Persbericht

Voedingsinflatie stijgt voor vijfde maand op rij, Testaankoop vraagt meer transparantie in sector om prijsstijgingen te verantwoorden

04 juni 2025
inflatie

04 juni 2025
Al meer dan drie jaar volgt consumentenorganisatie Testaankoop de prijsevolutie in zeven supermarktketens (Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl). De inflatie in de supermarkt nadert deze maand de 5% (4,97%), en daarmee gaat de stijging die in januari 2025 begon, verder door.

Inflatie blijft stijgen

Elke maand berekent Testaankoop de inflatie in de supermarkt, op basis van meer dan 3.000 producten uit zeven supermarkten. Dit is de vijfde maand op rij dat de inflatie stijgt: 3,29% in januari, 3,39% in februari, 3,97% in maart en 4,35% in april. De inflatie bevond zich nog onder de 3% in december vorig jaar (2,81%).

 

Chocolade en rundsvlees blijven duur

Als we kijken naar de top 10 van producten die het meest zijn gestegen, zitten daar nog steeds alle producten met chocolade: pure chocolade (+44%), melkchocolade (+44%) en chocoladekoeken (+23%). Sinaasappelsap (+20%) en koffie zitten ook nog steeds in de lift. Maar ook rundvlees: entrecote staat in de top 10 van producten die het sterkst zijn gestegen in één jaar (+23%), naast américain natuur (24%).

 


 

 

Dalers

Er zijn ook producten dit nu minder kosten dan een jaar geleden. Het gaat om ijsbergsla (-11%), bloemkool (-10%), fish sticks (-5%) en tandpasta (-5%) die het meest gedaald zijn in een jaar.

 

Hele voedselketen onder druk

De afgelopen weken hebben verschillende actoren uit de voedingsketen en het Prijzenobservatorium zich uitgesproken over de winstmarges in de sector. Elke speler lijkt onder druk te staan: boeren verdienen niet genoeg, fabrikanten waarschuwen voor historisch lage marges en ook de retail staat onder druk. En toch blijven de prijzen te hoog voor de consument! De verschillende onderzoeken van het Prijzenobservatorium die na de taskforce agrovoeding werden gelanceerd, hebben nog geen duidelijkheid kunnen scheppen. “Het is een paradox: de prijzen voor consumenten stijgen al jaren, en toch blijven alle spelers in de keten ons vertellen dat ze niet genoeg verdienen. Meer transparantie over de hele voedingsketen is nodig om oplossingen te vinden,” zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.