar een rode zone verboden is. Wij namen contact op met de betrokken luchtvaartmaatschappijen om een oplossing te zoeken. Die lieten ons allemaal weten niet te kunnen terugbetalen omdat de vlucht wel degelijk heeft plaatsgevonden. Maar ze wijzen op de flexibele omboekingsmogelijkheden die ze momenteel bieden. We raden dan ook aan om daar maximaal gebruik van te maken. Meer kan je op dit moment jammer genoeg niet bekomen. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/09/2020
, Gereageerd:

ik had voor Mei dit jaar een reis geboekt naar Faro voor 5 personen aan een aanbiedingsprijs van 990 euro. Ik wilde deze reis graag omboeken naar de herfstvakantie, maar tot mijn grote verbazing werd er zomaar eventjes meer dan 200 euro per persoon bij gerekend. Flexibel omboeken gaat dus maar het kan je een hoop geld kosten. Ik heb nu opnieuw geboekt en betaal ongeveer de meerprijs die gevraagd werd. Van de afgelaste vlucht heb ik terugbetaling gevraagd. Benieuwd hoelang ik daar zal moeten op wachten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/09/2020
, Gereageerd:

Mijn vluchten naar Spanje zijn ook nog niet geannuleerd door ryanair. Is er geen mogelijkheid om een voucher te aan te vragen ipv een omboeking?

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020
, Gereageerd:

Beste Jean-Pierre, bedankt voor je interessante post, ik heb hem alvast intern doorgestuurd naar de betrokken dienst. Twijfel niet om onze advocaten te contacteren op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45), ze helpen je graag verder !

En heb je al ons reisformulier ingevuld om terugbetaling te vragen en je eisen kracht bij te zetten: www.testaankoop.be/reisformulier ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/09/2020
, Gereageerd:

En als je bij Ryanair wil omboeken kost de wijziging € 160. Kosteloos omboeken kan niet voor vluchten geboekt in januari en in mei niet genoten en verschoven naar september. Spanje blijft rood maar reizen zou mogen. Een inhoudsloze slogan en niets meer dan dat !

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/09/2020
, Gereageerd:

Hallo Freddy, dit is inderdaad best frustrerend ! Het maakt er het reizen zeker niet gemakkelijker op en dan hebben we het nog niet gehad over het prijskaartje dat eraan vasthangt.

Meer info hierover vind je in ons dossier via volgende link : https://bit.ly/2G53S1f  . Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/09/2020
, Gereageerd:

Hallo Séverine, twijfel niet om ons te contacteren voor meer advies via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45), onze advocaten helpen je graag verder. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2020

bij ons in appartements blok vertrekt woensdag 09/09/2020 een gezin naar Grand Canaria vanuit Eindhoven.
Als je hen er over aanspreekt word het weg gelachen , zeg maar dat we naar zee zijn.
Als zij terugkomen moeten zij een test ondergaan en 14 dagen qarantaine( of niet).
Indien zij dit niet doen wat kunnen wij doen voor onze eigen gezondheid en die van de andere bewoners. Kan ik dit ergens anoniem melden .?

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020
, Gereageerd:

Beste José, het is inderdaad niet evident als binnen Europa verschillende regels gelden. Er bestaat nog zoiets als het vrije verkeer van personen ... Momenteel komen ook vele reizigers via andere EU-landen België binnen en we merken dat dit zonder problemen verloopt en deze personen de volgende dag ook gaan werken. Deze reizigers vullen in de meeste gevallen dan ook niet het verplichte reisdocument van de Belgische Overheid in ... Als je terugkeert vanuit een rode zone moet je een test laten afleggen en inderdaad 14 dagen in quarantaine gaan. Maar in principe mag je dus niet vertrekken en als je dat toch doet, riskeer je een boete en zelfs een gevangenisstraf. Afgezien daarvan loop je een gezondheidsrisico als je naar een gebied met veel besmettingen reist. Voor meer info kan je gerust onze advocaten bellen op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2020

De Federale Overheid verbiedt ons naar Spanje te reizen
Onze vluchten (Ryanair en ook andere) gaan gewoon door dus krijgen van hen geen vergoeding omdat de vluchten niet worden geannuleerd
Waar kunnen wij terecht voor een schadevergoeding ?
Kunnen wij de Federale Overheid hiervoor aanklagen ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020
, Gereageerd:

Beste, als de vluchten toch doorgaan kan je jammer genoeg geen terugbetaling aanvragen zelfs als mag je van België niet vertrekken (wegens zone rood). We vinden dit ook oneerlijk maar er zit momenteel niets anders op dan contact op te nemen met je luchtvaartmaatschappij om een omboeking te vragen. Voor meer advies hieromtrent kan je onze advocaten contacteren via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/09/2020

Zoals enkele anderen in deze discussie hebben ook wij van Ryanair onze gecancelde vluchten van maart 2020 terugbetaald gekregen. We hadden toen al een terugbetaling gevraagd, maar daar was nooit een reactie op gekomen. Wel raar was dat we eind augustus eerst een mail van Ryanair ontvingen (als reactie op de e-mails van Test Aankoop) waarin te lezen stond dat we akkoord gegaan waren met een voucher en dat hiermee voor hen de kous af was. En enkele dagen later ontvingen we een tweede mail waarin werd aangekondigd dat onze vluchten terugbetaald zouden worden en dat onze voucher dus niet kon gebruikt worden. Een paar dagen later was de terugbetaling op onze Mastercard een feit. Voor ons heeft de hulp van Test Aankoop zeker geholpen, waarvoor dank!

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2020
, Gereageerd:

Beste Vik, we bedanken je voor deze positieve getuigenis ! Ik stuur je post heel graag door naar mijn collega's van de betrokken dienst, het is altijd fijn om te horen dat onze inspanningen vruchten afwerpen. Hiervoor zetten we ons elke dag opnieuw in, opdat de gedupeerde reizigers (uiteindelijk) terugbetaald worden ! Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/09/2020

Ik heb op 11/6 een restitutie gevraagd voor een geannuleerde vlucht van 30/5, maar niets meer van Ryanair gehoord, laat staan geld ontvangen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/09/2020
, Gereageerd:

Dag Bert, heb je hiervoor ons online reisformulier (www.testaankoop.be/reisformulier ) al ingevuld ? Je kan hiervan nog steeds gebruik maken om je terugbetaling aan te vragen. Alle klachten worden gebundeld en naar de betrokken luchtvaartmaatschappij verzonden om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk krijgt waar je recht op hebt. Mvg, ^An