Nieuws

Sommige handelaars communiceren gebrekkig over afronding

04 december 2019

Aan de kassa is het afronden van bedragen naar 5 cent alleen verplicht als de klant contant betaalt. Bij elektronische betalingen heeft de handelaar de keuze. Maar als hij kiest voor afronden, moet hij zijn klanten daar duidelijk over informeren en daar wringt het schoentje.

Sinds 1 december 2019 zijn handelaars verplicht om contante betalingen van hun klanten af te ronden naar een veelvoud van 5 cent. Deze regel vormt geen probleem voor zover we weten.

Via sociale media bereiken ons echter heel wat berichten in verband met elektronische betalingen. Daarvoor geldt inderdaad een andere regel. Handelaars hebben namelijk de keuze of ze de afronding toepassen voor betalingen met een bankkaart. Als ze kiezen voor afronding, moeten ze dit wel duidelijk vermelden en geldt de regel voor alle klanten.

Visuele boodschap

De FOD Economie heeft een visuele boodschap ontworpen waarmee de handelaars hun klanten kunnen inlichten. “Het totaalbedrag wordt altijd afgerond”, staat er te lezen.

Als je vaststelt dat een handelaar de bedragen voor elektronische betalingen afrondt zonder duidelijke vermelding, mag je ons dat laten weten. Wij verzamelen de getuigenissen en zullen indien nodig de economische inspectie verwittigen.

De afronding betekent overigens niet dat de muntjes van 1 en 2 cent niet meer geldig zijn. Je kunt ze nog steeds gebruiken voor contante betalingen. Je mag ze ook niet weigeren wanneer de handelaar je terugbetaalt met deze muntjes.

Dispuut met een handelaar?

Heb je een meningsverschil met een handelaar over de afronding? Bel even met een van onze financiële adviseurs.

Bel 02 542 33 44

User name

Deelnemen aan de discussie

Deel je mening of stel je vraag in de groep Winkelen van onze community Familie & vrije tijd .

11 reacties

User name
JOZEF DESSEYN
28/11/2019

Deze week er opgelet hoe de winkeliers de afronding doen , bij de marktkramers gebeurd iedere afronding naar boven ( vb. € 25,12 is € 25,15 ) . Na opmerking hierover zegt de verkoper dat dit zo ingesteld is in hun programma voor betaling , in dit geval payconiq .
De zelfde uitleg bij de lokale beenhouwer .

User name
JEAN VERMEULEN
05/12/2019

Maandag ll. (02/12) zijn we naar Delhaize geweest en onze muntjes van 1 en 2 werden geweigerd...

User name Moderator
Bertrand | Moderator
12/12/2019

Goed dat je dit even vermeldt! We hebben een soortgelijke getuigenis gekregen via Twitter over één bepaald filiaal waar dat het geval was. Delhaize reageerde toen dat ze dit gingen bespreken met de filiaalhouder in kwestie, want die muntjes mogen inderdaad NIET geweigerd worden!

User name
MIEKE CEUSTERS
06/12/2019

Ik dacht dat een deel van de regel was om klanten over te halen meer met bankcontact te betalen. Als je dan een afronding naar boven kan vermijden bijvoorbeeld. Bij Standaard boekhandel staat het programma zo ingesteld dat de afrondingen altijd gebeuren of je nu contant of met kaart betaald. Dat vind ik niet correct, betalen met kaart zou dan een voordeel mogen zijn. Het gaat immers om de fysieke muntjes in je geldbeugel. Hun uitleg was dat dat niet eerlijk is tegenover de persoon die contant betaald. Ook daar ben ik niet mee eens. Je weet dat dat de regel als je nu contant betaald.

User name Moderator
Bertrand | Moderator
12/12/2019

We begrijpen je redenering maar wat zij hier doen is inderdaad perfect legaal. Bedankt voor je getuigenis!

User name
DE LATTER
07/12/2019

Op 6 december jl aankopen gedaan bij buurtwinkel Sma+ch. Ook bij electronische betalingen wordt daar afgerond. De kassierster gaf als uitleg dat dit moest van de leiding. Er was nergens een aankondiging geafficheerd.

User name Moderator
Bertrand | Moderator
12/12/2019

Voor elektronische betalingen kan er inderdaad gekozen worden, jammer dat je geen duidelijke aankondiging daarvan kon vinden want dat is uiteraard wel nodig!

User name
LINDA IMBRECHTS
08/12/2019

In de Delhaize in Neerpelt had ik een kar vol eetwaren op 8/12/2019. Ik had vlees aan 2,08 euro en een schaaltje vlees aan 2,10 euro. De kassierster deed niet de moeite om elk artikel apart in te scannen en scande het artikel van 2,10 euro twee keer. Dit zijn oneerlijke praktijken.

User name Moderator
Bertrand | Moderator
12/12/2019

Dat is inderdaad niet correct, de bedoeling is dat het eindbedrag afgerond wordt en niet elk bedrag apart... Goed dat je dit even onder de aandacht brengt!

User name
FREDDY PELKMANS
11/12/2019

Op 5 december kocht ik een boek bij de standaard boekhandel van € 29,99. Ik betaalde elektronisch en men rekende € 30 aan. Ik werd hierover niet gewaarschuwd.

User name Moderator
Bertrand | Moderator
12/12/2019

Stond het ook niet vermeld in de winkel? Want normaal gezien moet dat dus wel!

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies