Persbericht

Winkelkar blijft maar duurder worden: supermarktprijzen bijna 20% hoger dan vorig jaar

04 januari 2023
inflatie supermarkt december 2022

Testaankoop berekent elke maand de inflatie in de supermarkt op basis van 3.000 producten in zeven supermarktketens en komt voor december 2022 uit op 19,67%. Ten opzichte van december 2021 betalen we dus bijna een vijfde meer voor dezelfde winkelkar. Dat is het hoogste inflatiecijfer dat de consumentenorganisatie ooit zag, en daarmee is het record van vorige maand - dat op 18,11% stond - opnieuw verbroken.

De feestmaand december is voor veel gezinnen sowieso een duurdere maand in de supermarkt: voor Kerstmis en Nieuwjaar kopen we andere, duurdere producten. Het is de consument daarom misschien minder opgevallen, maar de prijzen zijn dus nog maar eens gestegen. Een gezin met 2 personen betaalt nu gemiddeld 497€ per maand in de supermarkt, dat is 82€ meer dan een jaar geleden en 9€ meer dan vorige maand.

Testaankoop berekent ook telkens de grootste stijgers uit haar mandje. Dat bestaat uit 3.000 producten uit zeven verschillende supermarktketens, met een focus op huismerkproducten.

De top 5 van producten die het voorbije jaar het sterkst in prijs zijn gestegen zijn spaghetti (+53%), diepvriesfrieten (+50%), aluminiumfolie (+47%), papierwaren zoals keukenpapier, wc-papier en zakdoekjes (+46%) en frituurolie (43%). Diepvriesproducten zijn trouwens over het algemeen fel in prijs gestegen. Gemiddeld kosten die 23% meer dan een jaar geleden.

Ook de zuivelproducten staan, zoals iedere maand, hoog op het lijstje met stijgers. Gemiddeld is zuivel nu 27% duurder dan een jaar geleden. Jonge (gouda)kaas is 41% duurder, boter 38% en halfvolle melk 30%. Eieren zijn ook duurder geworden, gemiddeld 29% in vergelijking met vorig jaar.

Vlees werd gemiddeld 19% duurder, onderhoudsproducten 18% en dranken 11%. Ook de prijs van fruit is gestegen, met 9%, wat nog steeds een aanzienlijke stijging is.

Twee producten maken de omgekeerde beweging en dalen in prijs ten opzichte van vorig jaar: Granny Smith appels werden 2% goedkoper en ook vochtige babydoekjes zijn iets goedkoper dan vorig jaar (-0,12%).

De redenen voor alle prijsstijgingen zijn nog altijd dezelfde: er is een kleiner aanbod door mislukte oogsten en de oorlog in Oekraïne, maar ook de hoge energieprijzen, transportkosten en loonkosten worden doorgerekend in de prijs voor de producten. Daarom herhaalt Testaankoop haar tips om te besparen bij het winkelen: vergelijk de prijs per kilo of per liter om het goedkoopste product te vinden en let op promoties.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.