‘1+1 gratis’ of ‘1.000 producten voor minder dan 1 euro’? TA controleert de koopkrachtacties van supermarkten

Het leven wordt duurder. Test Aankoop berekende vorige week dat een winkelkar nu 12% duurder is dan vorig jaar. En daar willen de supermarkten nu handig op inspelen met grote acties die beloven dat ze je koopkracht kunnen verhogen. Er zijn de Kleine Leeuwtjes bij Delhaize, het Merkenfestival bij Colruyt en 1.000 producten aan minder dan 1 euro bij Carrefour. Wat blijkt? Lang niet alle beloftes worden nagekomen, berekende Test Aankoop. De consumentenorganisatie vraagt aan de supermarkten om altijd correct te communiceren over acties en geen misbruik te maken van de hoge inflatie om consumenten te misleiden.
Promo’s kopen
In de tijden waarin onder meer spaghetti, toiletpapier, mosterd en boter zo sterk in prijs gestegen zijn dat ze nu 30% meer kosten dan één jaar geleden, is het echt wel de moeite om promoties in de gaten te houden. Test Aankoop raadt dat al jaren aan om supermarktuitgaven te beperken. De consumentenorganisatie was dan ook erg blij om alle koopkracht-acties te zien van de grote supermarktketens.
1.000 producten onder 1 euro?
De consumentenorganisatie heeft nu een aantal van die acties dieper bekeken en moet tot de vaststelling komen dat ze lang niet allemaal even correct zijn. Carrefour spreekt bijvoorbeeld van ‘1.000 producten voor minder dan 1€’, maar op hun website zijn er maar 347 te vinden. 104 daarvan zijn bovendien onbeschikbaar.
Bovendien toont een prijsvergelijking van 36 producten aan dat zij vóór de actie ook al minder dan 1 euro kostten. Carrefour heeft voor haar actie geen enkel product goedkoper gemaakt, integendeel, 11 producten stegen zelfs in prijs!
Ook een andere actie van Carrefour doet de wenkbrauwen rijzen. De belofte is om 100 producten in prijs te bevriezen gedurende 100 dagen, maar wie gaat kijken vindt er maar 58. En daarvan zijn er online alvast 28 onbeschikbaar.
Tweede gratis?
Ook Albert Heijn durft zwaar te overdrijven met aantallen. ‘Meer dan 1.000 producten, 2e gratis’ blijkt online alleszins maar om een kleine 600 producten te gaan. En wanneer Test Aankoop die van dichterbij bekijkt, blijkt er maar voor 264 producten ook effectief een 2e gratis aan gekoppeld te zijn. Voor de andere producten gaat het om kleinere kortingen.
NutriBoost wordt minder voordelig bij Delhaize
Onder het voorwendsel dat de korting bij Delhaize op producten met Nutriscore A en B verhoogt van 5% naar 10%, slaagt de supermarktketen er toch in om de koopkracht negatief te beïnvloeden. Klanten met een SuperPlus-kaart krijgen namelijk niet meer automatisch 5% korting op die gezonde producten. Enkel wie nog minstens 99€ uitgeeft, heeft de volgende maand recht op 10% korting op verse producten met Nutriscore A en B. Test Aankoop merkt op dat dit niet meteen een transparante manier van communiceren is.
Ook goede voorbeelden
De Kleine Leeuwtjes-actie van Delhaize is dan weer een voorbeeld van hoe het wel moet: de selectie bevat 424 producten en het gamma is een goede doorsnede van wat je in de supermarkt vindt. Voor deze actie werden wel een aantal producten in prijs verlaagd.
Ook het Merkenfestival bij Colruyt speelt het op het eerste gezicht correct. Je kan 137 merken en tot bijna 1500 goedkoper vinden, al is het wel nodig om meer dan 1 verpakking te kopen om de korting te krijgen.
“Het is heel belangrijk om in deze onzekere tijden consumenten correct te informeren over acties en kortingen”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Test Aankoop. “Mensen zijn op zoek naar manieren om hun rekeningen te drukken, bijvoorbeeld door goedkoper te gaan winkelen, maar met valse promo’s en misleidende informatie wordt die taak hen erg moeilijk gemaakt. We vragen daarom aan alle supermarktketens om altijd juiste informatie mee te geven en we zullen ook de Economische Inspectie op de hoogte brengen van de valse acties die we in ons onderzoek zijn tegengekomen. Vanzelfsprekend hebben wij ook Carrefour en Albert Heijn hierover gecontacteerd.”
Prijs per eenheid blijft beste raadgever
Hoewel promoties nog altijd een goede indicatie zijn voor een lagere prijs, raadt Test Aankoop daarom aan om ook de prijs per eenheid te controleren. Enkel zo kan je nagaan of de promo echt interessant is.
Toegang pers