Persbericht

Nog niet gedaan met de dure winkelkar: inflatie is ook in oktober gestegen, berekent Testaankoop

05 november 2024
supermarket

05 november 2024
Testaankoop berekent elke maand de inflatie in de supermarkt, gebaseerd op meer dan 3.000 basisproducten in 7 supermarktketens. In oktober bedroeg ze 3,1% en daarmee stijgt de inflatie al voor de vierde maand op rij. Net als in september vormen pure chocolade (+30%), olijfolie (+27%) en sinaasappelsap (+22%) de top 3 van producten met de hoogste inflatie. De producten die het sterkst daalden waren vershoudfolie (-9%), vochtige babydoekjes (-9%) en varkens- en rundsgehakt (-7%). Een inflatie van 3,1% ligt al best hoog, maar vergeleken met januari 2022, toen de inflatie voor het eerst meer dan 2% bedroeg, is de stijging wel erg frappant: de supermarktkar is nu 27% duurder dan in januari 2022.

Lichte stijgingen de voorbije maanden

In oktober steeg de inflatie in de supermarkt tot 3,1%. Dat is de vierde opeenvolgende stijging sinds juni (2,31%): juli (2,49%), augustus (2,5%) en september (2,76%). Testaankoop berekent die cijfers op de prijzen van meer dan 3.000 producten in 7 supermarktketens (Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl), die ze al drie jaar lang opvolgt. 

De productcategorieën die het meest bijdroegen aan de inflatie in oktober waren frisdranken (+8%), producten uit de visafdeling (+6%), fruit (+5%), groenten (+5%) en kruidenierswaren (+5%).  Nog specifieker gaat het om pure chocolade (+30%), olijfolie (+27%) en sinaasappelsap (+22%). 

 

De producten die het afgelopen jaar het meest zijn gedaald, zijn vershoudfolie en vochtige doekjes (-9%) en varkens- en rundgehakt (-7%).

 

Duurdere prijzen…

Het Testachats-mandje is nog steeds 27% duurder dan in januari 2022, toen de inflatie voor het eerst meer dan 2% bedroeg. Zo is ketchup 85% duurder dan in januari 2022, mosterd 64%, olijfolie 61% duurder, uien 61% en wortelen 57%.

 

… maar lagere uitgaven

Uit een recente enquête van Testaankoop, afgenomen in juni bij meer 4.800 leden, blijkt verrassend dat Belgische gezinnen in 2024 gemiddeld minder per maand uitgeven (450 euro) dan in 2023 (468 euro). De verklaring ligt in een verandering in het aankoopgedrag van gezinnen, die vaker kiezen voor huismerken in plaats van duurdere A-merken. 

Maar dat geldt niet voor iedereen: “Mensen in een moeilijke financiële situatie geven gemiddeld €24 minder uit dan het gemiddelde per maand, maar hun uitgaven zijn wel gestegen ten opzichte van vorig jaar. In 2023 gaven zij nog gemiddeld 410 euro uit per maand, nu 426 euro,” zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Zij zijn waarschijnlijk vorig jaar al overgestapt naar huismerken of witte producten, waardoor ze geen marges meer hadden om nog meer te besparen.”

De enquête toont ook aan dat consumenten vooral letten op de prijs wanneer ze een supermarkt kiezen. En ook de tevredenheid van een supermarkt heeft veel te maken met de prijs: van de 9 factoren die bevraagd werden, bleek de prijs de grootste impact te hebben op de score die consumenten een supermarkt geven. 

 

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.