Persbericht

Testaankoop, Euroconsumers en Football Supporters Europe stellen zich vragen bij FIFA’s plan voor dynamische tarieven bij WK Voetbal volgend jaar

10 juli 2025
World Cup

10 juli 2025
Dynamic pricing is aan een grote opmars bezig. Ticketmaster past het systeem al toe bij sommige van haar concerten, en nu is ook FIFA van plan om dynamische prijzen toe te passen voor tickets voor het WK 2026. In een concurrentiële markt is een systeem waarbij prijzen zich aanpassen aan de vraag interessant. Maar in monopoliesituaties, zoals bij concerten of sportwedstrijden, is er een risico dat consumenten benadeeld worden. Testaankoop, haar overkoepelende organisatie Euroconsumers en Football Supporters Europe (FSE) vragen de FIFA om te verduidelijken hoe die dynamic pricing voor het WK zou verlopen, en willen garanties voor eerlijke en transparante prijzen.

Meer uitleg nodig

Consumentenorganisatie Testaankoop, haar koepel Euroconsumers en de federatie van voetbalsupporters Football Supporters Europe hebben uitleg gevraagd aan FIFA over haar plan om de tickets voor matchen van het Wereldkampioenschap Voetbal in 2026 te verkopen met dynamische prijszetting. De organisaties zijn bezorgd dat de belangen van consumenten in het gedrang gaan komen als de prijzen voor tickets dynamisch bepaald zouden worden, omdat er op die manier geen garanties zijn dat de prijzen eerlijk, transparant, en betaalbaar zijn voor de fans.

 

Steeds vaker dynamische prijzen

De praktijk zal waarschijnlijk steeds vaker opduiken in de culturele en sportevenementensector, ten nadele van de consument. Ook Ticketmaster past bijvoorbeeld al dynamic pricing toe voor haar concerten. De manier waarop de prijzen van dergelijke ‘Platinum Tickets’ berekend worden is echter helemaal niet duidelijk, en Ticketmaster communiceert ook niet transparant over die tickets. Daarom hebben Testaankoop en Euroconsumers ook al een klacht ingediend tegen Ticketmaster bij de Europese Commissie.

"Zolang dynamic pricing niet gereguleerd is, zullen monopolisten hun prijzen kunstmatig blijven opdrijven. Toegang tot concerten of sportevenementen mag echter geen luxe worden. Daarom vragen Testaankoop en Euroconsumers voor een verbod op dynamic pricing voor culturele en sportevenementen en voor eerlijke en transparante prijzen", zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.

 

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.