Testaankoop dient klacht in tegen misleidende ‘Platinum Tickets’ bij Ticketmaster

Onduidelijke prijzen
Ticketmaster verkoopt voor haar concerten ‘gewone’ tickets, waarvan de prijzen op haar website te vinden zijn. Voor het concert van Bad Bunny op 22 juli volgend jaar zijn er zo 7 categorieën van tickets, elk met een eigen prijs. De duurste tickets, het dichtst bij het podium, zijn de Golden Circle-tickets, of de tickets van Categorie 1, aan 143,58 euro.

Maar ondertussen zijn er voor datzelfde Bad Bunny-concert ook ‘Platinum Tickets’ te verkrijgen. De prijs daarvan is helemaal niet duidelijk, ze zou ‘overeenkomstig de marktwaarde’ berekend zijn. Hoe dat berekend wordt, staat nergens vermeld. De prijzen liggen echter vele malen hoger dan de prijzen voor standaard plaatsen, tot zelfs 7 keer!
“Best beschikbare plaatsen”?
Bovendien geeft Ticketmaster de indruk dat je met zo’n Official Platinum Ticket een speciaal ticket krijgt. Zo staat er te lezen op de website dat Platinum tickets “tot de meest gevraagde tickets voor concerten behoren” en dat ze “fans een gegarandeerde toegang tot de best beschikbare plaatsen voor het evenement geven”.
In werkelijkheid blijkt uit de analyse van Testaankoop en Euroconsumers dat er geen bewijs is dat deze tickets daadwerkelijk toegang geven tot de beste beschikbare plaatsen. Vergelijk de prijs van tickets in categorie 1 of Golden Circle vlak voor het podium, die € 143,58 kosten, maar eens met die van bepaalde Platinum-tickets die momenteel voor meer dan € 469 worden verkocht...
Klacht bij de Europese Commissie
Voor Testaankoop en Euroconsumers communiceert Ticketmaster helemaal niet transparant genoeg, en misleiden ze de consument. Daarom dienen de organisaties klacht in bij het netwerk van consumentenbeschermingsautoriteiten in Europa, en bij de Europese Commissie.
“Ticketmaster is actief in heel wat andere landen dan België, en we merken dat ze deze ‘Platinum Tickets’ ook in andere landen aanbieden. Daarom wordt de klacht ingediend op Europees niveau”, zegt Ortwin Huysmans, woordvoerder van Testaankoop, uit. “We hebben ook Ticketmaster zelf aangeschreven met de vraag om consumenten duidelijker te informeren over hun prijszetting, de benaming ‘Platinum Tickets’ te herzien zodat het niet lijkt alsof het gaat om speciale tickets, en om een mechanisme te voorzien dat voorkomt dat prijzen al te fel kunnen stijgen bij dynamische prijzen.”
Dynamic Pricing: meer regelgeving nodig
Het is niet de eerste keer dat Dynamic Pricing wordt gebruikt voor concerttickets, ook bij de verkoop van tickets voor het reünie-concert van Oasis gingen de prijzen al snel de hoogte in. Testaankoop en Euroconsumers willen dat de praktijk beter gereguleerd wordt, omdat consumenten er op dit moment vooral door bestraft worden.
“In een concurrentiële markt kan dynamic pricing voordelen hebben voor de consument, want dan kan de prijs ook naar beneden. Maar in het geval van concerten is er geen werkelijke concurrentie, en zorgt het er vooral voor dat de prijs onrealistisch hoog wordt. Daarom vraagt Testaankoop een verbod op dynamic pricing voor culturele en sportevenementen”, zegt Ortwin Huysmans.
Toegang pers