Testaankoop en 24 andere consumentenorganisaties dienen klacht in tegen SHEIN wegens misleidende praktijken en het aanmoedigen van overconsumptie

‘Dark patterns’
Samen met 24 andere consumentenorganisaties in heel Europa en met BEUC dient Testaankoop klacht in tegen het Chinese platform SHEIN. De klacht is ingediend bij de Europese Commissie en het netwerk van consumentenbeschermingsautoriteiten in Europa. SHEIN gebruikt namelijk bepaalde technieken, zogenaamde ‘dark patterns’ om consumenten onbewust meer te doen kopen. Het gaat dan bijvoorbeeld over berichten rond beperkte voorraden (“Nog maar X over”), tellers voor flash sales (“Nog maar 02:00:00 om van de aanbieding te profiteren”), sociale druk via getuigenissen en “confirm-shaming” (“Je komt in aanmerking voor een promotie! Weet je zeker dat je wil gaan?”). Onderzoek heeft aangetoond dat dit soort technieken herhaaldelijk wordt gebruikt, zowel op de website als via de app met meldingen.
Gevolgen voor de portemonnee, veiligheid en het milieu
Onderzoek van Europese consumentenorganisaties toont aan hoe SHEIN met deze misleidende praktijken consumenten geld doet verliezen, potentieel gevaarlijke kleding in Europa doet circuleren en een directe negatieve invloed heeft op het milieu. Volgens het Europees Milieuagentschap is de textielsector zelfs een van de meest vervuilende, na voeding, huisvesting en transport. Ultra Fast Fashion heeft geleid tot massale overproductie en overconsumptie van kleding, waardoor de textielafvalcrisis verergert. Bovendien zijn er voor het telen van katoen pesticiden en kunstmest nodig, en voor de productie van synthetische vezels fossiele brandstoffen en giftige chemicaliën, om nog maar te zwijgen over de arbeids-omstandigheden.
“Het Ultra Fast Fashion-model van platforms zoals SHEIN is gebaseerd op manipulatieve technieken die aansporen tot overconsumptie. SHEIN is ontworpen om verslavend te werken: het platform maakt gebruik van algoritmes om consumenten zo lang mogelijk op de site te houden, en zoveel mogelijk te laten kopen,” zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “We verwachten een snelle reactie van de autoriteiten om een einde te maken aan deze praktijken en om een onderzoek te starten naar de hele sector, aangezien ons onderzoek heeft aangetoond dat dit soort dark patterns een groot probleem zijn in de hele fast fashion-sector.”
Onderzoek door de Europese Commissie
In februari 2025 kondigde de Europese Commissie haar eigen onderzoek aan naar de naleving van de EU-consumentenwetgeving door SHEIN. In mei drong zij er bij SHEIN op aan om de wetgeving te respecteren en te stoppen met het gebruik van dark patterns zoals valse promoties of verkoop onder druk, bijvoorbeeld via fictieve aankoopdeadlines. De klacht die de consumentenorganisaties vandaag hebben ingediend, vormt een aanvulling op het onderzoek van de Commissie en het netwerk voor consumentenbeschermingsautoriteiten (CPC) en levert verder bewijs voor het gebruik van deze misleidende technieken.
Toegang pers