Testaankoop, Euroconsumers en Football Supporters Europe stellen zich vragen bij FIFA’s plan voor dynamische tarieven bij WK Voetbal volgend jaar

Meer uitleg nodig
Consumentenorganisatie Testaankoop, haar koepel Euroconsumers en de federatie van voetbalsupporters Football Supporters Europe hebben uitleg gevraagd aan FIFA over haar plan om de tickets voor matchen van het Wereldkampioenschap Voetbal in 2026 te verkopen met dynamische prijszetting. De organisaties zijn bezorgd dat de belangen van consumenten in het gedrang gaan komen als de prijzen voor tickets dynamisch bepaald zouden worden, omdat er op die manier geen garanties zijn dat de prijzen eerlijk, transparant, en betaalbaar zijn voor de fans.
Steeds vaker dynamische prijzen
De praktijk zal waarschijnlijk steeds vaker opduiken in de culturele en sportevenementensector, ten nadele van de consument. Ook Ticketmaster past bijvoorbeeld al dynamic pricing toe voor haar concerten. De manier waarop de prijzen van dergelijke ‘Platinum Tickets’ berekend worden is echter helemaal niet duidelijk, en Ticketmaster communiceert ook niet transparant over die tickets. Daarom hebben Testaankoop en Euroconsumers ook al een klacht ingediend tegen Ticketmaster bij de Europese Commissie.
"Zolang dynamic pricing niet gereguleerd is, zullen monopolisten hun prijzen kunstmatig blijven opdrijven. Toegang tot concerten of sportevenementen mag echter geen luxe worden. Daarom vragen Testaankoop en Euroconsumers voor een verbod op dynamic pricing voor culturele en sportevenementen en voor eerlijke en transparante prijzen", zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.
Toegang pers